• Aniiee

    Coop behöver plastbanta

    Jag blev lite full i skratt idag när ugan kom hem med tre olika köttprodukter från coop. Alla tre av dessa gigantiska plastlådor var fyllda till max 1/3. Det är väääääldigt mycket förpackning till ganska lite kött. aldrig riktigt tänkt på detta förut, kanske för att jag sällan köper sånt kött.

    Ja, jag fattar varför. Det är fabrikspackat, standardiserat och skyddande atmosfär och jada, jada, jada, men jeez. I en av förpackningarna fick allt kött plats under min hand, men det fick plats ytterligare 2 1/2 hand på förpackningen.

    Någon anna som lagt märke till några förpackningar som är onödigt stora? Eller kanske har något annat designfel?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Svar på tråden Coop behöver plastbanta
  • lissi65

    Jag irriterar mig på t.ex. en fotkräm som jag handlar på apoteket alltid har varit så att det inte varit någon papperskartong till den och det behövs ju inte heller då det är en bra förpackning i sig. Nu har det blivit en papperskartong den ligger nerstoppad i. Detta gjorde att jag bytte märke på fotkrämen till en där jag slipper papperskartongen. Likaså många hudkrämer och annat som jag ser i papperskartonger verkar helt onödigt slöseri med resurser att använda dubbla förpackningar. Försöker undvika detta i mesta möjliga mån och välja andra märken.

  • Themis

    Ica här har slutat med tråg och börjat vakuumplasta biffarna direkt istället. Det kanske är bättre resursmässigt (vad vet jag?) men plasten är så seg så det är risk för personskada om man ska öppna eländet med kniv.

    Aldrig blir man nöjd...


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • snedtak
    Aniiee skrev 2017-06-24 22:42:24 följande:
    Jag blev lite full i skratt idag när ugan kom hem med tre olika köttprodukter från coop. Alla tre av dessa gigantiska plastlådor var fyllda till max 1/3. Det är väääääldigt mycket förpackning till ganska lite kött. aldrig riktigt tänkt på detta förut, kanske för att jag sällan köper sånt kött.

    Ja, jag fattar varför. Det är fabrikspackat, standardiserat och skyddande atmosfär och jada, jada, jada, men jeez. I en av förpackningarna fick allt kött plats under min hand, men det fick plats ytterligare 2 1/2 hand på förpackningen.

    Någon anna som lagt märke till några förpackningar som är onödigt stora? Eller kanske har något annat designfel?
    Kartongerna som postorderföretag packar sina varor i är standardiserade och har rejält mycket mer luft över än vad köttrågen har. Typ Kjell&co, Dustin m.m. Typ såhär: farm9.staticflickr.com/8334/8083019830_b6d4a888f7_o.jpg

    Jag inser att det blir billigare pga att man beställer samma vara i flera exemplar, förenklar hanteringen med färre typer av kartonger osv. Men det extra lastutrymmet som krävs i en lastbil känns inte så miljövänligt. Där gör mig köttförpackningarna mindre upprörd eftersom jag är inte är säker på hur mycket tätare man skulle kunna packa med mindre förpackningar.
  • 10oktober
    snedtak skrev 2017-06-26 17:42:35 följande:

    Kartongerna som postorderföretag packar sina varor i är standardiserade och har rejält mycket mer luft över än vad köttrågen har. Typ Kjell&co, Dustin m.m. Typ såhär: farm9.staticflickr.com/8334/8083019830_b6d4a888f7_o.jpg

    Jag inser att det blir billigare pga att man beställer samma vara i flera exemplar, förenklar hanteringen med färre typer av kartonger osv. Men det extra lastutrymmet som krävs i en lastbil känns inte så miljövänligt. Där gör mig köttförpackningarna mindre upprörd eftersom jag är inte är säker på hur mycket tätare man skulle kunna packa med mindre förpackningar.


    Hörde nångång att IKEA fyllde upp luft i sin fraktfartyg med bollar till bollhaven. Typ som att hälla i ärtorna i frysen för att fylla upp sista lilla platsen ;) vet dock inte om det är en skröna, troligen är det det. Tänk stackarn som får ett bollhav över sig när de öppnar containern, haha!

    Skämt åsido, det här med optimerade förpackningar är riktigt intressant faktiskt!
  • snedtak
    10oktober skrev 2017-06-27 12:06:50 följande:
    Hörde nångång att IKEA fyllde upp luft i sin fraktfartyg med bollar till bollhaven. Typ som att hälla i ärtorna i frysen för att fylla upp sista lilla platsen ;) vet dock inte om det är en skröna, troligen är det det. Tänk stackarn som får ett bollhav över sig när de öppnar containern, haha!

    Skämt åsido, det här med optimerade förpackningar är riktigt intressant faktiskt!
    IKEA har tillräckliga volymer med varor i olika storlekar för att fylla ett stort antal containrar med sina egna varor. Det gör det möjligt för dem att optimera, så jag tvivlar på att de behöver fylla ut tomrum med bollhavsbollar.

    Det är ganska intressant med förpackningsoptimering För de allra flesta matvaror är det så att miljöpåverkan från produktionen (odling, uppfödning etc.) är betydligt större än klimatpåverkan från de långväga och storskaliga transporterna. Åker konsumenten bil till och från mataffären är bara det större utsläpp än varor som skeppas från Kina med båt (dvs bilens utsläpp delat på antalet matvaror i bilen jämfört med båtens utsläpp delat på alla varor i transporten). Man har alltså mycket klimatmässigt att tjäna på förpackningar om de bidrar till mindre matsvinn/kastad mat. Däremot finns ju problem kvar med plastförpackningar som inte bryts ned i naturen och måste återvinnas. Plats som görs av olja bidrar ju till växthusutsläpp och även plats som görs på biomaterial är inte helt utsläppsfria, då produktion eller transport av biomaterialet ofta ger upphov till växthusgasutsläpp.
  • Tryggofint
    Loigios skrev 2017-06-25 00:10:44 följande:

    Har ett par exempel att bidra med faktiskt...

    ICAs paprikor är inplastade en och en...

    ICAs majskolvar är vakuumförpackade parvis för att sedan läggas i en plastförpackning..


    Är inte majskolvarna en konserv? För inte plastar de väl in färsk majs?
  • sextiotalist
    Tryggofint skrev 2017-06-27 19:55:23 följande:

    Är inte majskolvarna en konserv? För inte plastar de väl in färsk majs?


    Jo, man säljer delade färska majskolvar i plast
  • sextiotalist

    Håller med, det gäller många affärer. Fördelen med att scanna själv är att man kan använda en påse till flera saker.

    På charken brukar man göra så också

  • Flash Gordon
    Tryggofint skrev 2017-06-27 19:55:23 följande:
    Är inte majskolvarna en konserv? För inte plastar de väl in färsk majs?
    Har aldrig sett färska, men förkokta.

    Då blir det en hygienfråga.
  • Tryggofint
    Flash Gordon skrev 2017-06-27 21:31:42 följande:

    Har aldrig sett färska, men förkokta.

    Då blir det en hygienfråga.


    Ja, såna förkokta har jag också sett och då behövs ju en förpackning. Men tydligen plastar de färska också. Själv har jag aldrig sett det.
  • Flash Gordon
    Tryggofint skrev 2017-06-27 21:34:26 följande:
    Ja, såna förkokta har jag också sett och då behövs ju en förpackning. Men tydligen plastar de färska också. Själv har jag aldrig sett det.
    Jag tror att inplastad färsk majs är en extremt ovanlig produkt, om den ens finns.

    Visserligen har jag sett plast-förpackade "soppgrönsaker" i just sådana där tråg som köttet ligger i, så vem vet?
  • Aniiee
    Tryggofint skrev 2017-06-27 21:34:26 följande:
    Ja, såna förkokta har jag också sett och då behövs ju en förpackning. Men tydligen plastar de färska också. Själv har jag aldrig sett det.
    eftersom affärerna här är proffs på att plata in allt möjligt knäppt så kan jag ju kolla om de har färsk majs i plast nästa gång jag går och handlar =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Coop behöver plastbanta