• halfbaked

Lång tid att bli gravid med ettan - hur gick det med tvåan?

Som rubriken ovan. Tog 14 månader med dottern och använde äl-stickor hela den tiden, hade ej gått på p-piller innan och missade inte en ägglossning . Inte superlång tid men ändå...

Hon är nu 10 månader och vi ska nog börja försöka igen till hösten. Hur gick det för er andra som fick kämpa över året med ettan?

• Svar på tråden Lång tid att bli gravid med ettan - hur gick det med tvåan?
  • Tshsv

Ettan tog 13 månader och nummer två tog 2,5 år.

Med nummer tre åt jag p-piller i 8 månader innan vi började försöka och då tog det sig på 2:a försöket.

• Arya S

Halfbaked: jaa, vi hade stenkoll på äl med första. Försökte aktivt ca 14 månader men hade haft oskyddat ett tag innan. Så det blev en liten chock när det tog sig så snabbt med tvåan...

• Anonym (3-24)
    halfbaked skrev 2017-06-25 12:35:17 följande:
    Skönt att höra att det kan gå så bra! Samma pappa?
    Ja samma pappa :)
  • Anonym (X)

Ettan blev till på första försöket. Tvåan blev till på andra försöket efter ett utomkvedshavandeskap där ena äggledaren togs bort.

• oONinniOo
    halfbaked skrev 2017-06-25 12:37:33 följande:

Hur gammal är ettan nu? det är så tungt när det tar tid :-/ får lite ångest över att vi snart ska ge oss in i det igen och även om det var nyss vi kämpade på känns det som att det kommer gå snabbare denna gång! Man har liksom redan "glömt bort" hur jädra jobbigt det var

Ettan fyller 4 i höst. Vi ville inte ha så tätt, så vi har väntat lite. Bara hoppas det inte tar lika lång tid, för riktigt så långt emellan är inte "planen".
  • nernu

Nära vän som fick jobba ett tag på ettan så de tänkte börja i tid med tvåan. Resulterade i1,5 års skillnad mellan barnen efter första försöket.

• Carambolan
    halfbaked skrev 2017-06-25 12:33:47 följande:

Men så skumt att det kan bli så! Samma pappa?

Japp, samma pappa till alla.
  • halfbaked
    Anonym (Andra försöket) skrev 2017-06-25 13:31:36 följande:

Innan vi fick vårat första barn försökte vi i ca 4 år, fick ett missfall under den tiden men annars hände ingenting och vi fick tillslut hjälp via ivf som tog sig på första försöket.

I början på våren bestämde vi oss för att börja försöka igen och eftersom att jag inte ville fästa i det där tråkiga och stressiga som lätt blir när man bara ska "göra barn" så ringde till ivfkliniken direkt då vi har ett embryo i frysen. Min envisa man tyckte att vi kunde försöka lite själva först och tur att jag gav med mig, plussade den 3/6 och är i v 8 nu ????

Stort grattis! Vad skönt att det tog sig snabbt nu. Måste ha varit fruktansvärt att försöka i 4 år!
  • halfbaked
    Tshsv skrev 2017-06-25 14:08:34 följande:

Ettan tog 13 månader och nummer två tog 2,5 år.

Med nummer tre åt jag p-piller i 8 månader innan vi började försöka och då tog det sig på 2:a försöket.

Men så skumt!! Att det kan bli så där... Undra om p-pillerna hjälpte till då, eller?
  • halfbaked
    oONinniOo skrev 2017-06-25 16:04:12 följande:

Ettan fyller 4 i höst. Vi ville inte ha så tätt, så vi har väntat lite. Bara hoppas det inte tar lika lång tid, för riktigt så långt emellan är inte "planen".

Okej, ja det är ju klurigt det där. Om jag fick veta nu att det kommer ta ett-två år är det lika bra att sätta igång på studs men hux flux tar det sig på första så man måste vara lugn och tillåta sig vänta lite. Håller tummarna för att det går relativt fort för er nu!
  • halfbaked
    nernu skrev 2017-06-25 16:27:26 följande:

Nära vän som fick jobba ett tag på ettan så de tänkte börja i tid med tvåan. Resulterade i1,5 års skillnad mellan barnen efter första försöket.

Haha ja det är därför jag ändå tänkte vänta ett par månader till Men kul med nära syskon också även om det lät vara rätt tungt!
  • nernu
    halfbaked skrev 2017-06-26 18:43:51 följande:

Haha ja det är därför jag ändå tänkte vänta ett par månader till Men kul med nära syskon också även om det lät vara rätt tungt!

Ja det blev väl lite av en chock och småbarnsåren har varit tuffa men de tänker ändå att de har mycket glädje av varandra när de är så nära i ålder. Man ska väl ändå ha någon slags minmigräns så att man inte börjar försöka tidigare än man klarar av tänker jag.
Svar på tråden Lång tid att bli gravid med ettan - hur gick det med tvåan?