• trebarnsfar

Hembryggt vin

Hej. Jag håller på att göra hemmagjort vin. Har prov smakat det och det är för sött. Vad kan man göra för att det ska bli mindre sött

• Svar på tråden Hembryggt vin
  • Lena

Låt det jäsa längre. Jästenäter upp sockret och gör alkohol

• trebarnsfar

Jag använde turbojäst 6kg sockret 6 kg frukt och 4 litet äppeljuice. Det har stått en vecka nu och det är jätte sött. Ska man tillsätta jästnäring?

Är nybörjare på detta

• Praktisk59

Hur mycket vatten har du ?

• fredrik69
    trebarnsfar skrev 2017-06-26 15:34:34 följande:

Jag använde turbojäst 6kg sockret 6 kg frukt och 4 litet äppeljuice. Det har stått en vecka nu och det är jätte sött. Ska man tillsätta jästnäring?

Är nybörjare på detta

Men snälla nån...
    6kg socker hade kanske varit lagom till 20 liter vätska...
    Det går inte att jäsa ut så mycket socker på så lite vätska, när du får för hög alkoholhalt så dör jästen och jäsningen slutar.
    Googla fram ett recept så kommer det att bli bra.'
    Eller köp ett färdigt kit.
  • Praktisk59

Först, jäser det = bubblar det ?

Då går sockret ner = alkoholen upp.

Men så har du för lite frukt. Bra vi gör man på saft från druvor utan tillsatt socker. Om du får blandningen att jäsa så borde du destilera det. Då får du vodka. Destilera flera gånger.

Om det inte bubblar nu så är blandningen så söt att jästen dör. Blanda ut en liter med en liter vatten. När det börjar bubbla så häller du tillbaka litern i 25literdunken. Har du vinjäst eller för bakning. Inte samma sak.

Det lättaste sättet att lära upp sig, köp snabbvin Finns väl på coopvaruhus

• Nandez

Rulles finns på COOP, tycker att det smakar bra. Vi brukar köpa det röda, vet inte hur de andra smakar.

Svar på tråden Hembryggt vin