anemon1 skrev 2018-08-26 19:29:48 följande:
Jag skulle gissa att du använder en enorm mängd energi för att hålla det just så, att du frusit i det tillstånd som var bäst just då när traumat inträffade, att de panikångest-attacker du får, beror på anspänningen i kroppen. Kanske är du så van att hålla det så att det inte ens känns längre? Kan det vara så?
Jag tror du måste börja med att leta dig inåt med hjälp av någon form av terapi, (min terapeut använde sig av andning, hon sa att jag "slutat andas", vilket innebar att anspänningen gjorde att jag typ inte tog hela andetag längre). När jag började djupandas så började det hända saker. Du måste ha hjälp av en psykoterapeut samtidigt, eftersom traumat förmodligen innebär känslor som är mycket kraftfulla och kan vara svåra att sitta med själv när de väl kommer.
Tack för svaret! Du kan säkert ha rätt i det du skriver. Det låter väldigt rimligt.
Jag kan säga direkt att jag bara andas med övre bröstkorgen. Korta, lätta andetag. Det har jag gjort så länge jag kan minnas. Jag har gått hos olika samtalsterapeuter i sammanlagt 10 år, och gråtit mig igenom varje möte, men inte kommit ett enda steg framåt. Just nu går jag inte och pratar med någon, för jag tycker inte att det tjänar något till längre. Jag vet ju vad jag har varit med om, och det blir bara ett ältande av samma saker gång efter gång efter gång. Jag kommer inte framåt. Jag har testat tre olika samtalsterapeuter. Var/hur hittar jag en ny som
verkligen kan göra skillnad för mig?