• Victoriaa

Föräldrapenning, SGI osv

Hej allesammans! Jag har BF i feb-18. Har två frågor kring föräldrapenning, för att få inkomstgrundad föräldrapenning måste man ha arbetat 240 dagar innan Bf, så långt är jag med. Jag har studerat tidigare och fick anställning i februari. Fråga 1; räknat på 30 dagar gånger 10 månader kommer jag ha arbetat 300 dagar, ingen arbetar ju 30 dagar i månaden, jag jobbar 80%. Hur sjutton ska jag hinna få ihop 240 dagar? Fråga 2; Om jag arbetar fram till september/okt och skulle bli sjukskriven pga graviditet, hur blir det då med dessa 240 dagarna jag måste ha jobbat. Kommer jag få lägsta belopp i fp då? Om jag är otydlig så säg gärna till, hoppas någon kan bringa lite klarhet i detta för mig.

• Svar på tråden Föräldrapenning, SGI osv
  • Victoriaa

Räknade precis ut att jag kommer ha tillräckligt med dagar om jag lyckas arbeta fram till december. En 3e fråga, om man har vabbat eller varit sjuk, försvinner den dagen från de 240 dagarna FK räknar då?

• TessanTess

Är nästan helt säker på att de kommer att räkna ut din SGI utifrån din 80% tjänst, eftersom de räknar 240 kalenderdagar dvs 8 månader, inte 240 arbetsdagar :)

Försäkringskassan har en superbra Facebook sida där man kan ställa generella frågor, Försäkringskassan förälder heter den :)

• erijon
    TessanTess skrev 2017-06-28 01:57:27 följande:

Är nästan helt säker på att de kommer att räkna ut din SGI utifrån din 80% tjänst, eftersom de räknar 240 kalenderdagar dvs 8 månader, inte 240 arbetsdagar :)

Försäkringskassan har en superbra Facebook sida där man kan ställa generella frågor, Försäkringskassan förälder heter den :)

Men det räcker att du haft din anställning och arbetat 6mån för att få ändrad SGI. Så var det för mig. Började denna anställning 9 januari- 17, den sträcker sig till 10 juli. Och längre men inte i samma utsträckning efter 10 juli. Min SGI ändrades och grundas nu på denna 6mån långa anställning
  • Victoriaa
    erijon skrev 2017-06-28 09:01:06 följande:

Men det räcker att du haft din anställning och arbetat 6mån för att få ändrad SGI. Så var det för mig. Började denna anställning 9 januari- 17, den sträcker sig till 10 juli. Och längre men inte i samma utsträckning efter 10 juli. Min SGI ändrades och grundas nu på denna 6mån långa anställning

Jahaaa! Vad härligt! Alltså räknar man inte arbetsdagar utan arbetsperiod? Lättad jag blev!
Svar på tråden Föräldrapenning, SGI osv