• elinile

Kraftigt översynt 4-åring, någon mer?

Var på ögonmottagningen med vår son idag och var ganska inställd på att han skulle få glasögon då jag sett att han skelar emellanåt. Båda systrarna, 8 o 10 år har också glasögon, men hoppades väl ändå att han skulle slippa...
    Fick dock en smärre chock när jag fick veta hur dålig syn han har... +9 på ena ögat o +9,5 på andra!! Någon med erfarenheter angående så kraftigt synfel? Hon menade att han haft det sen födseln. Konstig tycker jag att de inte kollat honom tidigare med tanke på syskonen. Nu vill de kolla lillasyster på 11 månader redan om ett halvår... suck... så tråkigt!

• Svar på tråden Kraftigt översynt 4-åring, någon mer?
  • Whack A Bunny

Min dotter fick glasögon när hon var 1,5 år. Hon är 4 nu. 
    När de först syntestade henne, då vi såg att hon skelade, så hade hon (om jag minns rätt) +8~något på det ena ögat och +7 på det andra. 
    Nu har hon haft lapp på det ena ögat i ca 1.5 år typ 3 timmar om dagen, och hennes syn har gått ner till +6,4 på det vänstra och +6,6 på det andra. 

Dexter 090920 * Abigail 130207
  • JennyG

Hej!

Mina barn fick glasögon när de var 3,5 resp 5 år. Båda är översynta med styrka +9 och +10. De är tonåringar nu men dottern började med linser när hon var 10 år och det fungerar jättebra. Allt kommer gå fint! Glasögonen blir en befrielse. Kram

Svar på tråden Kraftigt översynt 4-åring, någon mer?