• Sanniii

Brev från kronofogden

Jag har 2 olika adresser. Är skriven på adressen till mitt hus men har även en övernattningslägenhet i stan.

Nu funderar jag om jag har en inkasso skickat till lägenhetens adress, kommer kronofogden skicka brevet till adressen inkassot är skickat till eller sända den automatiskt till huset dvs adressen jag är skriven på?

• Svar på tråden Brev från kronofogden
  • XEmmabus

85% av ansökningarna som kommer in till Kronofogden kommer via fil från inkassobolag. Kronofogden sänder ut dessa förelägganden med den adressen som inkassobolaget angivit till svaranden i ansökan. Endast om föreläggandet kommer i retur från posten kontrolleras folkbokföringsadress samt eventuell särskild postadress. Kommer inte föreläggandet i retur upptäcks inte att svaranden har annan adress förrän målet går över till delgivningsenheten för fysiskt delgivning.

Om det är en manuell ansökan som kommer in registreras ansökan hos Kronofogden och går i första hand ut till den särskilda postadressen. Men det gäller som sagt endast 15% av målen.

Kommer inkassokravet från ett inkassobolag är det med största sannolikhet ett ärende som går vidare till Kronofogden per fil.

Svar på tråden Brev från kronofogden