• Sofia32

Tips mot gravidillamående?

Hej!

Jag känner mig nästan desperat efter hjälp. Är tidigt gravid i vecka sju (6+4) och mår sedan en vecka tillbaka så fruktansvärt illa. Jag vet att det är kort tid än så långe och att det kan bli mer, men vänjer man sig bara?

Jag skäms lite men känner mig helt urlakad efter en veckas illamående från morgon till kväll, med vissa kortare undantag. Dålig aptit samtidigt som magen skriker efter mat typ hela tiden. Jobbar dessutom heltid på en chefsposition så bara måste ta mig igenom det här.

Springer i vanliga fall, men nu tar jag mig inte ens ut på promenader. Knappt upp ur soffan.

Kan man bli hjälpt av att ringa en barnmorska såhär tidigt?

Har ni andra tips?

• Svar på tråden Tips mot gravidillamående?
  • TheasMamma

Usch stackare! Förstår dig helt och hållet! Mott illamående började också vid den tiden men en liten tröst kanske kan vara att det började avta lite förra veckan (v.11) ..

Men jag tycker absolut att du ska ringa bm och be pm tips och råd. Det finns åksjuke-tabletter (postafen) som hjälpte mig väldigt mycket. Om inte dom hjälper finns det andra alternativ också.

Att ära lite och ofta har du säkert hört men det kan lindra lite.

Håll ut! Annars får du sjukskriva dig. Det är helt mänskligt att göra det.

• Jag är bara jag

Ät lite, men ofta, drick inte vatten, ät nåt salt, be om Lergigan Comp- de mildare hjälpte inte ett jota tyckte jag.

• isaswe

Vet precis hur det känns; har haft illamående och spytt hela min andra graviditet (fem veckor kvar nu).

Har samlat på mig lite tips under dessa månader :)

- socker kan göra det värre så testa att undvika söta saker

- äta innan man går upp ur sängen, tex mariekex eller digestive

- dricka iskallt vatten

- apelsinjuice

- ingefära sägs hjälpa (avskyr det själv så har inte testat)

- kalla nektariner hjälper mig mycket nu när det är säsong

- Postafen (mot åksjuka. Finns på Apoteket)

- behöver du spy så gör det, oftast blir det bättre efter det, i alla fall ett tag

Ät det du kan och vill utan dåligt samvete. Ett tag kunde jag bara dricka Pepsi Max :)

• Sofia32

Tusen tack för massa bra tips! Ska genast skriva handlingslista på bra grejer så får vi införskaffa ett litet lager med allt från nektariner till saltbaserad mat. Ringer barnmorskan i morgon också. Det jobbiga med att själv jobba kontorstider (i öppet kontorslandskap) är ju att tajma in och ringa dagtid. Helt klart är det en utmaning att jonglera hemligheter på jobbet såhär tidigt in i graviditeten, när man dessutom mår som en påse skit.

Än en gång, tack!

• randigorutig

Jag mådde illa så jag blev sjukskriven med båda mina graviditeter. Nåt som hjälpte mig mycket var faktiskt att ha en luftrenare haha. Vet att det låter jättekonstigt men den tar ju bort en stor del av lukterna som finns och som man känner så starkt när man är gravid. Så testa det. Hjälpte mig massor!

• isaswe

Ett till tips är att frysa in vindruvor och sedan suga på dem vid behov. Funkade jättebra i början på min graviditet :)

• Sofia32
    randigorutig skrev 2017-07-02 10:28:10 följande:

Jag mådde illa så jag blev sjukskriven med båda mina graviditeter. Nåt som hjälpte mig mycket var faktiskt att ha en luftrenare haha. Vet att det låter jättekonstigt men den tar ju bort en stor del av lukterna som finns och som man känner så starkt när man är gravid. Så testa det. Hjälpte mig massor!

Jag tänkte faktiskt på det igår! Känner ju ALLA lukter nu och tycker det är så kvavt och instängt och vidrigt hemma. Så köper absolut att det kan fungera bra. :)

Hoppas ju innerligt på att inte bli så dålig att jag måste sjukskrivas. Jag är enda chefen på plats på jobbet i sommar, någons välbehövliga semester lär ligga i farozonen då. Får hålla tummarna för att alla bra tips hjälper och att det inte blir alltför långvarigt/värre.
  • Sofia32
    isaswe skrev 2017-07-02 11:43:09 följande:

Ett till tips är att frysa in vindruvor och sedan suga på dem vid behov. Funkade jättebra i början på min graviditet :)

Mm! Det låter superhärligt! Ska genast prova :)
  • Malle90

Hej!

Jag var på en kurs om hormoner med Marianne Arnström för ett tag sedan.

Hon påstod att man hade brist på progestoron om man mår illa när man är gravid, och att det hjälper med bioidentisk progesteronkräm (finns på graviditetskollen.nu, heter progesterall)

I början får man progesteron från gulkroppen men sedan tar moderkakan över om jag förstod det rätt, och det var därför man oftast bara mådde illa i början av graviditeten.. Kan kanske vara värt att läsa på om i alla fall, hoppas du mår bättre snart :)

• Jag är bara jag
    Malle90 skrev 2017-07-02 12:39:20 följande:
    Hej!

Jag var på en kurs om hormoner med Marianne Arnström för ett tag sedan.
    Hon påstod att man hade brist på progestoron om man mår illa när man är gravid, och att det hjälper med bioidentisk progesteronkräm (finns på graviditetskollen.nu, heter progesterall)
    I början får man progesteron från gulkroppen men sedan tar moderkakan över om jag förstod det rätt, och det var därför man oftast bara mådde illa i början av graviditeten.. Kan kanske vara värt att läsa på om i alla fall, hoppas du mår bättre snart :)
    Stämde absolut inte för mig för jag tog progesteronsprutor till v.13.
  • Knyck

Ingefärste

Minttabletter (typ tick tack)

Smågodis typ sega råttor (Tvärtemot vad någon annan skrev)

Sea band (åksjukearmband från apoteket)

Mariekex

Med hjälp av detta tog jag mig igenom 10 veckors illamående (åkte buss och tåg 3 timmar om dagen till och från jobb -rekommenderas inte!)

• Malle90
    Jag är bara jag skrev 2017-07-02 13:26:59 följande:

Stämde absolut inte för mig för jag tog progesteronsprutor till v.13.

Var det bioidentiskt då? Stor skillnad enligt henne, men alltså jag vet inte, det är möjligt att det inte stämmer, tänkte bara att det kunde vara värt att kolla upp om man hade det jättejobbigt :) Är ingen expert :)
  • Jag är bara jag
    Malle90 skrev 2017-07-02 14:22:36 följande:
    Var det bioidentiskt då? Stor skillnad enligt henne, men alltså jag vet inte, det är möjligt att det inte stämmer, tänkte bara att det kunde vara värt att kolla upp om man hade det jättejobbigt :) Är ingen expert :)
    Men snälla nån! Progesteron utskrivet av läkare på recept som precis ALLA tar som gör ÄD/ED- skulle det inte duga tror du?
  • Malle90
    Jag är bara jag skrev 2017-07-02 15:32:49 följande:

Men snälla nån! Progesteron utskrivet av läkare på recept som precis ALLA tar som gör ÄD/ED- skulle det inte duga tror du?

Det är kanske bioidentiskt, det vet inte jag. Ville bara dela med mig av information som jag fått, om det kanske kunde hjälpa!

Men om du säger att det inte stämmer så är det kanske så, ville bara hjälpa till!

Säger absolut inte att det inte duger, ville bara förtydliga att hon som höll i kursen gjorde stor skillnad på syntetiskt progesteron och bioidentiskt. Jag vet inte vad läkarn skriver ut.

Var absolut inte meningen att göra någon upprörd, ville bara hjälpa..

Jag har inte själv använt det mot det, utan var som sagt bara information från en kurs jag var på, så om du gjort det och det inte hjälpte så litar jag förståss på det!

Ha en bra dag!
  • karamellflickan

Efter två graviditeter med illamående och kräkningar genom hela graviditeterna så har jag testat det mesta. Här kommer en lista på det jag kommer ihåg att jag provat på med olika framgång:

Postafen - åksjuketabletter som finns på Apoteket receptfritt. Fungerade inte för mig
    Lergigan Comp - finns enbart på recept. Min mvc vägrade skriva ut det innan inskrivningen men jag lyckades få en annan läkare skriva ut det
    Åksjukeband - Köpte på Apoteket, hjälpte inte ett dugg
    Akupunktur - hittade aldrig någon som kunde/ville/hade tid att hjälpa. Har dock hört efteråt att de flesta sjukgymnaster ska kunna. Ska vad jag har hört, väldigt effektivt
    Ingefära - en av läkarna på mvc tipsade mig om det, det hade fungerat jättebra för henne men för mig blev det värre och jag kräktes bara av lukten...
    Äta ofta men lite, bli aldrig hungrig - är man hungrig, eller har lågt blodsocker blir illamåendet bättre. Hitta det som fungerar för dig. Första graviditeten var det vindruvor när jag mådde som sämst (kunde ett tag inte ens behålla vatten men mha vindruvorna fick jag upp blodsockret och fick det hela att vända så att jag slapp bli inlagd. Med tvåan var det en slags Läkerol halstabletter som jag ständigt gick och åt i tidig graviditet för att något sånär hålla illamåendet i schack. Jag var inte sugen på det men det var det enda som fick mig att hålla illamåendet någotsånär i schack under tidig graviditet tillsammans med lergigan comp
    Salta kex eller liknande - blev bara torrt och äckligt för mig.
    Ät lätta måltider
    Frukt
    Försök att vara så utvilad som det bara går. Är man trött blir illamåendet ofta värre

I övrigt så är det bara att testa olika saker så hittar du förhoppningsvis något som lindrar för dig.

Sedan så är det så att för de allra flesta försvinner illamåendet i vecka 11-14, gör den inte det så brukar den försvinna runt veckorna 18-22. Gör den inte det då heller så finns det risk för att man får dras med det hela graviditeten men i de fallen är det ytterst få som mår lika dåligt genom hela graviditeten

• MiniCatti

Det som lindrade illamåendet för mig var att småäta hela tiden och vila/sova så fort jag kände mig lite trött.
    Fick starkare lergigan utskrivet, funkade bra men jag blev väldigt trött. Använde sea band men vet inte om det hjälpte nåt. Mådde illa till vecka 20+

Svar på tråden Tips mot gravidillamående?