• crispnuggets

Har jag skadat min nyfödde?

Är så vansinnigt orolig! Jag satt och ammade min son i sängen när jag kände att jag behövde komma längre bak mot sänggaveln för bekvämare ställning. Jag har då min son lutad mot armen och hoppar bakåt för att komma upp mot kuddarna. Hoppet blir hastigare och kraftigare än jag tänkte mig och nu är jag så himla orolig att han tagit skada av detta genom att hans huvud och nacke bara lutades mot min arm och inget mer! Jag ringde 1177 och de sa att han nog tål detta men att jag skulle höra av mig om hans allmäntillstånd förändras under dagen. Han är bara 1 vecka gammal och jag känner mig helt spyfärdig av oro att hans hjärna blivit skadad på något sätt :'(

• Svar på tråden Har jag skadat min nyfödde?
  • viseversa

Men jösses slappna av. Nej han är inte skadad för livet. Dom är tåligare än du tror. För att orsaka skador på hjärnan ska man skaka barnet eller slå huvudet mot ett hårt underlag.

• Carambolan

Evolutionen är inte dum Mänskligheten hade inte överlevt om bebisar skadats av minsta lilla.

• cesso

Du har bara ångest och överdriven oro för att du älskar din bebis så mkt och är full av hormoner! Jag lovar!

• vipsan

Slappna av, det är ingen fara. Bebisar tål mer än så utan att ta skada. Som även någon tidigare skrev, om de var så känsliga hade människan som ras inte klarat sin överlevnad.

• Lia4

Hade bebisar varit så känsliga hade de inte ens klarat födseln. Försök att slappna av..

• Stin22

"De är gjorda för att hålla i 80 år" sa barnmorskan till min väldigt försiktiga pappa när min äldsta syster föddes. Det är säkert ingen fara ????

• cesso
    crispnuggets skrev 2017-07-02 12:06:19 följande:

Hoppas verkligen ni har rätt, gråtit hela morgonen :(

Prata med sköterskan på BVC om fin oro. Det kan bli ett bekymmer för dig annars. Nu är det detta, och sen kan du oroa dig för ngt annat... och ngt annat....

Det blir jättejobbigt för dig...
  • crispnuggets

Jag är väldigt orolig och stressad av mig ja, har samtalskontakt på vpm för det men för tillfället har hon semester.

Jag tycker att min bebis är blek idag, han skriker mer än vanligt, vill knappt äta och är lite slö. Borde vi åka in med honom?

• cesso
    crispnuggets skrev 2017-07-03 08:13:55 följande:

Jag är väldigt orolig och stressad av mig ja, har samtalskontakt på vpm för det men för tillfället har hon semester.

Jag tycker att min bebis är blek idag, han skriker mer än vanligt, vill knappt äta och är lite slö. Borde vi åka in med honom?

Vad säger pappan om det hela?
  • Lord Hans
    Carambolan skrev 2017-07-02 09:57:42 följande:

Evolutionen är inte dum Mänskligheten hade inte överlevt om bebisar skadats av minsta lilla.

Du verkar inte förstå hur evolutionen fungerar överhuvudtaget. Människor har klen och oduglig avkomma som behöver ständig översyn för att bandet mellan moder och nyfödd ska bli starkare. På det viset skapas starka familjeband och kollektivt samarbete vilket har gjort att människan är den dominerande arten på jorden.

De flesta andra djurarter föder betydligt mera "livsduglig" avkomma som klarar sig själva mycket snabbare. Dessa behöver inte skapa kollektiva organisationer för att överleva och dominerar därför inte heller världen på samma sätt som människan.
  • cesso
    crispnuggets skrev 2017-07-03 08:51:22 följande:

Nä han tycker inte det är någon skillnad på honom.

Eftersom du har överdriven oro tycker jag du ska lyssna på pappan.

Du kan ju inte åka in med bebisen om det inte är ngt problem.

Det sitter nog i ditt huvud...
  • elmadumle
    crispnuggets skrev 2017-07-03 08:13:55 följande:

Nej ni behöver inte åka in med honom, han har inte blivit skadad. Tänk bara på allt guppande som kan bli i vagnen när man går en promenad om det blir ojämnt, det är heller ingen fara.
  • crispnuggets

Vi var på BVC med lillen igår där jag berättade om händelsen. Hon trodde inte det var någon fara och att jag skulle släppa oros-tankarna kring detta. For verkligen hoppas på att hon och ni andra stöttande personer har rätt :)

• cesso
    crispnuggets skrev 2017-07-05 18:36:37 följande:

Vi var på BVC med lillen igår där jag berättade om händelsen. Hon trodde inte det var någon fara och att jag skulle släppa oros-tankarna kring detta. For verkligen hoppas på att hon och ni andra stöttande personer har rätt :)

Vad skönt för dig.

Jag tycker ändå du ska försöka jobba med oron generellt. För du kommer hitta SÅ mkt att oroa dig över och få ångest över annars...

En gammal kompis till mig blev så väldans nervös för deras nyfödda barn och oroade sig onormalt mkt för allt, så till den grad att hon var rädd att bebisen skulle "ramla" ut genom fönstret om pappan öppnade vädringsluckan...

Som alla förstår var det orationellt men för henne var oron befogad.

Försök att inte tänka för mkt på alla faror som finns och på allt som kan hända. Håll dig sysselsatt. Och vet du... ... det är vanligt att man blir lite känslig och knasig i oro när man fått ett barn!

Lycka till!
  • Frontline
    crispnuggets skrev 2017-07-02 09:17:34 följande:
    Är så vansinnigt orolig! Jag satt och ammade min son i sängen när jag kände att jag behövde komma längre bak mot sänggaveln för bekvämare ställning. Jag har då min son lutad mot armen och hoppar bakåt för att komma upp mot kuddarna. Hoppet blir hastigare och kraftigare än jag tänkte mig och nu är jag så himla orolig att han tagit skada av detta genom att hans huvud och nacke bara lutades mot min arm och inget mer! Jag ringde 1177 och de sa att han nog tål detta men att jag skulle höra av mig om hans allmäntillstånd förändras under dagen. Han är bara 1 vecka gammal och jag känner mig helt spyfärdig av oro att hans hjärna blivit skadad på något sätt :'(
    Men jösses fan chilla ner lite va..

Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Har jag skadat min nyfödde?