Flikkan92 skrev 2017-07-17 02:51:20 följande:
Intressant tråd. Hoppar in här!
Redan i v. 9 fick jag problem med foglossning. Det är min första graviditet. From v. 11 gick jag till husläkaren på en akuttid för att få sjukintyg då jag verkligen inte kunde jobba längre. Allt jag gjorde på jobbet gjorde så fruktansvärt ont. Varje steg jag tog så gjorde det ont. Jag jobbar natt på äldreboende och det fungerade verkligen inte.
Fick då sjukintyg 100% i väntan på att träffa min läkare hos BM. Fick då tid efter knappt tre veckor, strax innan intyget skulle gå ut.
Väl där hos läkaren så blev jag nästan hånad.
"Man kan inte få foglossning så tidigt, finns ingen möjlighet. Hormonerna har inte kommit igång då än. Jag kan inte sjukskriva dig heltid för det. Jag såg dig i korridoren, du kan gå. Då kan du ju inte ha det så jobbigt?"
Hade bara en vecka kvar till semestern och blev då sjukskriven halvtid. Frågade då om semestern. Känns lagom kul att må så här när man ska ja semester. Kommer inte kunna göra nånting förutom att vila och vara uppe kortare stunder. Så såg mina tre veckor ut under sjukskrivningen.
Så då får jag alltså inte vara sjukskriven på semestern?
"Nej. Semestern är ju till för att vila. Så ska du se att du kan jobba sen".
Tack för den!
Vilken läkare!! Usch va hemskt att du blivit bemött så. Jag kan inte förstå dennes resonemang alls, att man inte skulle kunna få det så tidigt. Isådana fall så inbillade min kollega sin bäckensmärta då hon fick så ont att hon var sängliggande nästan från dagen hon plussade, var hennes "enda" symtom på graviditeten.
Har du varit hos sjukgymnast och fått diagnos och hjälp därifrån? I mitt landsting är det dit man ska vända sig först och sedan använder läkaren det som underlag för ev. sjukskrivning. Har de ställt diagnosen så kan jag inte tänka mig att läkaren kan bete sig så, i sådana fall så litar inte denne på deras yrkeskunskap alls.
Hoppas du får den hjälp du behöver och att det blir bättre för dig.