• Anonym (Undrar)

Skulle soc göra nåt?

INGEN TROLLTRÅD. ÄRLIG FRÅGA.

Om man lämnar sitt förstfödda barn hos släktingar för att man inte ville ha barnet och sen nåt år senare blir gravid igen, skulle soc ta det nya barnet då om man blir anmäld?

• Svar på tråden Skulle soc göra nåt?
  • Anonym (Undrar)
    viseversa skrev 2017-07-03 10:49:00 följande:

Är du allvarlig? Klart man inte kan "ge bort" ett barn till vem man vill. Det spelar ingen roll om det är "familj". Annars hade ju folk kunnat ge bort sina ungar till höger och vänster utan kontroll.

Familj sa jag, inte höger och vänster. Jag visste bara inte att tom morföräldrar behövdes utredas.
  • viseversa
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-03 10:54:00 följande:
    Familj sa jag, inte höger och vänster. Jag visste bara inte att tom morföräldrar behövdes utredas.
    Det spelar ingen roll. Man kan inte lämna ett barn hos vem man själv anser lämplig. Även om denna person nu kanske är lämplig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-03 10:54:00 följande:

Och sen kanske de blir sjuka så lämnas barnet vidare till en moster, som sen blir gravid själv och lämnar vidare till svägerskan..,,just sånt man vill undvika.
  • nevermind
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-03 10:36:32 följande:
    Vore ju rätt ohållbart med tanke på alla tusentals barn som föds varje år.
    Ja, tyvärr.
  • nernu

socialtjänsten tar inga barn per automatik. Men det här kommer definitivt komma fram. Mamman är ju fortfarande vårdnadshavare. Om barnet får komma till bvc så är det anmärkningsvärt att de inte redan har anmält. Men det kommer skolan garanterat göra sedan. Och ja det kommer bli en utredning och det kommer ses som en stor risk hos mamman att hon har lämnat bort ett barn på sådana premisser.

Varför skaffar man ett nytt barn om man redan har ett som man inte vill ha?

• Anonym (Undrar)
    nernu skrev 2017-07-04 13:45:17 följande:

socialtjänsten tar inga barn per automatik. Men det här kommer definitivt komma fram. Mamman är ju fortfarande vårdnadshavare. Om barnet får komma till bvc så är det anmärkningsvärt att de inte redan har anmält. Men det kommer skolan garanterat göra sedan. Och ja det kommer bli en utredning och det kommer ses som en stor risk hos mamman att hon har lämnat bort ett barn på sådana premisser.

Varför skaffar man ett nytt barn om man redan har ett som man inte vill ha?

Fel pappa.. Hon trodde hela tiden att det var en annan som var pappan.. Hon kunde inte komma över barnets färger..
  • nernu
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-04 14:09:24 följande:

Fel pappa.. Hon trodde hela tiden att det var en annan som var pappan.. Hon kunde inte komma över barnets färger..

Kunde inte komma över barnets färger? Fel pappa? Hon ska avsolut inte ha några fler barn och om hon gud förbjude skaffar det ändå så hoppas jag innerligt att socialtjänsten hittar ett familjehem som kan älska det stackars barnet oavsett biologiskt ursprung. Fy farao.
  • Anonym (Undrar)
    nernu skrev 2017-07-04 15:05:24 följande:

Kunde inte komma över barnets färger? Fel pappa? Hon ska avsolut inte ha några fler barn och om hon gud förbjude skaffar det ändå så hoppas jag innerligt att socialtjänsten hittar ett familjehem som kan älska det stackars barnet oavsett biologiskt ursprung. Fy farao.

Hon är redan gravid.

Nej det är hemskt.. Mormorn är iaf hyfsat ung och älskar sitt barnbarn.
  • Anonym (Barnsekreterare)

Ett barn får inte tas emot i ett enskilt hem för sk. stadigvarande vård och fostran utan socialnämndens samtycke (om det inte är en av vårdnadshavarnas hem såklart).

Kommer det till socialtjänstens kännedom att så skett kommer det att inledas en utredning. Dels kommer man att utreda mottagandet hemmets lämplighet och bedöma om det är till barnets bästa att vara kvar i hemmet eller inte.
    Är sedan modern gravid så kommer det sannolikt även att öppnas utredning på nya barnet när det födds och då utreda mammans förmåga att ta hand om barnet (med fokus på förmåga att knyta an till barnet).

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-04 14:09:24 följande:
    Vilken vidrig människa. Hon ska inte ha några fler barn. Hoppas verkligen detta kommer till soc kännedom.
  • Anonym (Vidrig, vidrigare, vidrigast)
    Anonym (Hoppas) skrev 2017-07-05 08:25:34 följande:
    Vilken vidrig människa. Hon ska inte ha några fler barn. Hoppas verkligen detta kommer till soc kännedom.
    Du hoppas med andra ord att ett litet barn ska riskera att slitas från det enda hem det känt till i hela sitt liv bara för att du tycker mamman är vidrig? Undrar vem som är vidrigast...
  • nevermind
    Anonym (Undrar) skrev 2017-07-04 15:07:41 följande:
    Hon är redan gravid.

Nej det är hemskt.. Mormorn är iaf hyfsat ung och älskar sitt barnbarn.
    Tragiskt. Så fruktansvärt synd om första barnet.

Går barnet på förskola?
Svar på tråden Skulle soc göra nåt?