• Maxentaxen

Svårt med finmotoriken?

Hej!

Jag har en liten vilding hemma på 10.5 månad som har varit tidig med allt det "grov-motoriska" ex rullade runt vid 7-8 veckor, satt vid 5 månader osv. Tog igår sina första (vingliga) steg utan stöd. Men finmotoriken verkar vara svårt.. eller så vill han inte.

Han kan vinka, men gör aldrig det när man vinkar mot honom. Han håller inte nappflaskan själv (han får välling morgon & kväll) utan det får mamma/pappa göra, klappar inte händer, pekar inte mot ex lampa. Han har ett jättebra pincettgrepp dock.

Är det någon mer som haft det som vi? Behöver jag oroa mig? På bvc säger de att det kommer (såklart!) men känns som "alla andra" ungar i hans ålder kan allt möjligt...

• Svar på tråden Svårt med finmotoriken?
  • syntharen

Jag skulle säga att du inte behöver oroa sig. Barn blir tidiga/sena med olika saker. Eftersom din son är relativt tidigt med det grovmotoriska är det det han fokuserar på. Det andra får komma senare. Det är ju ganska tidigt att börja ta sina första steg runt 10,5 månad.

Jag har en 9 månaders pojke som också är fokuserad på det grovmotoriska. Han har inget pincettgrepp än, vinkar inte eller klappar händerna. Men han älskar att resa sig upp och stå och gå runt möblerna, det är det han vill öva på just nu.

Svar på tråden Svårt med finmotoriken?