• LittleSunshine84

Resa - ta med vagn el köpa sulky?

Hej!

Har en son på 7 månader och vi ska resa i september. Vi har en buffalo som vagn och undrar nu hur ni gjort som har rest med barn som behöver vagn?

Vågar man ta med vagnen? Hur bra vågar man lita på att vagnen inte kastas runt?

Mardrömmen är att den går sönder.

Hade ni köpt sulky? I så fall vilken?

• Svar på tråden Resa - ta med vagn el köpa sulky?
  • Carambolan
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-04 19:14:01 följande:

Blir för tungt tyvärr :/ han väger över 12kg!

Har du provat en ergonomisk sele...? Vi har ofta burit treåringar när vi fjällvandrat och de inte orkar en hel dag (Däremot förstår jag om du inte tycker att det är din grej, men bara så att du inte går miste om att det finns bra selar även för äldre barn!)
  • LittleSunshine84
    gruvan skrev 2017-07-04 19:16:18 följande:

Jag har flugit med buffalo i airshell och det är smidigt. Kolla deras hemsida! Vi hämtade upp på Arlanda och lämnade på samma ställe efter vi landat på Arlanda igen. Väskan är stor så det får plats extragrejer som regnskydd och sånt. Och nåt paket blöjor om ni vill ha med det från Sverige. Ett tips är att lägga alla hjul i separata påsar så det inte kommer fett på tygen. Det var inte så kul med stora fettfläckar på en ljus suflett som jag sen inte fick bort heller...

Tack för tipsen!! Vi flyger från Skavsta så ska ta och kolla upp det här!
  • LittleSunshine84
    Carambolan skrev 2017-07-04 19:35:05 följande:

Har du provat en ergonomisk sele...? Vi har ofta burit treåringar när vi fjällvandrat och de inte orkar en hel dag (Däremot förstår jag om du inte tycker att det är din grej, men bara så att du inte går miste om att det finns bra selar även för äldre barn!)

Någon sele du rekommenderar? :) Vi har en Babybjörn WE och Babylonia tricot slen sjal.

Använder selen mkt i vardagen men blir kalastrött i kroppen efter en dag!
  • Frmid
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-04 19:06:30 följande:

Ska kolla upp det! Är det ngt man hyr på flygplatsen?

Ja, vi bokade den och betalade på nätet. Hämtade sen ut på arlanda. Väskan kommer i specialbagage, så när vi var hemma igen stod en varuvagn där som man lämnade den på bara :) riktigt smidigt!
  • Carambolan
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-04 20:13:36 följande:

Någon sele du rekommenderar? :) Vi har en Babybjörn WE och Babylonia tricot slen sjal.

Använder selen mkt i vardagen men blir kalastrött i kroppen efter en dag!

Tula är den sele jag gillar bäst! Smidig men avlastar bra.

Vill du bära i sjal behöver du byta till en vävd sjal som inte är lika elastisk som en tricot slen. Vet att det står att man kan använda dem till 18 kg men tycker verkligen inte att det är bekvämt längre än till typ 8-10.
  • LittleSunshine84
    Carambolan skrev 2017-07-05 00:32:53 följande:

Tula är den sele jag gillar bäst! Smidig men avlastar bra.

Vill du bära i sjal behöver du byta till en vävd sjal som inte är lika elastisk som en tricot slen. Vet att det står att man kan använda dem till 18 kg men tycker verkligen inte att det är bekvämt längre än till typ 8-10.

En kompis har en Tula! Ska se om jag får testa den och se om det är ngt för mig :) hur tungt är ditt barn som du bärt i tulan?

Sjal har varit jätte bra men jag vet inte hur duktig jag skulle vara på att knyta samtidigt som jag håller honom? Man lär sig antar jag :)
  • Carambolan
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-05 08:34:36 följande:

En kompis har en Tula! Ska se om jag får testa den och se om det är ngt för mig :) hur tungt är ditt barn som du bärt i tulan?

Sjal har varit jätte bra men jag vet inte hur duktig jag skulle vara på att knyta samtidigt som jag håller honom? Man lär sig antar jag :)

Tula finns i både bebis- och toddlerstorlek. Sista gången vi använde den riktigt mycket var när yngsta var 3,5 år och vägde då kanske 18 kg. Då var vi uppe i alperna och vandrade en vecka. Även om han gick mycket själv så orkade han inte hela dagsturer och då var det toppen att kunna ta honom på ryggen ett par timmar då och då. Efter naturresan åkte vi vidare ner i Italien och då var det guld värt för att hålla honom borta från trafiken i storstäderna, haha.

Ja sjal är verkligen en övningssak Men jag tycker faktiskt att sele är smidigare när man är ute och har ett barn som vill mycket upp och ner.
  • cesso

Vi reste utomlands nyss med vår 9 månaders. Vanliga vagnen ville jag ej riskera och dessutom är den ganska stor.

Köpte en sulky med sufflett, med fullt liggläge. Kolla på ex lekmer och andra sajter för att hitta en billig. Vi fick en bra och billig eftersom vi hittade fjolårets modell. 700 kr. Nu använder jag nästan bara den enkla snygga sulkyn hemma också!

Det är inte ett måste att ha en perfekt liggvagn för ett barn i den åldern när du är på resa. En sulky med fullt liggläge och sufflett duger bra! Ingen fara att barnet åker framåt!

• HotPink

Vi hade med vår Buffalo utomlands när plutten var 3 månader. Vi köpte bugaboos egna resväska. Det gick jätte bra :) Sen hade vi plutten i sjal på flygplatsen.

Vi åkte oxå från Skavsta då.

Varför kan ni inte använda sjal/sele? Det finns olika storlekar på dom så vikten på barnet spelar ingen roll.

• LittleSunshine84
    Carambolan skrev 2017-07-05 08:55:14 följande:

Tula finns i både bebis- och toddlerstorlek. Sista gången vi använde den riktigt mycket var när yngsta var 3,5 år och vägde då kanske 18 kg. Då var vi uppe i alperna och vandrade en vecka. Även om han gick mycket själv så orkade han inte hela dagsturer och då var det toppen att kunna ta honom på ryggen ett par timmar då och då. Efter naturresan åkte vi vidare ner i Italien och då var det guld värt för att hålla honom borta från trafiken i storstäderna, haha.

Ja sjal är verkligen en övningssak Men jag tycker faktiskt att sele är smidigare när man är ute och har ett barn som vill mycket upp och ner.

Tack för svar!! :)
  • LittleSunshine84
    cesso skrev 2017-07-05 23:48:06 följande:

Vi reste utomlands nyss med vår 9 månaders. Vanliga vagnen ville jag ej riskera och dessutom är den ganska stor.

Köpte en sulky med sufflett, med fullt liggläge. Kolla på ex lekmer och andra sajter för att hitta en billig. Vi fick en bra och billig eftersom vi hittade fjolårets modell. 700 kr. Nu använder jag nästan bara den enkla snygga sulkyn hemma också!

Det är inte ett måste att ha en perfekt liggvagn för ett barn i den åldern när du är på resa. En sulky med fullt liggläge och sufflett duger bra! Ingen fara att barnet åker framåt!

Vi är nog inne på att köpa en sulky nu faktist. Tack för tipset!
  • LittleSunshine84
    HotPink skrev 2017-07-06 06:25:20 följande:

Vi hade med vår Buffalo utomlands när plutten var 3 månader. Vi köpte bugaboos egna resväska. Det gick jätte bra :) Sen hade vi plutten i sjal på flygplatsen.

Vi åkte oxå från Skavsta då.

Varför kan ni inte använda sjal/sele? Det finns olika storlekar på dom så vikten på barnet spelar ingen roll.

Vi kommer att använda sele men jag orkar inte bära honom i fem dagar. Han väger lite mer än 12kg och jag är bara 163cm/47kg. Har en Babybjörn WE men får ont i axlarna efter några timmar.
  • HotPink
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-06 13:47:42 följande:

Vi kommer att använda sele men jag orkar inte bära honom i fem dagar. Han väger lite mer än 12kg och jag är bara 163cm/47kg. Har en Babybjörn WE men får ont i axlarna efter några timmar.

Då förstår jag.
Svar på tråden Resa - ta med vagn el köpa sulky?