Insektsfobi
Kanske fel forum för detta, men var enda jag kom på då jag inte riktigt vågar lägga it på min fb då x antal personer nog skulle känna sig träffade, och jag behövde verkligen få skriva detta så var shyssta i kommentarerna då detta är känsligt för mig att prata om.
Det här med I-fobi, för jag vägrar säga insektsfobi, det hjälper verkligen inte med folk som säger "äh, sluta tramsa dig och ta bort den där nu bara" eller "bara låt den va", "döda den bara". Allt detta och mycket mer har man hört genom åren och oavsett om jag låter deras kommentarer gå obesvarade eller säger till dom så lyssnar ingen direkt och fortsätter kommentera detta.
När I-fobin kickar in blir jag liksom fixerad på I-fobin och kan inte låta det gå, det kan ta timmar ibland och ibland 10 minuter, det vet jag aldrig innan hur lång tid det tar för mig att sluta få panik, gråta, skrika ibland och (som det var mycket förr-hysteri, på en ännu värre nivå än vad jag brukar få enstaka gånger nu) så lyssnar ingen, dom fortsätter med "skaffa hjälp då?", det har jag fan testat och inte hjälpte det så mycket, oftast så har det knappt hjälpt mig alls.
Det är extremt otrevligt och faktiskt, för mig personligen höra alla kommentarer som jag skrev upp och liknande, det skadar mer än det gör nytta, allt jag vill är att den som är närmast mig när I-fobin kickar in är att snälla, döda den eller släpp ut den, du behöver inte såga ihjäl mig när jag är som känsligast och tar till mig allt negativt som har blivit sagt till mig och får mig att må ännu sämre.
Nån som vet hur man får folk att förstå detta?