• LillanLiten

Ny läggningsrutin

Hej! Min son är strax över ett år. Han har alltid somnat och sovit tillsammans med mig och min sambo i vår säng, alternativt i sin spjälsäng i vårt sovrum dit vi burit honom efter att han somnat i vår säng. Vi har alltid lagt oss och somnat på samma sätt, att vi ligger i vår säng och att jag håller om honom tills han somnar. Han verkar tycka att det är tryggt och skönt och somnar oftast på 10-30 minuter och ligger samtidigt och gosar med en snuttefilt.

Nu har han testat att sova i ett eget rum ett par nätter och det har fungerat över förväntan. Han har alltid sovit bra under natten, med få uppvaknanden, liksom nu när han sover i eget rum. Det som vi känner inte fungerar längre är vår läggningsrutin. Just nu somnar han fortfarande i vår säng och därefter bär vi honom över till sängen som finns i hans rum. Det är dessvärre en avsevärt längre sträcka än när vi burit över honom till hans säng när den stod i vårt rum. Han vaknar alltså igen när vi väl lägger ner honom i hans eget rum och läggningsprocessen får starta om på nytt.

Anledningen till att vi vill att han ska sova i eget rum är att vi snart får en till bebis och jag vill inte att hans sömn ska behöva störas. Det är både tungt och kämpigt att försöka bära honom från vårt sovrum in till hans rum och sedan stå lutad över en spjälsäng med stor mage och försöka vyssa honom till sömns igen, vilket sällan fungerar. Ibland har vi lagt oss ner på en mjuk filt på hans lekmatta på golvet och repeterat läggningsprocessen för att det är närmare att bära, men det känns ohållbart. Finns det någon som har tips på hur vi ska göra? Han har aldrig lagt sig själv, dvs. somnat utan att någon legat bredvid, men jag är ju redo att testa mig fram. Jag vet ju att en ny rutin tar tid, men jag vet alltså inte vilken rutin jag ska försöka mig på? Jag är väldigt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Ny läggningsrutin
  • Queennr1

Varför är det "ohållbart" att natta honom i sitt rum? Låter fullt genomförbart i mina öron.

• Lena

Varför inte byta säng i hans rum till en ni kan ligga i med honom? Eller en madrass på golvet.

• LillanLiten

Det är tyvärr ohållbart eftersom jag är höggravid och det är tungt att både ligga på golvet och att lyfta honom från golvet till sängen när han väl somnat där när vi fått repetera  läggningen. 

• LillanLiten

Jag tycker han är lite för liten ännu för att ha en annan säng eftersom han inte lärt sig att klättra ner från grejer än. Är rädd att han ska vakna mitt i natten och ramla ur sängen när han väl vaknar till och vill ställa sig upp som han gör i sin spjälsäng. Vi har funderat på att skaffa en större säng inom ett halvår, men alltså först när vi känner att han själv kan klättra i och ur en större säng då. 

• Lena

Köp madrassen redan nu, den blir så låg han kan ramla ur den utan att skada sig.

• Mälaröbo
    LillanLiten skrev 2017-07-05 22:39:01 följande:

Jag tycker han är lite för liten ännu för att ha en annan säng eftersom han inte lärt sig att klättra ner från grejer än. Är rädd att han ska vakna mitt i natten och ramla ur sängen när han väl vaknar till och vill ställa sig upp som han gör i sin spjälsäng. Vi har funderat på att skaffa en större säng inom ett halvår, men alltså först när vi känner att han själv kan klättra i och ur en större säng då. 

Skaffa en växasäng. De är lägre och han kan snabbt lära sig att ta sig i och ur själv.
  • Linnis92

Min dotter är strax över året och vi har alltid samsovit. Hon har heller aldrig somnat "själv" utan ligger bredvid mig och jag håller om henne tills hon somnar. Detta resulterade dock i att hon inte kan sova i sin spjälsäng, jag får inte plats ;)

Så vi tog av benen på en vanlig sån resorbåtten som är 90cm bred och ställde den på golvet så får hon sova i den. Då kan även jag ligga bredvid tills hon somnar och sen går ut. Stoppar in kuddar under bäddmadrassen så hon inte rullar över kanten när hon sover. Kanske skulle vara något för er också?

• Queennr1
    LillanLiten skrev 2017-07-05 22:36:28 följande:

Det är tyvärr ohållbart eftersom jag är höggravid och det är tungt att både ligga på golvet och att lyfta honom från golvet till sängen när han väl somnat där när vi fått repetera  läggningen. 

Mannen är ju inte höggravid.
  • Annelie 76

När vi fick andra barnet så sov pappa och äldsta i ett rum och jag och bebisen i sonens sovrum i stor säng. När vi fått in rutiner för bebisen sov alla i samma rum utan problem. Äldsta har alltid varit extremt närhetstörstande och mörkrädd så vi sover tillsammans fortfarande fastän han fyller 6 i höst.

• As86

Hej.

Vi har länge haft sonen sovandes i sin spjälsäng utan spjälsida. Sedan har vi en resorumadrass på ben intill sonens säng. Då har sonens säng hamnat något lägre än oss så han har inte kunnat rulla ur. Vad händer om ni testar samma men utan ben på sängen. Blir de i jämnhöjd eller blir spjälsängen högre? Finns fallsidor på Ikea som man kan spänna dit på spjälsängen . Kan det vara något? Då har vi kunnat ligga bekvämt bredvid medan sonen somnat i sin säng.

Svar på tråden Ny läggningsrutin