Ny läggningsrutin
Hej! Min son är strax över ett år. Han har alltid somnat och sovit tillsammans med mig och min sambo i vår säng, alternativt i sin spjälsäng i vårt sovrum dit vi burit honom efter att han somnat i vår säng. Vi har alltid lagt oss och somnat på samma sätt, att vi ligger i vår säng och att jag håller om honom tills han somnar. Han verkar tycka att det är tryggt och skönt och somnar oftast på 10-30 minuter och ligger samtidigt och gosar med en snuttefilt.
Nu har han testat att sova i ett eget rum ett par nätter och det har fungerat över förväntan. Han har alltid sovit bra under natten, med få uppvaknanden, liksom nu när han sover i eget rum. Det som vi känner inte fungerar längre är vår läggningsrutin. Just nu somnar han fortfarande i vår säng och därefter bär vi honom över till sängen som finns i hans rum. Det är dessvärre en avsevärt längre sträcka än när vi burit över honom till hans säng när den stod i vårt rum. Han vaknar alltså igen när vi väl lägger ner honom i hans eget rum och läggningsprocessen får starta om på nytt.
Anledningen till att vi vill att han ska sova i eget rum är att vi snart får en till bebis och jag vill inte att hans sömn ska behöva störas. Det är både tungt och kämpigt att försöka bära honom från vårt sovrum in till hans rum och sedan stå lutad över en spjälsäng med stor mage och försöka vyssa honom till sömns igen, vilket sällan fungerar. Ibland har vi lagt oss ner på en mjuk filt på hans lekmatta på golvet och repeterat läggningsprocessen för att det är närmare att bära, men det känns ohållbart. Finns det någon som har tips på hur vi ska göra? Han har aldrig lagt sig själv, dvs. somnat utan att någon legat bredvid, men jag är ju redo att testa mig fram. Jag vet ju att en ny rutin tar tid, men jag vet alltså inte vilken rutin jag ska försöka mig på? Jag är väldigt tacksam för svar!