• Anonym (Orkar inte vänta!)

MA, när ha sex igen?

Jag va på ultraljud i fredags (skulle varit i vecks 13 då) men på skärmen såg dom i ha hjärtslag, bm konstaterade att barnet dött i v 8-9. En fruktansvärd känsla, har gått i flera veckor och trott att jag varit gravid.

Jag skulle få en tid veckan efter för undersökning, men redan samma dag fick jag kraftiga värkar och började blöda otroligt mycket, åkte in akut på kvällen och där skrapade dom mig. Fick inte bort allt då jag hade så ont så jag fick ta tabletter. Dagen efter såg dom att det var 17mm kvar av resterna. Jag fick åka hem och vänta på efterkontrollen. Hela lör- mån så hat jag blödigt och det har kommit klumpar. Nu dom senaste två dagarna så kommer det bara blod precis som vid mens, knappt något. Lite brun/rött slem.

Vi vill så gärna skaffa ett syskon och i drar därför om man kan börja försöka nu när klumparna är borta?

• Svar på tråden MA, när ha sex igen?
  • Anonym (Vänta lite)

Om jag förstått det hela rätt ska du pga infektionsrisken åtminstone vänta tills du slutat blöda helt.

Många rekommenderar också att du låter det komma en vanlig mens emellan, för att se så kroppen är redo och låta den läka- men det är upp till var och en såklart. Men då vet du iallafall att kroppen är på banan igen, du vet senaste mens och har en tydligare utgångspunkt om du blir gravid tätt inpå det.

Jag fick missfall (ALLSÅ inte MA och detta var ett tidigt i vecka 5-6) i november. I slutet.. jag väntade bara tills det slutade blöda. Sen började vi försöka igen. Förmodligen var inte kroppen helt läkt/redo för mensen kom som vanligt i december.. men i januari, kom plusset.

För att lugna mig själv såhär i efterhand (för det var så jobbigt och ledsamt!) hade jag gärna sagt åt nig själv att hålla upp en månad. Men vi var för ivriga helt enkelt.

Idag är jag gravid i vecka 28!
    Vet många som fått både missfall och MA. Der viktigast när man låter kroppen sluta blöda så att man inte får någon infektion!

• Anonym (gravid)

Jag hade ett MA i nov förra året, Vi valde att försöka igen så snabbt som möjligt.. SÅ direkt efter jag slutade blöda började vi ha sex igen. Gick bra, är snart i v 29 nu :) jag har hört att man lättast blir gravid efter ett mf och för oss gick det ju på första försöket.

• Snuttis2

Haft ett tidigt missfall i v 6 och då kom kroppen igång av sig själv utan svårighet, fick senare precis som du ett MA i v 11-12 och tvingades till cytotec behandling !

Skulle avråda dig att stressa fram en ny graviditet ! Förstår att du vill men låt kroppen verkligen blöda ut och landa! Jag tillhörde nämligen den % som sedan fick en infektion och det är inte att rek! förutom att du mår skit, har ont o blir sjukskriven Så kan en

Infektion i sig om man ha otur försvåra möjligheterna att bli gravid i en framtid, !

Svar på tråden MA, när ha sex igen?