• Anonym (Förstående)

Är otrohet alltid fel?

Nu har jag följt forumet en tid och slås av hur otroligt fördömande och kategoriska de flesta är mot otrohet. Samtidigt berättar väldigt många om att de lever i förhållanden där sexlivet går på sparlåga och att det gör dem frustrerade. Hur går det ihop? Tror folk verkligen att sexdriften är en fråga om val? Och inte en av människans primära drifter?

Vill betona att jag inte stödjer otrohet som är flagrant, förnedrande för någon av parterna, rent griseri. Men om otrohet är ett sätt att kunna behålla en familj, är det då också fel, tycker ni?

Är ute efter en uppriktig diskussion. Jag är inte otrogen själv, jag har inte råkat ut för otrohet i mina egna relationer, men jag har bevittnat ett antal kraschade äktenskap bland släkt och vänner p.g.a. otrohet. Ofta har jag tyckt att den bedragna parten överreagerat och oftast har de frånskilda fått det sämre på olika sätt efter skilsmässan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-13 02:45:51 följande:

Exakt det jag menar. Och partners har gränser för hur man ska bete sig med jobb, vänner etc. En riktigt svartsjuk och kontrollerande partner gör allt i sin makt för att begränsa alla relationer utanför förhållandet. Sedan finns det grader i helvetet, precis som alla har sin gräns för när de känner sig kontrollerade.

I nuläget känner jag en frustration över att samtal och kommunikation med min partner inte fungerar. Jag känner mig avfärdad(just kommunikationsmässigt, inte annars). Det gör mig nedstämd. Så nedstämd att jag inte orkar ta tag i det och ta en fika med någon med förståelse, kunskap och vilja att diskutera ämnen som är viktiga för mig.  Alltså är jag här. 

Frågan är då var på skalan jag är. Hon har inga problem med att jag träffar någon att tala med. Men hon skulle gå i taket om jag talade om vår relation, sånt håller man privat tycker hon. Jag behöver prata av mig, det är något jag lärt mig i livet. 
    Jag försöker kanalisera genom att skriva noveller här och spamma sociala media, men det är inte nog. Jag kommer att söka upp någon och det blir dessutom antagligen ett ex. där situationen var den omvända, känslorna svalnade men vi hade och har en fantastisk relation på ett mer intellektuellt plan och djup förståelse för varandra. Fast min partner vill inte att jag ser exet.

Jag har kommunicerat att exet är ett ex känslomässigt, men min bäste vän som är ett stort stöd i livet. Jag har kommunicerat att jag lärt mig att inte hålla saker inombords och att det bara får mig nedstämd. 

Jag kommer alltså att gå till mitt ex. och förklara bilden, släppa ut allt, få lite förståelse och goda råd, känna mig bättre, gå hem till partnern i bättre skick. Till hennes vinning tycker jag. 

Jag respekterar att min partner inte vill diskutera vissa saker. Men jag tycker att hon är liten och missunnsam som inte klarar av att jag pratar med någon annan om det, speciellt inte ett ex. Hon litar inte på mig i det fallet. För att hon inte litar på sig själv. 

Så, jag kommer antagligen att prata om det fast hon inte vill och hålla tyst om det. Sannolikt ljuga om hon frågar rätt ut. 

Gör jag fel? Är jag otrogen?

Man kan ju hålla olika ställningar och vart man sprutade sist privat men att att prata om relationen med någon är inte otrohet och ingen kan ju neka att göra det.

Jag tror att det blir missförstånd när du skriver om behovet av vänskapliga relationer och ha någon att prata med utan att förklara vad du menar.
  • PeterGB3G
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-13 02:22:18 följande:

Du är välkommen att fråga parterapeuter om detta skeende och beteende. 

Jag tror det ligger mycket i det du säger. Frågar dig för att jag intresserad av din egen uppfattning och erfarenhet och inte för att jag försöker förvränga det du skrivit.

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • molly50
    PeterGB3G skrev 2017-07-12 21:53:28 följande:
    Jag med, i olika former.
    Ja,det kan faktiskt vara bra.  
    Carpe Diem
  • molly50
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-12 23:54:55 följande:

Återigen; Du har ju snöat in på sex. 

Ingen människa klarar av att hålla sig till hela tiden. Generellt, inte endast sexuellt. Att leva fullständigt isolerad med en enda partner, endast den personens intryck och omvärldstolkningar. 

Skulle du verkligen vilja leva med en människa som inte utvecklas under er relation? Det tror jag ingen är. Alla vill nog att partnern för med sig nya intryck, tankeställningar och slutsatser. Utvecklas inte du? Är du inte i det här forumet för andra åsikter än din partners? Är det ett svek? Är det otrohet? Klart är i alla fall att du försöker fylla ett behov din partner inte fyllt. Hur känner han inför det? Har du berättat?

Det här forumet är för tankeväsendet detsamma som internetporr för sexlust. Det finns flera trådar om hur internetporr och onani är ett svek, till och med otrohet. Va, räcker jag inte till?

Som sagt; Terapi är att förhoppningsvis få några verktyg att förändra sitt liv. Du var mottaglig efter ett svek och du känner att du måste omvärdera ditt liv. Då har terapi positiv inverkan för att man är mottaglig, resten är upp till dig. 

Vi är bevisligen många som klarar att hålla oss till en och samma partner hela tiden.
    Så jag förstår inte hur du menar med det?
    Klart att man inte vill stå och stampa på samma ställe hela tiden.
    Men om det inte går att prata om det och ingen förändring sker så är det väl bättre,och framförallt ärligare,att göra slut.

Klart han vet att jag håller till här och han bryr sig inte om det.
    Jag tycker det är roligt att diskutera saker med andra och det är anledningen till att jag är här.
    Inte för att söka saker jag inte får av min man.

Det sista stycket kan jag hålla med dig om.
    Carpe Diem
  • Anonym (skavsår)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-11 10:19:18 följande:
     Du tror inte att du kan hitta en lucka mellan första dejterna och sängen?
    Antar att det är inget man vill ta upp men det är väl bättre än att vara singel för resten av livet.
    Möjligt att det skulle kunna gå, men jag skulle vara så oerhört nervös och rädd. Känner mig allmänt värdelös och därmed omotiverad att ge mig ut och försöka.
  • Elefantmannen2
    molly50 skrev 2017-07-13 12:19:33 följande:
    Vi är bevisligen många som klarar att hålla oss till en och samma partner hela tiden.
    Så jag förstår inte hur du menar med det?
    Klart att man inte vill stå och stampa på samma ställe hela tiden.
    Men om det inte går att prata om det och ingen förändring sker så är det väl bättre,och framförallt ärligare,att göra slut.

Klart han vet att jag håller till här och han bryr sig inte om det.
    Jag tycker det är roligt att diskutera saker med andra och det är anledningen till att jag är här.
    Inte för att söka saker jag inte får av min man.

Det sista stycket kan jag hålla med dig om.

Men du håller dig ju inte till en enda person. Du omger dig av flera och du hänger här. 

Ja, det är bättre att göra slut. En mycket, mycket stor andel av dagens förhållanden varar för länge, det är ju en av mina poänger. Och det är då "otrohet" av olika slag kommer in i bilden i ett tidigare sunt förhållande.

Jag ska försöka uttrycka mig klarare; vad som anses som otrohet är mycket stor gråskala. För vissa är det en blick, för vissa att onanera, för vissa att prata med andra könet, för vissa när det blir känslor inblandade. 
    Därför kan det inte vara "klart" vad just din partner anser om att prata känslor och relationer på ett forum. 

Din poäng är ju att man får allt man behöver i ett förhållande och om man inte får det ska man prata om det. Varför har du inte den här diskussionen med din partner då istället? För att du redan vet vad han tycker? För att du vill ha en annan infallsvinkel? För att du vill berätta lite om just ditt liv?

• Elefantmannen2
    PeterGB3G skrev 2017-07-13 07:14:14 följande:
    Jag tror det ligger mycket i det du säger. Frågar dig för att jag intresserad av din egen uppfattning och erfarenhet och inte för att jag försöker förvränga det du skrivit.

Mycket möjligt, men det blir märkligt om man klipper ut en mening ur ett resonemang. Speciellt om resonemanget besvarar din fråga.

Jag har, som jag skrev tidigare, mycket stor erfarenhet av terapi och terapeuter. Jag är 100% för det. Det har hjälpt mig, men det är en process sedan barndomen och resultatet är lång från perfekt! Det jag försöker förmedla är att man måste vara mottaglig och inse att det är man själv som gör jobbet. Om man har tur under vägledning av en terapeut som funkar för just dig, det är en personkemifråga. För min egen del handlar det om max 5% som fått mig att fundera i nya banor. Och ju fler man träffar, desto högre krav ställer man på terapeuterna. Samma med stödgrupper, jag har sökt mig till väldigt många under många år, först nu känner jag mig en aning trygg och tillfreds.

Jag vet inte hur mycket jag kan specificera, osäker på om jag vill outa mig såpass. Rätt säker på om att någon närstående läser allt jag skrivit här redan nu skulle kunna lista ut det.

• PeterGB3G
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-13 19:31:10 följande:
    Det jag försöker förmedla är att man måste vara mottaglig och inse att det är man själv som gör jobbet.
    Nu gör jag det igen. Kortar ner ditt svar till ett extremt kort citat. Du gillar inte detta. Men det är så jag jobbar här.

Håller med om det du säger. Jag har samma inställning och det har fungerat bra för mig med min begränsade erfarenhet av terapi.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • molly50
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-13 19:20:20 följande:

Men du håller dig ju inte till en enda person. Du omger dig av flera och du hänger här. 

Ja, det är bättre att göra slut. En mycket, mycket stor andel av dagens förhållanden varar för länge, det är ju en av mina poänger. Och det är då "otrohet" av olika slag kommer in i bilden i ett tidigare sunt förhållande.

Jag ska försöka uttrycka mig klarare; vad som anses som otrohet är mycket stor gråskala. För vissa är det en blick, för vissa att onanera, för vissa att prata med andra könet, för vissa när det blir känslor inblandade. 
    Därför kan det inte vara "klart" vad just din partner anser om att prata känslor och relationer på ett forum. 

Din poäng är ju att man får allt man behöver i ett förhållande och om man inte får det ska man prata om det. Varför har du inte den här diskussionen med din partner då istället? För att du redan vet vad han tycker? För att du vill ha en annan infallsvinkel? För att du vill berätta lite om just ditt liv?

Ja,men om jag vill diskutera med andra så måste jag väl få göra det.'Likaväl som att ha vänner IRL.
    Och jag vet att min man inte bryr sig om det.
    Vi vet var vi har varandra.
    Vi har varit tillsammans så pass länge att vi inte nojar över sådana saker.

Ja,vad otrohet innebär är nog olika från person till person.
    Det kan jag hålla med dig om.

Anledningen till att jag inte pratar om sådana saker med min man ör för att behovet inte finns just nu.
    Vi har inga sådana problem.
    Men jag vet att om jag vill så kan jag prata med honom.
    Och vi har sådana diskussioner ibland då vi båda tycker det kan vara intressant att diskutera ibland.
    Carpe Diem
  • KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-12 21:14:53 följande:

Jag har inte sagt att det är omöjligt.

Lösningen ligger ju aldrig i terapin, den ligger hos varje individ. Att vilja, orka och kunna göra de förändringar som behövs för att utvecklas i rätt riktning. 
    Jag har umgåtts en hel del med olika typer av terapeuter. Liksom andra träffar de ofta partners inom samma gebit. De har i alla fall en generell översikt om vad som behövs jobbas på i ett förhållande redan från dag ett. Men, som alltid visar det sig att det är enklare att tala om för andra vade ska göra än att göra det själv. Från min erfarenhet är det faktiskt en riktigt dålig kombo med två terapeuter i par. 

Och även om man haft ett par skakiga förhållanden förhållanden bakom sig och ganska många vändor i parterapi och en inställning om att det ska bli annorlunda i nya relationen funkar det inte så enkelt, det är en ny giv, en ny individ.

Tja, jag är utbildad och har lång erfarenhet så jag vet vad jag gör, kommer någon att göra "fel" är det du. Jag kommer inte heller att inse mina brister eftersom jag inte gör fel.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (skavsår) skrev 2017-07-13 12:28:49 följande:
    Möjligt att det skulle kunna gå, men jag skulle vara så oerhört nervös och rädd. Känner mig allmänt värdelös och därmed omotiverad att ge mig ut och försöka.
    Träna på att prata med kompisar om det.

Man får följa samma princip som gäller för låg självkänsla, dåligt självförtroende, fobier, undvikande, svartsjuka man måste utmana smärtan och gå igenom den.

Tar det emot extremt kan det vara bra med terapi.

• KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-13 19:31:10 följande:

Mycket möjligt, men det blir märkligt om man klipper ut en mening ur ett resonemang. Speciellt om resonemanget besvarar din fråga.

Jag har, som jag skrev tidigare, mycket stor erfarenhet av terapi och terapeuter. Jag är 100% för det. Det har hjälpt mig, men det är en process sedan barndomen och resultatet är lång från perfekt! Det jag försöker förmedla är att man måste vara mottaglig och inse att det är man själv som gör jobbet. Om man har tur under vägledning av en terapeut som funkar för just dig, det är en personkemifråga. För min egen del handlar det om max 5% som fått mig att fundera i nya banor. Och ju fler man träffar, desto högre krav ställer man på terapeuterna. Samma med stödgrupper, jag har sökt mig till väldigt många under många år, först nu känner jag mig en aning trygg och tillfreds.

Jag vet inte hur mycket jag kan specificera, osäker på om jag vill outa mig såpass. Rätt säker på om att någon närstående läser allt jag skrivit här redan nu skulle kunna lista ut det.

Jag känner några som inte är särskilt mottagliga för bra råd, de är väldigt envisa och kan ha ett undvikande beteende, det ska bara funka utan att behöva gå igenom det så alla råd blir fel (för dem) och andra saknar självinsikt. Men det finns också terapeuter som inte är mottagliga för information så de lyssnar inte riktigt på patienten och ger "standard" svar/råd.

"Från min erfarenhet är det faktiskt en riktigt dålig kombo med två terapeuter i par"
    Det kanske är såna som inte riktigt lyssnar och projicerar sina problem på andra.
    Finns psykologer, terapeuter och lärare som gör så.
  • Elefantmannen2
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-13 22:25:34 följande:
    Jag känner några som inte är särskilt mottagliga för bra råd, de är väldigt envisa och kan ha ett undvikande beteende, det ska bara funka utan att behöva gå igenom det så alla råd blir fel (för dem) och andra saknar självinsikt. Men det finns också terapeuter som inte är mottagliga för information så de lyssnar inte riktigt på patienten och ger "standard" svar/råd.

"Från min erfarenhet är det faktiskt en riktigt dålig kombo med två terapeuter i par"
    Det kanske är såna som inte riktigt lyssnar och projicerar sina problem på andra.
    Finns psykologer, terapeuter och lärare som gör så.

Det är den mänskliga normen. Lite det jag vill komma till. Om man lever i tron att man är en bra människa, har bra värderingar och rättfärdigar sitt eget beteende kör man bara på. För att inse, ta till sig och jobba på sina brister krävs det ofta något omvälvande.

Inom beroendevården säger man ofta att man måste nå den absoluta botten för att inse att man måste förändra sitt beteende i grunden. Den absoluta botten är såklart olika från fall till fall. Men är man inte där enligt sin egen definition är risken att man återgår till missbruk mycket större.

• Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2017-07-14 02:29:20 följande:

Det är den mänskliga normen. Lite det jag vill komma till. Om man lever i tron att man är en bra människa, har bra värderingar och rättfärdigar sitt eget beteende kör man bara på. För att inse, ta till sig och jobba på sina brister krävs det ofta något omvälvande.

Inom beroendevården säger man ofta att man måste nå den absoluta botten för att inse att man måste förändra sitt beteende i grunden. Den absoluta botten är såklart olika från fall till fall. Men är man inte där enligt sin egen definition är risken att man återgår till missbruk mycket större.

Japp, och i och med att man aktivt undviker att hamna på botten så lär man ju heller inte hamna där och då kommer man heller aldrig uppnå självinsikt och bot.
    Dessutom ju längre man pysslar med sitt beroende desto skickligare blir man på att dölja den och dupera sin omgivning, övning ger färdighet. Moment 22.

Men sen finns det ju människor som inser det sjuka i sitt beteende och ser antingen till att hamna i botten, sticka hål på bubblan av lögner och dubbelspel för att på så sätt tvinga sig själv till förändring eller fortsätta med sitt beroende men isolera sig själv från andra för att inte dra ner dem i sitt missbruk. Men för det krävs att man öht bryr sig om andras välmående. 
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2017-07-20 16:04:08 följande:
    Japp, och i och med att man aktivt undviker att hamna på botten så lär man ju heller inte hamna där och då kommer man heller aldrig uppnå självinsikt och bot.
    Dessutom ju längre man pysslar med sitt beroende desto skickligare blir man på att dölja den och dupera sin omgivning, övning ger färdighet. Moment 22.

Men sen finns det ju människor som inser det sjuka i sitt beteende och ser antingen till att hamna i botten, sticka hål på bubblan av lögner och dubbelspel för att på så sätt tvinga sig själv till förändring eller fortsätta med sitt beroende men isolera sig själv från andra för att inte dra ner dem i sitt missbruk. Men för det krävs att man öht bryr sig om andras välmående. 

Framförallt dupera och ljuga för sig själv.

De allra flesta beroende bryr sig om andras välmående. Egentligen de som är närmast, de man skadar mest. Just det är en av de vanligaste anledningarna till att man tar steget till behandling.

Svar på tråden Är otrohet alltid fel?