• Anonym (TS)

umgås (ej) med icke biologiska barn

Hej!
    Hjälp mig att tänka klart.

Min man har levt med en tjej där de fick ett barn. Efter att de separerade så berättade hon att han inte var barnets pappa. Flera DNA tester gjordes och det bekräftades att en annan var pappan till barnet. Allt juridiskt togs bort från min man. Min man har mått dåligt över det och har ett umgänge med barnet sedan dess då och då när det passar.
    Barnet har två pappor. Mamman är omgift med barnets biologiska pappa.
    Nu vill han (min man) avsluta bekantskap med barnet. Han har tänkt på detta ett tag och är medveten om vad det innebär.
    Mamman försöker övertala han att inte avsluta deras möten (att han ska tänka på saken). Hon har även sagt att allt kan vara på hans villkor. Jag tycker det är jättekonstigt att hon försöker övertala honom med tanke på att hon har satt honom i den sitsen.
    Jag har sagt till min man att jag tycker det är konstigt att hon vill att barnet ska ha två pappor. Det känns inte som att hon vill släppa honom för att han är "bra att ha som en lekkompis" eller som en avlastning då och då (barnet reds ut för diverse diagnoser).  
    Han säger att han har känt det själv men att han lovade tänka på saken om umgänget.

Nu min fråga..är det jag som är konstig som inte förstår situationen eller är det hon som är konstig som övertalar honom att umgås med ett barn han vill klippa alla band med?

• Svar på tråden umgås (ej) med icke biologiska barn
  • Anonym (Pappa)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-06 15:38:47 följande:
    Fy tusan vilket svek. Stackars man.
    Igen, aldrig något om barnen som är drabbade.

Fan vad livet måste bara hårt mot dig stackars bonus förälder (som aldrig haft egna barn men är expert kommentator likaså när det gäller barn).

Ja det var ett jävla svek mot BARNET!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-07-06 17:16:48 följande:

Under 3 år var han barnets pappa. . På 3 år knyter man ju enormt starka band till sitt barn. Slutade han älska barnet, när han fick veta att han inte var biologisk far?  Har kärleken han kände för barnet nu tagit slut?

Tack!! Äntligen en intelligent människa!

Jag har också ett barn på 6 år och jag skildes från henne (otrogna mamma) när barnet var 2 år. Jag har funderat många gånger på vad jag skulle göra i samma sits. Jag har till och med gått så långt att jag funderat på DNA test. Men sen tanker jag som så, att vad spelar det för roll?? Det är jag som är hennes Pappa. Så även om jag nu (mot förmodan) inte skulle vara henne biologiska pappa så skulle jag dö för henne skull.

• Anonym (Pappa)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-07 09:06:15 följande:
    Läs hela tråden innan du svarar..
    Skaffa EGET barn innan du svarar...
  • Regndamen
    Anonym (Pappa) skrev 2017-07-07 20:37:58 följande:

Igen, aldrig något om barnen som är drabbade.

Fan vad livet måste bara hårt mot dig stackars bonus förälder (som aldrig haft egna barn men är expert kommentator likaså när det gäller barn).

Ja det var ett jävla svek mot BARNET!

Fast i den här tråden är väl fokus mer på mannen och hans känslor. Oavsett hur mycket folk omkring vill att han ska umgås med barnet så verkar det inte som en bra ide. Han mår inte bra av det, han verkar heller inte umgås med barnet speciellt ofta. Det bästa för alla vore troligen att kontakten helt och hållet försvinner.
  • Anonym (Solklart)

Om barnet växte upp med din man och såg honom som sin pappa tills 3 års ålder, så är det hemskt verkligen att bryta kontakten till barnet! Vem gör så?? Bara för att det inte är hans riktiga barn? 

Tycker du har en skev uppfattning som uppmuntrar din man till att kapa kontakten! Vem tänker på barnet här? Jo, bio-mamman som vill ha kvar din man i deras liv för barnets skull! Tror knappast hos vill det för egen vinning direkt. Förstår verkligen inte hur du tänker.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Solklart) skrev 2017-07-08 14:33:46 följande:

Om barnet växte upp med din man och såg honom som sin pappa tills 3 års ålder, så är det hemskt verkligen att bryta kontakten till barnet! Vem gör så?? Bara för att det inte är hans riktiga barn? 

Tycker du har en skev uppfattning som uppmuntrar din man till att kapa kontakten! Vem tänker på barnet här? Jo, bio-mamman som vill ha kvar din man i deras liv för barnets skull! Tror knappast hos vill det för egen vinning direkt. Förstår verkligen inte hur du tänker.

Men är det verkligen bra för barnet att umgås med någon som inte alls mår bra av det? Som plågas över att ha kontakt med barnets mamma? Du tror inte att barnet kommer att märka av det efter ett tag?

Barnet lämnas ju inte direkt vind för våg utan har två föräldrar som bor ihop, plus troligtvis annan släkt.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Alice) skrev 2017-07-08 06:50:20 följande:
    Men är det verkligen bra för barnet att umgås med någon som inte alls mår bra av det? Som plågas över att ha kontakt med barnets mamma? Du tror inte att barnet kommer att märka av det efter ett tag?

Barnet lämnas ju inte direkt vind för våg utan har två föräldrar som bor ihop, plus troligtvis annan släkt.
    Och hade det varit hand biologiska barn så hade det också varit okay att lämna för mannen mår ju sååååååå dåligt?
  • Regndamen
    Anonym (Pappa) skrev 2017-07-08 16:03:39 följande:

Och hade det varit hand biologiska barn så hade det också varit okay att lämna för mannen mår ju sååååååå dåligt?

Fast det är ju inte ts sambos barn. Mamman har varit medveten om det hela tiden. Det är väl bättre att barnet får en bra relation med sin pappa, som barnet bor med.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-07-08 16:03:39 följande:

Men nu är det ju inte det? Känns irrelevant att köra en massa "tänk om"-scenarion. Ts man har ju dessutom ingen nära kontakt med barnet idag. Ts skriver ju att de ses ca 12-20 dagar/år. Sen har ju barnet dessutom två föräldrar som hen bor med och troligtvis har bättre kontakt med än med ts man.

Varför ska man tvinga fram umgänge, när en av parterna mår oerhört dåligt över det?
  • Anonym (Filli)

Absolut ska han bryta, varför vara "pappa"till någon annans barn? Någon annan som ens ex dessutom var otrogen med under förhållandet?

Man kan inte offra sig själv för någon annans skull, inte heller för den andra mannens barn. Hur oskyldigt barnet än är.

Svar på tråden umgås (ej) med icke biologiska barn