• askldjalsda

timanställd uppsägning

har googlat frenetiskt och kommit fram till att något som heter "timanställning" inte verkar finnas? jag är i alla fall timvikarie, som rings in när det behövs. förra veckan jobbade jag 51 timmar (efter att ha räknat bort rast) och det är ca vad jag jobbar varje vecka. jag går på schema nu i sommar och blir inringd när jag är ledig. detta har lett till en utmattningsdepression (har läkarintyg på det) men då jag sa att jag inte ville jobba på mitt skitjobb längre (mycket som är fel på det stället, är dessutom usk) så sa läkaren att det är bättre om jag säger upp mig än att jag blir sjukskriven. är så trött orkade inte käfta emot. vad jag undrar nu är hur lång uppsägningstid jag har? har bara fått ett schema i handen i slutet av maj och inte skrivit på några avtal mer än avtal som timanställd eller vad det heter. alltså borde jag kunna säga upp mig när som?

• Svar på tråden timanställd uppsägning
  • Anonym (JEÖPp)

Om du inte har schema och inte skrivit på något så japp.

• askldjalsda
    Anonym (JEÖPp) skrev 2017-07-07 17:21:51 följande:

Om du inte har schema och inte skrivit på något så japp.

jo jag har fått ett schema i början av sommaren men inte skrivit på avtal om sagda schema utan bara fått det i handen så att säga. jag har jobbat tre veckor på schemat nu men klarar inte av 50 timmar i veckan.
  • Carambolan

Står det något i ditt anställningsavtal om uppsägningstid?Att du redan har arbetat tre veckor på anvisat schema räknas troligen som att du tackat ja till alla pass på schemat, man brukar inte behöva skriva under avtal om passerbjudanden utan bara tacka ja/nej.

• askldjalsda
    Carambolan skrev 2017-07-07 17:43:31 följande:

Står det något i ditt anställningsavtal om uppsägningstid?Att du redan har arbetat tre veckor på anvisat schema räknas troligen som att du tackat ja till alla pass på schemat, man brukar inte behöva skriva under avtal om passerbjudanden utan bara tacka ja/nej.

jag är inte säker på att det står något om uppsägninstid, nej. det står att jag är anställd vid behov. vad är det värsta som kan hända om jag säger upp mig då? polisanmälning? som det är nu får jag panikångest av att tänka på att behöva gå tillbaka till mitt arbete
  • Anonym (Ht)

Om de ringer dig när du är ledig så varför svarar du ens då om du inte vill jobba? Man kan ju faktiskt vara upptagen med annat osv. Du går dessutom på schema nu och behöver inte tacka ja till alla pass för att få ihop timmar.

• Carambolan
    askldjalsda skrev 2017-07-07 17:51:01 följande:

jag är inte säker på att det står något om uppsägninstid, nej. det står att jag är anställd vid behov. vad är det värsta som kan hända om jag säger upp mig då? polisanmälning? som det är nu får jag panikångest av att tänka på att behöva gå tillbaka till mitt arbete

OM du har uppsägningstid (nu säger jag inte att jag är säker på att du har det) och vägrar arbeta under den tiden kommer du dels inte få någon lön, förstås, och dels har arbetsgivaren möjlighet att kräva dig på skadestånd för arbetsvägran om din frånvaro innebär skada för arbetsgivaren. Vet inte vad ett sådant skadestånd skulle kunna tänkas landa på men i vissa kollektivavtal finns det schablonbelopp att luta sig mot så hör med din fackrepresentant. Facket kan du förstås fråga om uppsägningstid också!
  • Anonym (Rhu)

Förlåt men alltså vilket arsle till läkare! Du ska absolut inte säga upp dig!

Har du en utmattningsdepression så ska du sjukskrivas. Punkt!

• Annelie 76

På vilket vis skulle det vara bättre att du säger upp dig? Då får du ju inga pengar? Som sjukskriven får du ersättning motsvarande det du skulle jobbat, säger du upp dig får du ingen lön, ingen sjukpenning och ingen a-kassa. Gå till en annan läkare som sjukskriver dig istället.

• askldjalsda
    Anonym (Ht) skrev 2017-07-07 17:53:29 följande:

Om de ringer dig när du är ledig så varför svarar du ens då om du inte vill jobba? Man kan ju faktiskt vara upptagen med annat osv. Du går dessutom på schema nu och behöver inte tacka ja till alla pass för att få ihop timmar.

det gör jag inte. mina 50h är dom schemalagda. att dom ringer mig mina lediga dagar också är bara ökad stress över att få ta skit för jag säger nej/ångest pga konflikträdd.
  • askldjalsda
    Anonym (Rhu) skrev 2017-07-07 18:09:10 följande:

Förlåt men alltså vilket arsle till läkare! Du ska absolut inte säga upp dig!

Har du en utmattningsdepression så ska du sjukskrivas. Punkt!

jag vet. jag har dessutom tittat in i journalen (på mina vårdkontakter) och ser att hon helt och hållet struntat i att ta med utmattningen och skrivit att jag sökte för depression, vilket jag absolut ej gjorde då jag haft det förut och vet själv att detta inte är depression då jag mår bra förutom jobbsituationen. hon har dessutom dragit upp att en adoterad släktings förälder tog sitt liv (vilket inte spelar nån roll då vi inte är släkt) som att det är bevis på min "depression". till mitt ansikte sa hon att jag skulle få sjukskrivning pga utmattningsdepression.
    Annelie 76 skrev 2017-07-07 18:23:47 följande:

På vilket vis skulle det vara bättre att du säger upp dig? Då får du ju inga pengar? Som sjukskriven får du ersättning motsvarande det du skulle jobbat, säger du upp dig får du ingen lön, ingen sjukpenning och ingen a-kassa. Gå till en annan läkare som sjukskriver dig istället.

hon menade att iom att jag inte ska jobba i höst (pga schemat slutar i slutet av augusti) är det onödigt med sjukskrivning.

• askldjalsda

obs, till mitt ansikte sa hon att jag skulle få sjukskrivning, men i journalen och beslutet jag fick hem i brevlådan står det att eftersom jag har planer på att säga upp mig (vilket jag inte hade när jag var där, eftersom jag trodde på sjukskrivning, men samtidigt sa att mitt schema går ut i augusti och att jag inte planerar att jobba vidare efter det) skriver hon att jag är deprimerad och ska säga upp mig och äta setralin (ännu något jag var totalt emot då det inte är något problem med mitt mående förutom jobbet)

• Anonym (Rhu)
    askldjalsda skrev 2017-07-07 18:35:47 följande:

jag vet. jag har dessutom tittat in i journalen (på mina vårdkontakter) och ser att hon helt och hållet struntat i att ta med utmattningen och skrivit att jag sökte för depression, vilket jag absolut ej gjorde då jag haft det förut och vet själv att detta inte är depression då jag mår bra förutom jobbsituationen. hon har dessutom dragit upp att en adoterad släktings förälder tog sitt liv (vilket inte spelar nån roll då vi inte är släkt) som att det är bevis på min "depression". till mitt ansikte sa hon att jag skulle få sjukskrivning pga utmattningsdepression.hon menade att iom att jag inte ska jobba i höst (pga schemat slutar i slutet av augusti) är det onödigt med sjukskrivning.

Det är faktiskt inget negativt att det bara står om depression. När jag blev sjukskriven pga utmattning så stod diagnosen "svår depression" istället för utmattningsdepression. Och min depression var också bara bunden till jobbet.

Men om du mår bra i övrigt så bör det ju bara räcka med att du påpekar för arbetsgivaren att du inte kan jobba mer än 40 timmar i veckan.
  • askldjalsda
    Anonym (Rhu) skrev 2017-07-07 18:44:04 följande:
    Det är faktiskt inget negativt att det bara står om depression. När jag blev sjukskriven pga utmattning så stod diagnosen "svår depression" istället för utmattningsdepression. Och min depression var också bara bunden till jobbet.

Men om du mår bra i övrigt så bör det ju bara räcka med att du påpekar för arbetsgivaren att du inte kan jobba mer än 40 timmar i veckan.
    jo när jag inte är deprimerad så är det negativt känner jag. det står inget om utmattning alls liksom. utmattningsdepression kunde det väl stått. och att hon förväntar sig att jag ska arbeta samtidigt som jag går in på setralin?

jag mår bra PSYKISKT i övrigt FÖRUTOM när det kommer till jobb. mitt liv känns inte hopplöst när jag tänker på andra aspekter än mitt jobb. att jag har daglig migrän, magproblem, sömnsvårigheter, ångest och yrsel var vad jag sökte vård för från första början. kan sova 10h på en dag jag är ledig men ändå vakna trött. sover kanske 4h om jag jobbar dagen efter då ångesten över jobbet får mig att ligga vaken.
  • Anonym (Rhu)
    askldjalsda skrev 2017-07-07 18:50:01 följande:

jo när jag inte är deprimerad så är det negativt känner jag. det står inget om utmattning alls liksom. utmattningsdepression kunde det väl stått. och att hon förväntar sig att jag ska arbeta samtidigt som jag går in på setralin?

jag mår bra PSYKISKT i övrigt FÖRUTOM när det kommer till jobb. mitt liv känns inte hopplöst när jag tänker på andra aspekter än mitt jobb. att jag har daglig migrän, magproblem, sömnsvårigheter, ångest och yrsel var vad jag sökte vård för från första början. kan sova 10h på en dag jag är ledig men ändå vakna trött. sover kanske 4h om jag jobbar dagen efter då ångesten över jobbet får mig att ligga vaken.

Fast du säger ju själv att du har en utmattningsdepression. Då mår du ju inte bra psykiskt och är deprimerad. Det är ju det utmattningsdepression betyder, att du är deprimerad på grund av en situation. Till skillnad från en vanlig depression som inte är bunden till någon specifik omständighet.
  • askldjalsda
    Anonym (Rhu) skrev 2017-07-07 18:54:41 följande:
    Fast du säger ju själv att du har en utmattningsdepression. Då mår du ju inte bra psykiskt och är deprimerad. Det är ju det utmattningsdepression betyder, att du är deprimerad på grund av en situation. Till skillnad från en vanlig depression som inte är bunden till någon specifik omständighet.
    men ska jag inte få en sjukskrivning då? hur går jag tillväga nu, går tillbaka till vårdcentralen och gör om allt?
  • Anonym (Rhu)
    askldjalsda skrev 2017-07-07 19:00:58 följande:

men ska jag inte få en sjukskrivning då? hur går jag tillväga nu, går tillbaka till vårdcentralen och gör om allt?

Du har ju en hel del alternativ. Antingen går du tillbaka till en ny läkare och lobbar för en sjukskrivning. Vilket gör att du förmodligen kommer att få hjälp med utmattningen och få verktyg för hur du ska undvika att hamna i samma situation igen och hur du ska handskas med stress (50-timmars veckor är ju liksom inget ovanligt egentligen, kom tillbaka när du kört 80-90 timmars veckor i ett år i streck).

Eller så tar du ett snack med arbetsgivaren om att du behöver gå ner i tid dör att vara på topp på jobbet.

Eller så säger du upp dig. Vilket kommer göra att du står utan lön, utan sjukpenning, utan a-kassa och förmodligen utan hjälp från soc eftersom de kommer anse att du skulle spara pengar från den lön du tjänat in nu.

Eller så står du ut de här 6-7 veckorna som är kvar.
  • askldjalsda
    Anonym (Rhu) skrev 2017-07-07 19:26:48 följande:
    Du har ju en hel del alternativ. Antingen går du tillbaka till en ny läkare och lobbar för en sjukskrivning. Vilket gör att du förmodligen kommer att få hjälp med utmattningen och få verktyg för hur du ska undvika att hamna i samma situation igen och hur du ska handskas med stress (50-timmars veckor är ju liksom inget ovanligt egentligen, kom tillbaka när du kört 80-90 timmars veckor i ett år i streck).

Eller så tar du ett snack med arbetsgivaren om att du behöver gå ner i tid dör att vara på topp på jobbet.

Eller så säger du upp dig. Vilket kommer göra att du står utan lön, utan sjukpenning, utan a-kassa och förmodligen utan hjälp från soc eftersom de kommer anse att du skulle spara pengar från den lön du tjänat in nu.

Eller så står du ut de här 6-7 veckorna som är kvar.
    jag har pratat med facket och ska träffa ny läkare om tre dagar. facket höll med mig om att jag borde ha sjukskrivning. (jag klarar inte jobbet. får panikångest på jobbet).

min arbetsgivare kollade min journal och ringde och skällde ut mig för jag var deprimerad. ja det är olagligt, ja jag ska ta tag i det när jag orkar. hon är på semester. hon förstår inte. de flesta av mina kollegor är också arga för att jag varit hemma några dagar med 40 i feber och migrän. det är en hemsk arbetsplats. jag kan prata med dig redan nu eftersom jag tycker att antalet timmar man jobbar inte spelar nån roll om man inte också säger vad man jobbar inom. min pappa klarar 90 timmar i veckan men hans jobb är inte tunga lyft, hantera psykiskt sjuka utan rätt utbildning för det, hantera våldsamma dementa eller få ta emot sexuella trakasserier. jag har klarat att jobba mer än 60 timmar men då hade jag ett jobb jag trivdes med och var utbildad inom.

jag kan inte "stå ut" dessa veckor som är kvar. jag har självmordstankar pga situationen och drömmer mardrömmar om kollegorna och arbetet och vaknar i panik. situationen är ohållbar. att chefen inte FÖRSTÅR vad depression och utmattning är hjälper verkligen inte till heller.
Svar på tråden timanställd uppsägning