• Rutankajutan

Väldigt jobbig första graviditet. Blir nästa bättre? Peppa mig!

Är nu i tankarna om att skaffa syskon till vår dotter som precis fyllt 3 år.

Problemet är bara att jag är så jäkla nervös över hur denna gravitet kommer bli.

Förra gången hade jag extremt illamående under nästan hela graviteten, spydde & gick tom ner i vikt ett tag. Fruktansvärt att spy så mycket!

(Fick lergigan utskrivet,vilket inte hjälpte)

Halsbränna utav bara H-vete, vaknade på nätterna av att det kändes som att jag skulle spy eld typ, också hemskt!!!

Sen hade jag sammandragningar från vecka 17 & blev inlagd flertal gånger pga risk för prematur födsel.

Foglossning var också ett problem men känns ändå litet mot dom andra problemen!

Så, jag är inte jättesugen på en till graviditet egentligen MEN det är ju såklart värt det när bebisen väl kommer!

Men nu skulle jag vilja ha lite pepp!

Någon som har haft en jobbig graviditet men ett barn men inte alls med ett annat?!! Snälla peppa mig till att tro att det kommer bli bättre denna gång!

• Svar på tråden Väldigt jobbig första graviditet. Blir nästa bättre? Peppa mig!
  • sobrio88

Nu har jag visserligen inte haft något problem med illamående men diverse andra problem ;)

Första, född -15:

Grav foglossning, sjukskriven från v 12 och i princip sängliggande

Återkommande uvi vilket den ena ledde till njurbäckeninflammation

Havandeskapsförgiftning

(2 sjukhusvistelser, den ena för njurbäckeninflammation och den andra för HF)

Andra, bf på tisdag:

Lindrig foglossning

Återkommande uvi

Svajande blodtryck (normalt/högt varannan vecka)

Så min andra graviditet har varit mycket bättre än första även om den inte varit fläckfri. :)

• randigorutig

Min första var exakt som din minus de tidiga sammandragningarna och risk för prematur födsel. Dock foglossning från helvetet som gjorde att jag inte kunde gå alls efter v. 30.

Med andra blev det mycket lindrigare. Mådde illa och spydde men det blev bättre efter ca v 20. Lindrigare foglossning oxå. Var mkt sjukskriven och förberedde mig inför andra gången så att jag hade goda förutsättningar att vila mycket. Min man tog väl hand om mig oxå och såg till att vara ledig ganska mycket under graviditeten.

Behöver Mao inte vara värre eller lika illa andra gången. Men se till så du har lite marginaler att kunna vila extra mycket för det hjälper.

Svar på tråden Väldigt jobbig första graviditet. Blir nästa bättre? Peppa mig!