• zitronen

Skriva en bok utan en specifik huvudkaraktär? (flera perspektiv)

Hej. Jag håller på och skriver en bok och enligt mig har jag en ganska unik idé (vet iaf inte om det finns andra böcker med denna idé). Det är en action/skräck bok med mycket död och jag vill att läsaren hela tiden ska undra vem som kommer att dö och vem som är säker. Att bara ha en huvudkaraktär tar ju bort den här suspensen och gör att läsaren mer eller mindre vet att huvudkaraktären kommer överleva tills slutet av boken. Vill därför skriva från 6 olika huvudperspektiv och fokusera lika mycket på varje person så läsaren inte kan gissa vem som kommer att dö och vem som kommer att överleva. Samt några andra personer som man endast läser från vid kanske 1-2 tillfällen (tänk ex. Harry Potter där man i vissa böcker får läsa delar från Voldemorts eller Dumbledores perspektiv). Allteftersom man läser vidare kommer dessa 6 huvudkaraktärer bli färre då de dör en efter en. Jag vill att läsaren hela tiden ska känna sig lika osäker som karaktärerna gör och hela tiden undra vem som kommer dö näst. För att verkligen mata in det här att ingen är säker så dödar jag den personen vars perspektiv man läser ifrån först redan i andra kapitlet.

Karaktärerna från de olika perspektiven kommer både vara själva och försöka överleva på egen hand, samt träffas och försöka överleva (eller mörda) tillsammans. Det här kan bli intressant när ex. två karaktärer jobbar ihop, men läsaren vet att den ena är en kallblodig mördare och att den bara väntar på sekunden han kan slå till. Eller när någon karaktär vet att ett ställe är farligt att vara på, men någon annan ovetande går dit för att söka skydd.

Jag undrar vad ni tycker om den här idén? Tror ni det kan vara intressant eller att det kommer bli rörigt för läsaren att hålla koll på de olika karaktärerna? Jag har gjort dem väldigt olika, men alla är väldigt komplicerade och har hemligheter så tror inte läsaren kommer bli uttråkad av någon av dem (även om de kanske föredrar någon).

BTW döm inte min grammatik i det här inlägget för hur min bok kommer vara. Klockan är halv två på natten och jag har varit uppe sen klockan fyra i morse. Jag är trött och kan knappt se vad jg skriver.

• Svar på tråden Skriva en bok utan en specifik huvudkaraktär? (flera perspektiv)
  • Tilja

Jag älskar sådana böcker där man får följa olika karaktärers perspektiv! Det finns, men inte så många. Den enda jag kommer på just nu är Falling Angels av Tracy Chevalier. Något jag gillade med den var att hur mycket "talarutrymme" karaktärerna fick berodde på deras personligheter. Där är t.ex. en karaktär som bara nämns genom de andras perspektiv eftersom hon är väldigt tystlåten. Det enda kapitlet där man följer hennes perspektiv är bara några rader kort och det är när hon tycker att hon har något tillräckligt viktigt att förmedla: det är nämligen hennes beskrivning av sin egen död.

Nu kom jag på en till: Animorphs av K.A. Applegate. Det är en bokserie och där har jag för mig att det var så att varje bok i serien berättades utifrån en av huvudkaraktärernas perspektiv och så var det olika mellan böckerna snarare än mellan kapitlen inom samma bok. Men det fanns nog också en större bok där det var uppdelat efter kapitel.

• EmberEyes

Det är ganska vanligt att ha flera huvudpersoner. Se på George R R Martin! Hans persongalleri är enormt och det finns inga garantier att en person kommer överleva bara för att det råkar vara en huvudkaraktär.

• John22

Inte unikt alls, dessvärre. Hela Game of Thrones bygger på att det inte finns någon direkt huvudkaraktär och att vem som helst kan dö på nästa sida.

• zitronen
    John22 skrev 2017-07-09 11:36:32 följande:

Inte unikt alls, dessvärre. Hela Game of Thrones bygger på att det inte finns någon direkt huvudkaraktär och att vem som helst kan dö på nästa sida.

Då hade jag fel då ^^ Har inte läst Game of Thrones, vet bara att han dödar många karaktärer som folk gillar haha. Men då får jag väl skrota tanken att jag var unik i känslan och istället försöka göra boken unik istället :)
Svar på tråden Skriva en bok utan en specifik huvudkaraktär? (flera perspektiv)