Granne överklagat godkänt bygglov till Tingsrätten- börja bygga innan beslut?
Hej,
Sitter i en knepig sits. Kommunen har beviljat för tillbyggnad på 20m2. Vår angränsande granne har överklagat till till Tingsrätten. Han motsätter sig inte tillbyggnaden i sig utan är orolig att hans tomt kommer att översvämmas efter vi byggt ut. Jag gick med på att ha ert möte med
Grannen och byggnadsnämnden, och kommunen skrev ett tillägg att det ska dräneras enligt gällande regler men skrev inte så specifikt hur vår tomt ska dräneras vilket grammen alltså inte nöjde sig med och överklagade. Grannen menar på att vattnet kommer från vår tomt till hans och skrev
I brevet till tingsrätten att vår dränering "troligtvis" inte fungerar och att han i dag översvämmas av oss. Vilket inte är sant, så han ljuger.
Kan tilläggas att grannen varit i tvist gällande dränering från vår tomt, med den förre ägaren. Han förlorade i en rättegång och blev ersättningsskyldig för alla omkostnader gällande rättegången.
Vi är bara så trötta på detta, har ett lån och vill bygga. Både vår kontrollansvarig och handläggaren och handläggare. På kommunen som godkände ärendet sa att vi inte ska bry oss om detta och börja bygga, att han till 99,9% kommer att förlora detta överklagandet.
Helst skulle jag vilja ha ett beslut innan vi börjar, men handläggningstiden är 6-9 månader och vi behöver extrarummet . Och tänk, om vi mot all förmodan skulle få avslag och behöva riva tillbyggnaden som kostar 350.000...
Helt rådvill och så arg på vår idiotiska granne!!!
Ville mest skriva av mig, men om någon har tips på något sätt tas det tacksamt emot!