• Macpau

Granne överklagat godkänt bygglov till Tingsrätten- börja bygga innan beslut?

Hej,

Sitter i en knepig sits. Kommunen har beviljat för tillbyggnad på 20m2. Vår angränsande granne har överklagat till till Tingsrätten. Han motsätter sig inte tillbyggnaden i sig utan är orolig att hans tomt kommer att översvämmas efter vi byggt ut. Jag gick med på att ha ert möte med
    Grannen och byggnadsnämnden, och kommunen skrev ett tillägg att det ska dräneras enligt gällande regler men skrev inte så specifikt hur vår tomt ska dräneras vilket grammen alltså inte nöjde sig med och överklagade. Grannen menar på att vattnet kommer från vår tomt till hans och skrev
    I brevet till tingsrätten att vår dränering "troligtvis" inte fungerar och att han i dag översvämmas av oss. Vilket inte är sant, så han ljuger.

Kan tilläggas att grannen varit i tvist gällande dränering från vår tomt, med den förre ägaren. Han förlorade i en rättegång och blev ersättningsskyldig för alla omkostnader gällande rättegången.

Vi är bara så trötta på detta, har ett lån och vill bygga. Både vår kontrollansvarig och handläggaren och handläggare. På kommunen som godkände ärendet sa att vi inte ska bry oss om detta och börja bygga, att han till 99,9% kommer att förlora detta överklagandet.

Helst skulle jag vilja ha ett beslut innan vi börjar, men handläggningstiden är 6-9 månader och vi behöver extrarummet . Och tänk, om vi mot all förmodan skulle få avslag och behöva riva tillbyggnaden som kostar 350.000...

Helt rådvill och så arg på vår idiotiska granne!!!

Ville mest skriva av mig, men om någon har tips på något sätt tas det tacksamt emot!

• Svar på tråden Granne överklagat godkänt bygglov till Tingsrätten- börja bygga innan beslut?
  • Ed210

Vem vill riskera 350 000 genom att bygga utan bygglov? 

Ingen idé att vara arg på grannen, som har en oro för översvämning av sin tomt. Visa med en utredning att det inte stämmer.

• FruNyfiken

Jag skulle inte börja bygga när det gäller så stor summa! Ni kan bli tvungna att riva.
    Jag kan minnas fel, men vi satt i samma sits och fick rådet att börja bygga ändå, men handläggaren på kommunen sa att vi kunde bli tvungna att riva trots bygglov om vi byggt innan allt var klart.

• Macpau
    Ed210 skrev 2017-07-09 12:51:27 följande:

Vem vill riskera 350 000 genom att bygga utan bygglov? 

Ingen idé att vara arg på grannen, som har en oro för översvämning av sin tomt. Visa med en utredning att det inte stämmer.

Ja alltså, vi har ett beviljat bygglov från kommunen...och alla sakkunniga, inklusive kommunen säger att vi kan köra på- men tänk om vi ändå skulle bli den där promillen som får avslag- adr jag vet inte på bad riktigt då han i brevet till Tingsrätten vill ha förtydligande gällande hur vår dränering ska gå till/ kopplas på- något som vi redan kompletterat och angett att vi följer gällande lagar och bestämmelser kring detta... Men vi tvekar ändå för som du säger...350' är inga småpengar...
  • Macpau
    FruNyfiken skrev 2017-07-09 13:29:22 följande:

Jag skulle inte börja bygga när det gäller så stor summa! Ni kan bli tvungna att riva.
    Jag kan minnas fel, men vi satt i samma sits och fick rådet att börja bygga ändå, men handläggaren på kommunen sa att vi kunde bli tvungna att riva trots bygglov om vi byggt innan allt var klart.

Ja...det är kanske bäst att vänta...fan.
  • Ed210

Vad kostar det att gräva ett dike längs med tomtgränsen? Jag antar att det skulle leda bort eventuellt vatten förbi grannens tomt.

• Macpau
    Ed210 skrev 2017-07-09 13:35:34 följande:

Vad kostar det att gräva ett dike längs med tomtgränsen? Jag antar att det skulle leda bort eventuellt vatten förbi grannens tomt.

Vi har dränering mellan våra tomtgränser som samfälligheten bekostade vid tvisten med den förre ägaren av vårt hus...och han har ett dike precis på tomtgränsen. Det är liksom dödfött. Vi får kanske acceptera att han måste förlora detta än en gång, vi får väl anlita en vass advokat och sen stämma honom för alla lån som tickar och andra
    Omkostnader ( som tidigare ägaren fick göra och vår granne fick betala 100.000kr - 15 år sen). Men så surt, inte lätt att hitta bra byggare, spm vi nu lyckats få tag på. Jaja! Tack ändå för tipsen!
  • Ed210

En del människor gillar att bråka, det är deras livsluft. För en anteckningsbok varje dag kring allting som rör ärendet, vem du pratat med, på kommunen eller med byggarna, vilka observationer du gjort etc. ifall det blir bråk och du behöver påpeka något, att du sagt något, eller någon information du fått.

• Fd miljöinspektör

Nu är jag fd miljöinspektör, men jobbade nära bygglovshandläggarena i flera år...

Man ska aldrig påbörja en tillståndspliktig eller anmälninngspliktig verksamhet innan beslutet vunnit laga kraft. Om det överklagas gäller det inte än. Om man börjar innan allt är klart kan det bli juridiska konsekvenser. Som handläggare ska man inte uppmana till olagligheter.

Rättshaverister och sura grannar är jättejobbigt. Och jag förstår verkligen att ni vill bygga, men juridiken måste ha sin gång. Grannen har rätt att få saken prövad av en högre instans. Nästa gång kan det vara ni som inte är nöjda med ett myndighetsbeslut och har rätt att överklaga. Det är en central del i rättssäkerheten. Sätter ni igång ändå går ni emot det, o riskerar sanktioner av olika slag för att ni byggt ett svartbygge (eftersom det inte finns ett gällande beslut)

• Ajdidodii
    Macpau skrev 2017-07-09 13:44:17 följande:

Vi har dränering mellan våra tomtgränser som samfälligheten bekostade vid tvisten med den förre ägaren av vårt hus...och han har ett dike precis på tomtgränsen. Det är liksom dödfött. Vi får kanske acceptera att han måste förlora detta än en gång, vi får väl anlita en vass advokat och sen stämma honom för alla lån som tickar och andra

Omkostnader ( som tidigare ägaren fick göra och vår granne fick betala 100.000kr - 15 år sen). Men så surt, inte lätt att hitta bra byggare, spm vi nu lyckats få tag på. Jaja! Tack ändå för tipsen!

Kosta på er ett samtal till kronofogden och se om grannen har några stora skulder innan ni drar igång den processen.
  • Ed210

Räntan är ju rätt låg nu. Håll tungan rätt i munnen, var professionell, och alla vi håller tummarna för att det ska gå bra. 

• Macpau
    Ed210 skrev 2017-07-09 13:47:43 följande:

En del människor gillar att bråka, det är deras livsluft. För en anteckningsbok varje dag kring allting som rör ärendet, vem du pratat med, på kommunen eller med byggarna, vilka observationer du gjort etc. ifall det blir bråk och du behöver påpeka något, att du sagt något, eller någon information du fått.

Det var ett bra tips. Och tack för tumhållningen!
  • Macpau
    Fd miljöinspektör skrev 2017-07-09 15:44:54 följande:

Nu är jag fd miljöinspektör, men jobbade nära bygglovshandläggarena i flera år...

Man ska aldrig påbörja en tillståndspliktig eller anmälninngspliktig verksamhet innan beslutet vunnit laga kraft. Om det överklagas gäller det inte än. Om man börjar innan allt är klart kan det bli juridiska konsekvenser. Som handläggare ska man inte uppmana till olagligheter.

Rättshaverister och sura grannar är jättejobbigt. Och jag förstår verkligen att ni vill bygga, men juridiken måste ha sin gång. Grannen har rätt att få saken prövad av en högre instans. Nästa gång kan det vara ni som inte är nöjda med ett myndighetsbeslut och har rätt att överklaga. Det är en central del i rättssäkerheten. Sätter ni igång ändå går ni emot det, o riskerar sanktioner av olika slag för att ni byggt ett svartbygge (eftersom det inte finns ett gällande beslut)

Tack för din syn på saken! Miljöinspektör - har du då sysslat med såna här överklaganden? Har pratat med min man och vi får helt enkelt vänta till våren ( om det mot all förmodan inte skulle beslutad något inom ett par 2-3 månader).
  • Macpau
    Ed210 skrev 2017-07-09 18:00:24 följande:

Räntan är ju rätt låg nu. Håll tungan rätt i munnen, var professionell, och alla vi håller tummarna för att det ska gå bra. 

Jag har varit väldigt noga med att inte starta några bråk eller grannkrig, även om det nog ibland lyser igenom... tack
  • Fd miljöinspektör

Ts: jag jobbade mot hyresvärdar med bostadshygien (mögel, temperatur etc), inomhusmiljö i skola förskola, hushållsavfall och nedkräpade tomter etc. Och så lite livsmedelshygien i restauranger. Men jag jobbade nära byggnadsavdelningen. Och överklagningar funkar på samma sätt oavsett lagstiftning, så jag har allt hanterat ett gäng.

Det som i första hand prövas är formalia. Har allt gått rätt till enligt lagen. Därefter kommer sakfrågan, oftast hur väl motiverat och utrett beslutet är.

Tvister mellan grannar tar upp massor av kommunens tid och kan helt förstöra livssituationen. Jag har varit med om folk som eldat våta löv då vinden ligger på mot grannen för att djävlas, klagomål på att det är ovårdat på tomten där det handlar om att man har olika standard, och mer dumheter än man kan tänka sig. I ett sånt läge är det viktigt att ta det kallt och göra rätt, speciellt om grannen/hyresvärden / företaget som beter sig illa är skärpt och spelar inom systemet. Skulle ni börja bygga innan beslutet är klart skulle det dels bli ett djävla liv och dels ge grannen massa ammunition att sätta åt er. I ett sådant här fall skulle ni kunna få problem i efterhand, och det sporrar bara på grannkonflikten. Har tyvärr sett det förut...

• Macpau
    Ajdidodii skrev 2017-07-09 17:27:48 följande:
    Kosta på er ett samtal till kronofogden och se om grannen har några stora skulder innan ni drar igång den processen.
    De har så de klarar sig och mer därtill- plus all tid i världen då de är relativt nyblivna pensionärer... . Har ett sommarhus i Spanien där de befinner sig just nu då kan skrev i överklagan att han inte kan kommentera något förrän i mitten av
    augusti då de är bortresta. Skönt att slippa dem under semestern iaf- eller honom. Frun är väldigt gullig.
  • Macpau
    Fd miljöinspektör skrev 2017-07-09 20:43:21 följande:

Ts: jag jobbade mot hyresvärdar med bostadshygien (mögel, temperatur etc), inomhusmiljö i skola förskola, hushållsavfall och nedkräpade tomter etc. Och så lite livsmedelshygien i restauranger. Men jag jobbade nära byggnadsavdelningen. Och överklagningar funkar på samma sätt oavsett lagstiftning, så jag har allt hanterat ett gäng.

Det som i första hand prövas är formalia. Har allt gått rätt till enligt lagen. Därefter kommer sakfrågan, oftast hur väl motiverat och utrett beslutet är.

Tvister mellan grannar tar upp massor av kommunens tid och kan helt förstöra livssituationen. Jag har varit med om folk som eldat våta löv då vinden ligger på mot grannen för att djävlas, klagomål på att det är ovårdat på tomten där det handlar om att man har olika standard, och mer dumheter än man kan tänka sig. I ett sånt läge är det viktigt att ta det kallt och göra rätt, speciellt om grannen/hyresvärden / företaget som beter sig illa är skärpt och spelar inom systemet. Skulle ni börja bygga innan beslutet är klart skulle det dels bli ett djävla liv och dels ge grannen massa ammunition att sätta åt er. I ett sådant här fall skulle ni kunna få problem i efterhand, och det sporrar bara på grannkonflikten. Har tyvärr sett det förut...

Oj nej, det är absolut inte på någon sådan nivå för oss - snarare våra andra angränsande grannar som är asförbannade på dem (honom). Speciellt de som minns den förra tvisten med våra "föregångare".
Svar på tråden Granne överklagat godkänt bygglov till Tingsrätten- börja bygga innan beslut?