• tjofaderittan

    Så tomt efter skilsmässan

    Är det bara jag som känner så här?

    Jag är en 50+ tjej i som separerade för ett år sedan. Bor i en medelstor stad som vi som familj flyttade till för 13 år sen.
    Har två döttrar på 17 och 21 som är på väg att lämna boet snart. 17-åringen åker till USA ett år i augusti och 21-åringen flyttar nog till hösten.
    Ångrar inte skilsmässan ett dugg och för det mesta mår jag ganska bra och har ett bra jobb som jag trivs med. När jag inte är inne i en lågtrycksperiod som den här är jag självständig, ganska rolig och försöker hitta på saker. 
    Men nu har jag bara en stor klump i magen och känner mig som en otrygg 5-åring och otroligt ensam. Saknar den självklara tvåsamheten.
    Har gått med i en dejting-sida men där finns så mycket nötter som jag inte orkar engagera mig i. Har ännu inte dejtat någon, det känns inte som någon brådska direkt.
    Grejen är att jag har en del bekanta, och en vän som jag kan träffa. Men jag kan ju inte hänga upp mig på henne hela tiden.  
    Mina syskon och släkt och riktiga vänner bor ganska långt härifrån och de gamla vännerna finns visserligen kvar men avståndet spelar faktiskt in.

    Det måste finns fler än jag som känner så här??

  • Svar på tråden Så tomt efter skilsmässan
  • Ed210

    Har du kollat, vad heter det nu, Citypolarna? Just Halmstad fanns inte med i dagens lista över aktiviteter, men väl både Göteborg och Malmö. Men du kan själv lägga upp något trevligt att göra i Halmstad, och se om någon vill hänga på.

  • tjofaderittan

    Tack för er respons :)
    Nej, citypoolarna är inte aktiva här. Jag har kollat det.
    Än så länge kan jag inte flytta och vet inte ens om jag vill.
    Livet går upp och ner och just nu är det lite ner. Men - så plötsligt vänder det.
    Känns lite bättre nu när yngsta dottern är hos mig.
    Men ibland är man sårbar och en ynklig liten lort.

  • Ed210

    Finns det lokala föreningar du kan gå med i? Någon hembygdsförening eller lokal bredbandsförening, eller en vandringsklubb, till exempel? Ett sätt kan vara att lista alla föreningar du hittar, göra ett litet "projekt" av att ta reda på vad som finns. Fråga på biblioteket och kommunen. Sedan tar du ställning till om det kan vara något du kan använda för att bredda antalet kontakter. Jag läste i en undersökning från SCB att de flesta till största delen (70-80%) umgås med gamla vänner eller släktingar, sedan umgås de (25%) med grannar, och sist och minst (5%) med arbetskamrater. (Siffrorna är ungefärliga, jag tog dem ur minnet så som jag minns en grafisk presentation av undersökningens resultat). Det betyder att om du inte har släktingar och gamla vänner på platsen, så är bästa chansen att satsa på att hitta och umgås med grannar. Med arbetskamrater umgås man inte så mycket - det beror nog till del på att folk kommer och går, börjar och slutar, man spelar också alltid en roll (administratören, montören, vaktmästaren, chefen...) och det finns egentligen ingen tid till otvunget oplanerat umgänge som behövs för att starta upp en vänskap. På många arbetsplatser fikar man dessutom inte längre tillsammans utan vid skrivbordet. Så tänker jag kring detta.

Svar på tråden Så tomt efter skilsmässan