Wilbo80 skrev 2017-07-11 21:09:54 följande:
Jag har absolut inte läst alla svar och vet därför inte var diskussionen hamnat. Men handlar det verkligen om enbart den toalettsituationen? Det känns som att om man reagerar på detta finns det en massa bakomliggande orsaker.
Och det är nog mer vad det handlar om. TS upplever inte personerna som pålitliga/ansvarsfulla öht?
Så jag har svårt att svara JA eller NEJ, men ville ändå skriva nåt :)
Tack för ditt svar!
Nej, det handlar inte om toalettsituationen enbart, du har förstått det hela rätt :) mamman reagerade för att det fanns bakomliggande orsaker. Många tyvärr.
TS upplevde från början att svärmor och pappan har ett sänkt säkerhetstänk, beter sig oansvarigt/slappt/opålitligt. Och att de dessutom, som någon här uppe beskrev det "mer än gärna kör över" hennes helt normala, simpla önskemål om barnen bara för att de tycker att hon är överbeskyddande/överdriver. De har till och med uppvisat ett beteende som uppenbart varit till för att uppröra/jäklas med henne, dominera henne och utsatt barnen för faror, mindre och större, av den anledningen, särskilt svärmor.
Som ett annat exempel: att svärmor brukat lämna barnet när det var under året och under två år i hög matstol utan bälte och lämna köket längre stunder. Hon har själv berättat för min väninna att hon kunnat lämna sina egna små barn i badkaret och gå iväg till affären för att köpa mat. Som för att skryta om hur avslappnad och cool hon är. Urkorkat! Och livsfarligt! Även att hon låtit sina barns sjuåriga kusiner gå nerför trappan med makens storebror när han var ett år gammal - självklart så att han ramlade nerför trappan och slog sig riktigt illa. Hon har själv sagt att bältet i hög matstol inte behövs, i princip. Hon har låtit barnbarnet stå på höga ytor bara för att jäklas med mamman, härda henne enligt henne själv och försökt tvinga fram ett förtroende på så vis, m.m.
Att min väninna aldrig litat på sin svärmor pga hennes inställning till barnomsorg har jag total förståelse för. Då handlar det om en svärmor som jobbar som barnskötare. Väninnans egen mamma jobbar som lärare och tycker att svärmor beter sig hemskt slappt och direkt farligt ibland, då har hon en dubbel examen i pedagogik och ännu mer erfarenhet än svärmor i att ta hand om stora grupper små barn. Men svärmodern har varit mycket arrogant och tom tävlat med mormorn i det hela, så det är en rätt primitiv kvinna det handlar om. En kvinna som gjort samma saker mot första svärdottern vilket ledde till hennes första sons skilsmässa med denna svärdotter, och ett skilsmässobarn. Nu upprepade hon samma mönster med andra svärdottern med samma resultat. Första svärdottern hade en lika ansträngd relation och liknande reaktioner som min egen väninna. Denna svärdotter hamnade på psyket pga svärmoderns beteende till slut med störd anknytning till sin son som sorgligt resultat. Svärmor och svärfamiljen är sock helt utan självinsikt, ser inte sina roller i det hela utan skyller frikostigt allt på svärdöttrarna men beter sig riktigt riktigt illa själva. Även svärfar, fast i andra saker.
Pappan har som värst t.ex. kört barnet i fyrhjuling och utan hjälm dessutom (helt onödiga och stora faror), rakat av barnet allt hår (så att det ska ha samma frisyr som pappa/testa nåt nytt - utan mammans vetskap) så att barnet mådde dåligt över att inte ha hår på huvudet (barnet har tunnt/glest blont hår som växer långsamt) i över ett halvår. Tagit barnet till icke barnvänliga miljöer, som verkstäder (där han jobbar) och nu senast hade barnet en svår olycka i icke barnvänlig miljö just pga pappans oförsiktighet/slapphet samt orespekt mot mammans önskemål i detta (att ej ta med barnet till sådana ställen då hen kan råka allvarligt illa ut). Hon har ställt krav, hon har bråkat, hon har bönat och bett, hon har förbjudit. Men nej. Och nu lider pappan för vad han gjort mot sitt eget barn (ej med meningen men pga sitt respektlösa, trotsiga och arroganta beteende).
Mamman är helt knäckt i att hon inte kunde skydda barnen från deras pappa/släkt och förhindra den svåra olyckan och har till och med innan olyckan ansökt om skilsmässa och det är där saker ligger nu. Båda har skrivit på. Av andra anledningar har pappan skrivit på att han avsäger sog vårdnaden om barnen. Ang polisanmälan mot svärmor (och andra i pappans familj vad avser andra incidenter, senaste var för en vecka sedan) ligger mamman lite lågt då hon beräknar att det kan sluta illa för barnen och henne/hennes ursprungsfamilj. Då släkten har betett sig så agressivt och hotfullt.
Ang socanmälan mot pappan (ang hans bristande förmåga att ej utsätta barnen för faror pga sitt låga säkerhetstänk och sin slappa attityd) funderar mamman på fortfarande då hennes plan är att hålla dessa borta från barnen oavsett. Pappan ska enligt henne få träffa sina barn (ej hemma hos sig/oövervakat), dock ej få ta med dem någonstans själv igen (annat än till lekparker och väldigt barnvänliga miljöer) förrän de är stora nog att kunna ta bra hand om sig själva, dvs. någon gång i mellan/högstadieåldern.
Hon är fast besluten att fullfölja detta och hon säger att hon aldrig tänker vika sig. De har inte kunnat dominera henne, ingen lyckades. Det var hemskt att se denna kamp och hur dåligt hon har mått av allting, att hon bara velat ha normala och trygga släktrelationer för barnens skull. Och att de från början utsåg henne till offret, och när det inte fungerade blev hon syndabocken. För protestera mot dem och deras respektlösa beteenden får man ju inte, då är man själv den skyldige till allt. Hon satte till slut punkt. Jag lider så med henne men är chockad över hennes styrka i det hela.
Farmodern har träffat barnen en endaste gång sen det hände, mot mammans vilja bad pappan sin mor komma över. Farmorn får träffa barnbarnen först när hon ber så hemskt mycket om ursäkt för misshandeln (vilket svärdottern vet aldrig kommer ske då farmorns stolthet är viktigare för henne än hennes barnbarn) och lovar dyrt och heligt att det aldrig ska upprepas igen. Gör det det bryter mamman alla band för alltid. Just nu är banden brutna men hon anser att alla ska få en chans att ångra sig vilket hon smatidigt vet aldrig kommer ske, stoltheten är för enorm. Så hon är fortfarande generös och vill inte kapa barnens släktband trots allt hon blivit utsatt för av dessa människor. Jag hade inte varit så generös kan jag säga.
Så nu vet ni lite mer.
Toalettsittandet var alltså sista droppen på en rad händelser men också början på mycket mer dramatiska händelser, då mamman fick helt nog. Nu anses hon vara stans största häxa av makens släkt, en dålig mor, en hemsk svärdotter och en helkass fru som ej tålde denna behandling av barnen och henne själv, inklusive hennes egen familj.
För en vecka sedan kom svärfar och svärbror över för att bråka med henne ang att hon skyller olyckan på maken. Det slutade med att svärfar mordhotade henne och hennes familj pga att hon anser att barnets olycka går att skylla på makens beteende (hennes familj håller ju med henne, inkl vissa läkare som behandlat barnet). Han mordhotade och sa att de "alla ska få betala" för hur de behandlar hans son, alltså min väninnas make. Jag själv är i total chock av allting, min väninna helt knäckt. Men hon säger att allting samtidigt har stärkt henne otroligt mycket som person, mor och kvinna och att hon aldrig kommer backa i sina beslut att bryta banden. Jag kan inte fatta hur stark och upprätt hon stått i det hela! Att hon lyckats bryta med en så galen och sjuk släkt! Ni blir väl helt snurriga och matta bara av att läsa allt skit, antar jag.
Nu lämnar jag denna tråd en stund och kommer bara svara sporadiskt, då jag anser att det uppfyllt sitt syfte. Jag fick lte input kring toasittandet, jag kommer visa henne tråden - men jag visste om att de andra grejerna skulle vara lättare att ställa sig på min väninnas sida för. Ja hon överdrev lite när hon blev arg för toaincidenten - men ni kan ju tydligt nu se varför.
Tack för era åsikter och att ni bemödat er att strö lite perspektiv över det hela, ni som orkat läsa/svara.
Vet någon förresten hur man återställer raderade bilder i en iPhone? Har ni några tips på hr man samlar bevis i ett sådant här fall? Förutom att spela in konversationer i smyg/skärmdumpa mm? Får väl skapa en ny tråd om det.
Hej!