jeslin skrev 2017-07-10 09:04:07 följande:
Det säjs ju som ett mantra genom hela förskolan att alla får vara med och det är ju fint och bra så klart, man vill ju inte att något barn ska känna sig utanför men nu när de kommit upp i ålderm vad tycker ni, måste alla fortfarande få vara med? Jag frågar för jag känner mig osäker på vad jag egentligen tycker. Vi bor i ett bostadsområde med många barn i olika åldrar och min dotter är nio år. I området bor ytterligare fyra flickor i ungefär samma ålder som henne och de leker mycket i perioder men som det brukara vara med tjejer så leker de gärna två och två. Ibland kommer någon av tjejerna och frågar om hon får vara med när två av dem redan leker och då händer det att de två tjejerna inte vill. Tycker ni att det är rätt att "tvinga" nioåringar att umgås med barn som de inte riktigt kommer överens med eller trivs med bara för att det ska vara så? Eller tycker ni att det i den åldern är något de ska få välja själva? Jag känner mig osäker. Jag vill inte att det andra barnet ska känna sig ledsen eller utanför och jag vill att min dotter ska vara snäll och omtänksam men samtidigt kan det ju inte vara så kul atta vara med när man vet att de andra egentligen inte vill? Och om barnet kommer med sin fråga varje gång de två tjejerna leker så de liksom aldrig får leka själva är det ok? Hur hade ni gjort?
Jag tycker att det är skillnad på hemma och förskolan/skolan.
I skolan har man ett visst ansvar för gruppen, de som är i skolan har ingen annanstans att ta vägen, inga andra att vända sig till. Då måste regeln att ingen lämnas utanför gälla lite mer. Även där med lite modifikation utifrån situationen.
Hemma är en helt annan sak. Där tycker jag att barnen borde få välja själva vem och på vilket sätt de vill umgås. Ibland vill de vara ensamma med bästisen, ibland är de ett helt gäng. Men då får man ju också räkna med att det egna barnet är den som blir över ibland och att de anda väljer att leka utan att bjuda in ens eget barn.
Jag tror att det skulle kännas rätt jobbigt att alltid ha 4 kompisar att hänga med, det kan bli lite övermäktigt och tröttande. Det måste få vara okej att säga nej men om man vill fortsätta att vara vänner så behöver man ju underhålla vänskapen med de andra också.
Att barn blir ledsna över såna här situationer känns normalt och som en del av uppväxten. Om det inte handlar om mobbing eller totalt utanförskap utan om att ibland inte få vara med men lika ofta få vara med så är det en viktig lärdom för livet. Det kan också vara en viktig lärdom för den som vill säga nej, att hur skulle det kännas om du var den som frågade och fick nej? Och så kan man prata lite om hur det känns och hur man vill agera mot sina vänner och hur man vill att de ska agera mot en själv.