• Fommpen

    Vill bara äta gröt och yoghurt

    Min son på 16 månader vägrar att äta annat än barngröt, frukt och yoghurt. Han har dalat två snäpp på kurvan i både vikt och längd (från att ha legat på det tjocka +-0 strecket till -2. Bvc säger att han måste äta mer. Men han vill ju inte.

    Han äter gröt med god aptit mellan kl 7-8 på morgonen. Sen försöker jag med mat runt kl 12-13, då äter han max en tugga (mat som han gillat förut). Försöker igen runt kl 16, samma sak då. Runt kl 17 ger jag upp och ger honom yoghurt, sedan gröt runt kl 19.30.

    Hur ska jag få honom att växa på längden och gå upp i vikt när han inte äter. Ska jag låta honom leva på gröt och yoghurt?

  • Svar på tråden Vill bara äta gröt och yoghurt
  • syntharen

    Vad är det för mat du erbjuder? Jag tänker att du ska gå tillbaka till basic liksom, erbjud mat som ni själva äter, lägg några bitar framför honom och låt honom kladda bäst han vill själv. Gör ingen stor grej av om han äter eller inte. Sedan kan han ju få gröt innan han ska sova och till frukost och yoghurt till mellanmål. Men till lunch och middag erbjud honom det du själv äter oavsett vad det är.

  • enmamma

    Ge middag till frukost när han är riktigt hungrig.

    Funkar plockmat, stuvade makaroner,

    att barnet sjunkit i viktkurva kan ju också beropå att han är mer fysisk än tidigare och tappat babyhullet.

  • Fommpen
    enanna skrev 2017-07-11 19:02:24 följande:

    Vad dricker han?


    Han dricker mjölk eller vatten.
    syntharen skrev 2017-07-11 19:03:54 följande:

    Vad är det för mat du erbjuder? Jag tänker att du ska gå tillbaka till basic liksom, erbjud mat som ni själva äter, lägg några bitar framför honom och låt honom kladda bäst han vill själv. Gör ingen stor grej av om han äter eller inte. Sedan kan han ju få gröt innan han ska sova och till frukost och yoghurt till mellanmål. Men till lunch och middag erbjud honom det du själv äter oavsett vad det är.


    Han får barnmat på burk ibland, men oftast tex köttbullar m potatis och sås, fisk, köttfärssås m pasta.. vanlig husmanskost.

    Om vi äter samtidigt vill han bara ha mat från min tallrik. Men han slänger det mesta på golvet. Om det inte är typ majs.
  • Fommpen
    enmamma skrev 2017-07-11 19:11:42 följande:

    Ge middag till frukost när han är riktigt hungrig.

    Funkar plockmat, stuvade makaroner,

    att barnet sjunkit i viktkurva kan ju också beropå att han är mer fysisk än tidigare och tappat babyhullet.


    Smart idé! Middag som frukost. Varför inte!?

    Han har dalat nu under ca 5 månader. Han har nyss lärt sig att gå, så han rör sig lite mer än innan.
Svar på tråden Vill bara äta gröt och yoghurt