• LittleSunshine84

    Tips till matschema till 7månaders med förstoppning

    Önskar mig tips från andra som haft barn med extrem problemage. Min son är 7 månader och har varit konstant förstoppad sedan han föddes (även om han helammades fram till 5 månader).

    Känns som vi står helt stilla med kosten då det enda som äntligen fungerar är enbart ersättning, neocate. Vet inte om jag gjorde bort mig som gav honom mp-fri majsvälling ikväll? Kände att han behöver variation stackarn.

    Hur ser era matscheman ut för era 7månaders?

    Han verkar få ont i magen av banan, mjölkprotein, morot. Katrinplommon gav vi som attans en tag men förstoppningen blev ännu värre. Vi har klyx, microlax, lactulose på recept. Men lactulose får han ont i magen av. Han vägrar mat med tillsatt rapsolja. Testat forlax som gör underverk men han får ont i magen av medicinen så den är borttagen.

    Han är i övrigt väldigt matglad. Älskar mat, klämmisar, smoothies. Problemet är vidrig förstoppning som slutar i bajs som är stenhårt.

    Nu äter han ersättning dygnet runt. Magen klarar av att äta 1/2 klämmis om dagen. Blir det mer är det tvärstopp. Nu fick han lite mp-fri majsvälling innan natten. Fri tillgång till vatten som är det lyxigaste i världen enligt honom själv :)

    Alla tips mottages tacksamt. Ha i åtanke att han har mp-allergi. Läkarkontakt har vi.

  • Svar på tråden Tips till matschema till 7månaders med förstoppning
  • LittleSunshine84

    Lite uppdatering:

    Träffade hans barnläkare för några dagar sedan och hon kom fram till ett klyxschema i två veckor och laxido junior 2ggr/dag. Senaste tiden har avföringen varit stenhård.

    MEN, svårt att få i medicinen just nu. Han har lärt sig att spotta ut det och blåsa ut medicinen. Annars så känns det inte som att han reagerar på den dom få gångerna jag fick i honom det.

    Kan man blanda medicinen i rätt mängd vatten och sen blanda i det i typ pure?

  • OverRoland

    Våran minsting var så första året. Var på vårdcentralen stup i kvarten och blev beordrade att ge mer och mer laxerande medel. Till slut kom vi i kontakt med dietist.

    Provade att skippa allt med mjälkprotein i. Det var lösningen! Fuskade man med nån ostskiva så var det tvärstopp igen så det gällde att ha full koll och följa planen strikt. Nu är han två år och börjar kunna äta mer mjölkprodukter. Det brukar ofta växa bort sägs det.

    Hoppas det ordnar sig för er.

  • Kira2
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-25 19:44:11 följande:

    Lite uppdatering:

    Träffade hans barnläkare för några dagar sedan och hon kom fram till ett klyxschema i två veckor och laxido junior 2ggr/dag. Senaste tiden har avföringen varit stenhård.

    MEN, svårt att få i medicinen just nu. Han har lärt sig att spotta ut det och blåsa ut medicinen. Annars så känns det inte som att han reagerar på den dom få gångerna jag fick i honom det.

    Kan man blanda medicinen i rätt mängd vatten och sen blanda i det i typ pure?


    Min dotter tycker att apelsinjuice är godast att blanda det med!
  • LittleSunshine84
    OverRoland skrev 2017-07-25 21:16:33 följande:

    Våran minsting var så första året. Var på vårdcentralen stup i kvarten och blev beordrade att ge mer och mer laxerande medel. Till slut kom vi i kontakt med dietist.

    Provade att skippa allt med mjälkprotein i. Det var lösningen! Fuskade man med nån ostskiva så var det tvärstopp igen så det gällde att ha full koll och följa planen strikt. Nu är han två år och börjar kunna äta mer mjölkprodukter. Det brukar ofta växa bort sägs det.

    Hoppas det ordnar sig för er.


    Han har inte fått i sig mjölkprotein sedan han var två veckor gammal, vi har testat massor av laxerande men han får magsmärtor av det.
  • OverRoland
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-26 19:27:09 följande:

    Han har inte fått i sig mjölkprotein sedan han var två veckor gammal, vi har testat massor av laxerande men han får magsmärtor av det.


    Å fy fasen vad kämpigt.

    Man är ju konstant nervös över hur magen är hela tiden

    När dessa problem finns.

    Det känns som man själv börjar kunna andas ut nu när vi äntligen fått lite fason på det.

    Lycka till och kämpa på!
  • LittleSunshine84
    OverRoland skrev 2017-07-26 23:53:29 följande:

    Å fy fasen vad kämpigt.

    Man är ju konstant nervös över hur magen är hela tiden

    När dessa problem finns.

    Det känns som man själv börjar kunna andas ut nu när vi äntligen fått lite fason på det.

    Lycka till och kämpa på!


    Hur gammalt är ditt barn? När började det ge sig?
  • OverRoland

    2 år. Det har börjat bli bra nu sista tre månaderna. Kör fortfarande havremjölk att dricka och ganska lite ost och sånt än så länge men ibland slinker det ner ostmackor och lite allt möjligt ändå utan problem. Testar lite försiktigt mer och mer. Vi körde väl helt utan mjölk ca ett halvår. Har för mig att dietisten sa att man skulle köra 2 månader och sen börja smyga in mjölk men så fort blev det inte bra för oss.

  • Dumbledore
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-25 19:44:11 följande:

    Lite uppdatering:

    Träffade hans barnläkare för några dagar sedan och hon kom fram till ett klyxschema i två veckor och laxido junior 2ggr/dag. Senaste tiden har avföringen varit stenhård.

    MEN, svårt att få i medicinen just nu. Han har lärt sig att spotta ut det och blåsa ut medicinen. Annars så känns det inte som att han reagerar på den dom få gångerna jag fick i honom det.

    Kan man blanda medicinen i rätt mängd vatten och sen blanda i det i typ pure?


    Du kan blanda laxidon direkt i puré eller yoghurt till exempel, men det är kanske svårare att se till att han får i sig hela mängden? Testa annars att smaksätta vätskan, apelsin eller något kanske kan funka?
  • LittleSunshine84
    Dumbledore skrev 2017-07-28 00:50:22 följande:

    Du kan blanda laxidon direkt i puré eller yoghurt till exempel, men det är kanske svårare att se till att han får i sig hela mängden? Testa annars att smaksätta vätskan, apelsin eller något kanske kan funka?


    Direkt i puré skriver du? Alltså häller det på tex innehållet i en klämmis? Att blanda ut det i vatten och sen med klämmis blev så extremt mkt :/ om jag kan hälla det direkt på purén får vi i honom det lätt!
  • OverRoland
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-28 10:18:54 följande:

    Direkt i puré skriver du? Alltså häller det på tex innehållet i en klämmis? Att blanda ut det i vatten och sen med klämmis blev så extremt mkt :/ om jag kan hälla det direkt på purén får vi i honom det lätt!


    Vi strödde på det direkt på gröt och allt möjligt och sen bara försökte få honom att dricka så mycket som möjligt under dagen. Nu när han är 2 säger vi bara att det är bra för onda magen så dricker han det blandat med saft.
  • LittleSunshine84
    OverRoland skrev 2017-07-29 00:16:54 följande:

    Vi strödde på det direkt på gröt och allt möjligt och sen bara försökte få honom att dricka så mycket som möjligt under dagen. Nu när han är 2 säger vi bara att det är bra för onda magen så dricker han det blandat med saft.


    Toppen! Ser en ljusning nu :)
  • LittleSunshine84

    Liten uppdatering:

    Använt klyx nu i 6-7dgr en gång om dagen. Vilken skillnad på gnäll, helt otroligt. En mkt gladare och nöjdare kille! Nu får han tänder upptill och gnäller för det men det är inget i jämförelse med det gnället som varit i samband med magen.

    Han verkar klara av laxido junior en påse om dagen. Avföringen börjar bli senapsgul. Tidigare hårt,svart/mörkgrönt. Nu luktar det bajs och inte dött djur.

    Är det rätt av mig att ändå vara försiktig med maten och öka långsamt med mat? Trots att han får klyx och laxido junior?

Svar på tråden Tips till matschema till 7månaders med förstoppning