• altervattnet

Bli av med hemorrojder - har panik ????

Är gravid i v 38 och har ätit järntabletter som gjort att min mage totalt rasat. Gjort nr 2 upp till 5-6 ggr /dag vilket nu gjort att jag fått en stor jävla hemorrojder. ???? till slut orkade jag inte mer, med sömnlösa nätter pga smärtan, så jag gick till läkaren. Väl där ville hon skicka mig till sjukhuset för att tömma den /skära bort den (dom gör inte sånt på vårdcentralen tydligen)

Läkaren ringde till sjukhuset för att boka en tid åt mig så jag slapp sitta på akuten och vänta.

När hon ringer dit säger dom att dom söver personer för att ta bort hemorrojder och det kommer dom inte göra med mig som snart ska föda. Alltså min värld jävla rasade...

Det gör så himla ont att jag gråter... Har köpt alla, och nu menar jag alla, salvor suppar från apoteket.. Och inget hjälper känns det som.???? jag duschar av mig efter varje gång jag bajsat, baddar med Alcollösning (råd från doktorn), smörjer varje gång jag kissar. Suppar får jag inte in då jag inte når,, samt pga smärtan...

Vad fan ska jag göra? Jag har panik pga smärtan och vill bli av med det innan förlossningen. Ge mig råd, tips Allt ni kan komma på som kan hjälpa.

Har även försökt trycka in den men det går inte. Ringt privata läkare men alla har semester /inga tider finns....

• Svar på tråden Bli av med hemorrojder - har panik ????
  • Anonym (Vet hur det känns)

Haft ett helvete med hemorrojder. Efter otaliga behandlingar fick jag operation 2008 tror jag det var. Man tog bort allt typ. Ont gjorde det, men inte lika ont som att ha hemorrojder kan jag säga. Efter det fick jag ett nytt liv. Inga komplikationer alls. Jättenöjd! Ville bara dela med mig

• altervattnet

Tack alla för fina tips!!

Känns liiite men ytterst liiite bättre idag. Dock har det kommit lite blod på pappret idag, några prickar typ så inga mängder. Rädd att det är infektion på gång... Hur märker man sånt?

• Anonym (Också haft)

Det är inte bara järntabletterna utan även graviditeten i sig som gör att du lättare får hemorrojder. Hästkastanj/horse chestnut och trollhassel/witch hazel/hamamelis är välkända för sin sammandragande effekt och det går att hitta i form av kapslar att äta och tinkturer att badda med - jag skulle dock -uatn att vara säker på om det är nödvändigt - undvika lösningar i alkohol eftersom alkohol vidgar kärl i vanliga fall och förmodligen inte är så skönt...

• Ljbs

På glömde det allra bästa för hård o "orörlig" mage. Inolaxsol!!!!!!

• Det kommer bli bra

Åh lider med dig! Men måste säga att det varit befriande att läsa att vi är många som drabbas av detta i samband med graviditet. Jag fick alldeles fruktansvärda hemorrojder i slutet och efter förlossningen blev den stor som en apelsin.  Gjorde mer ont än underlivet efteråt och själva födandet. Kunde inte bajsa. Sakta men säkert blev det bättre och efter ett tag försvann den, däremot har jag skinnflikar kvar efter som jag lider av för det är så fult och att jag måste torka mig med våtservetter eller tvätta för att få det rent. 

Mina tips är xyloproct suppar och ac3 salva, samt försöka trycka in hemorrojden. Gör fruktansvärt ont. Jag skippade järntabletterna och åt fiberrik mat samt drack massor, massor med vatten. Om du fortfarande är rörlig fast du är i vecka 38 så sitt på huk på toa och inte som normalt. Detta är särskilt knepigt med stor mage i vägen, men det hjälper. Ha på kyla, tex isbit invirad i tyg. Nä du torkar dig, använd våtservetter och inte toapapper. Jag försökte röra på mig mycket och undvika att sitta ner på stolar särskilt länge. Hellre då ligga på sidan. Stod mycket på alla fyra eftersom jag tyckte det tog bort trycket på hemorrojden. Om du har svårt att bajsa ta microlax eller klyx.

Jag håller tummarna att din hemorrojd minskar och att den förvinner fort efter förlossning. 

• Ljbs

Men är du lösni magen dom ggr du går lr hård?

• Anonym (herregud)

Varför får man hemorrojder av att bli gravid? Vad är det som händer med kroppen som orsakar det??

• Anonym (Karin)

Stackare!!

Tips (till er andra) att förebygga med inolaxol granulat. Började redan i vecka 12. Som strössel på har på fil som sväller i magen och ger tarmarna volym att jobba med. Fungerar både mot lös och hård mage.

Är i vecka 37 nu och har en liten hemorojd som inte gör ont, hoppas innerligt det inte blir värre!!

• jjeessiicahh

Fick problem efter förlossningen och började äta mörkt bröd till frukost (2st) och brunt knäckebröd (2st) till kvällsmat för att få bajset lösare. Tog ca 4 dagar så gjorde det inte ont längre, men så fort jag slutade när jag tyckte att det försvunnit gjorde det ont att skita igen. Så försök med mörkt bröd i ca 2-3 månader. Mitt är helt borta nu. Hade haft det i 8-9 månader innan det försvann.

Testade även suppar och salvor men tyckte det inte hjälpte något.

• cesso

Åh jag förstår din panik!!! Min syster hade det likadant! Hon opererades några mån efter förlossning.

Det enda du ska göra nu är att använda de receptfria läkemedel som finns, och sen försöka att inte oroa dig! Tänk att du tar tag i problemet sedan, och du vet inte idag hur det är om tre månader! Du måste försöka ta det lugnt nu och ha fokus på barnet som ska komma! Hur ont det än gör... det fixar du sen OM det blir ett bestående problem!

Kram

• Anonym (ssk)

1) Blod på pappret innebär INTE infektion, det innebär att en hemorojd spruckit. utanpå eller inuti. Inget farligt. Det gör ont men är inte farligt. 

2) Supp åt "fel håll", menar du då med den platta änden först? För det är nämligen rätt håll. Den avfasade delen ska vara utåt, för att ringmuskeln och tarmen ska sluta sig om den och hålla kvar den.

• altervattnet
    Anonym (ssk) skrev 2017-07-14 16:56:22 följande:

1) Blod på pappret innebär INTE infektion, det innebär att en hemorojd spruckit. utanpå eller inuti. Inget farligt. Det gör ont men är inte farligt. 

2) Supp åt "fel håll", menar du då med den platta änden först? För det är nämligen rätt håll. Den avfasade delen ska vara utåt, för att ringmuskeln och tarmen ska sluta sig om den och hålla kvar den.

Nä tvärtom. Runda delen först. Får inte in den andra hållet...

Är lite blod på pappret, typ som tussen från ett blodprov i fingret...
  • altervattnet
    Ljbs skrev 2017-07-14 10:08:27 följande:

Men är du lösni magen dom ggr du går lr hård?

Jag tycker inte att jag varit så himla hård i magen.. Men bajsat så otroligt ofta /många gånger per dag... I vanliga fall brukar jag kanske bajsa varannan /3:e dag I
  • EpicNurse
    Anonym (herregud) skrev 2017-07-14 12:29:33 följande:

Varför får man hemorrojder av att bli gravid? Vad är det som händer med kroppen som orsakar det??

För att blodvolymen ökar, trycket av livmodern bak mot tarmen ökar, bäckenbottenmuskulaturen förslappas och slemhinnorna blir skörare. Detta plus tyngdkraften gör att ändtarmen och underlivet är väldigt utsatta när det gäller blodtillströmning. De kärlen som finns i tarmen får svårt att forsla tillbaka allt blod och därför svullnar kärlen i analkuddarna och bildar blodfyllda slemhinneflikar =hemorrojder. Är man då dessutom hård i magen så ökar trycket inifrån, ffa när man ska gå på toa.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Rojden)
    altervattnet skrev 2017-07-13 19:46:27 följande:

Tack alla för fina tips!!

Känns liiite men ytterst liiite bättre idag. Dock har det kommit lite blod på pappret idag, några prickar typ så inga mängder. Rädd att det är infektion på gång... Hur märker man sånt?

Några droppar på ett papper är inget att bli upprörd över, men om det blöder varje gång du går på toa i en vecka och man inte vet riktigt att det är hemorrojder (kan sitta bara på insidan) så bör det kollas upp. Dock är det ju väldigt rimligt att det är överspända kärl eftersom du är höggravid och har så mycket tryck på allting i den regionen just nu.

Jag har fått kärl som brustit så det har hörts och sprutlackerat hela toan i rött blod två gånger och det har aldrig blivit någon infektion av det, man får feber i så fall.
  • Terminatorns

Det finns många läkemedel som kan hjälpa mot hemorrojder, bland annat Xyloproct och Uniroid-HC. Om du vill ha mer information om hemorrojder eller läkemedel mot tillståndet, rekommenderar jag att du kikar här.

Svar på tråden Bli av med hemorrojder - har panik ????