• Farfallos

Vilka saker är svårast att diskutera idag?

Förr var invandring den svåraste frågan att dryfta i mer offentliga sammanhang. Rasistkortet kom fram så fort någon var det minsta kritisk mot den förda politiken. Idag är det betydligt mycket lättare att ha en nyanserad dialog i den frågan. Men vad är det idag som är riktigt svårt att diskutera? Finns det någon fråga som absolut inte går att dryfta på ett sakligt och nyanserat sätt? 

• Svar på tråden Vilka saker är svårast att diskutera idag?
  • Anonym (Truls)
    Konservativ skrev 2017-07-12 18:23:12 följande:
    Det är aldrig särskilt intressant att prata med nyfrälsta. Och då menar jag veganer.
    Se, redan en som är stött.
  • Anonym (skygglappar)

Våldtäkter, jämställdhet och kvinnoförtryck!

• Konservativ
    Anonym (Truls) skrev 2017-07-12 18:40:51 följande:
    Se, redan en som är stött.
    Jag är inte stött. Bara uttråkad av vegantjafset.
  • Anonym (Truls)
    Konservativ skrev 2017-07-12 19:29:31 följande:
    Jag är inte stött. Bara uttråkad av vegantjafset.
    "Stött" innebär inte alltid att man inser det själv. Det är vanligt att man försvarar sin livsstil genom att förlöjliga det som går emot den (ex "vegantjafs").
  • Anonym (faktor)
    Pentra skrev 2017-07-12 18:11:57 följande:

Överbefolkningsproblemet med alla dess konsekvenser, bl.a... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Håller med. Känns som om vissa tar det personligt om man ens antyder att fyra barn per familj i resursslösande västländer inte är bra för planeten.
  • Konservativ
    Anonym (Truls) skrev 2017-07-12 19:59:07 följande:
    "Stött" innebär inte alltid att man inser det själv. Det är vanligt att man försvarar sin livsstil genom att förlöjliga det som går emot den (ex "vegantjafs").
    Värst vad du var lättkränkt. 
  • fjanten

Barnuppfostran och det här med genus etc. Blir en himla kalabalik hur folk än gör känns det som...

• Anonym (Truls)
    Konservativ skrev 2017-07-12 21:56:28 följande:
    Värst vad du var lättkränkt. 
    Det är lite underhållande att se alla dessa taktiker en person tar till för att åla sig undan när denne blev "upptäckt". Den här faller dock in under samma kategori som förra, att förlöjliga. Men nu ska vi inte bli jobbiga, jag kommenterade inte i tråden för att börja diskutera ämnet som är så svårt att diskutera.

Ha en god kväll, allesammans!
  • Anonym (-/-/-)

Psykisk ohälsa/diagnoser - brukar alltid bli väldigt laddat och otrevligt. Det används ofta som skällsord och om någon är "ond" eller betett sig illa så har den i mångas ögon en underliggande diagnos. "Min tjej är otrogen", ja då har hon borderline, eller "min make är svartsjuk", ja då är han narcissist eller psykopat.

Islam - diskussioner kring islam brukar ofta hamna i "sandlåde" nivå tillslut. Ett i nuvaron infekterat ämne där folk verkar ha svårt att se gråskalor. Antigen är man idiot för att man tror, eller idiot för att man inte tror :/ Ett ämne som är starkt laddat för flera där man alltider stöter sig med någon vilket gör det väldigt svårdiskuterat. Jag skulle nog säga att det är det ämne folk minst vågar/vill uttala sig offentligt om.

• Anonym (krass)
    Konservativ skrev 2017-07-12 18:23:12 följande:
    Det är aldrig särskilt intressant att prata med nyfrälsta. Och då menar jag veganer.
    Håller med. Sen tycker jag att vi inte får glömma vad vi kan producera själva här i norra delen av världen. Óch det är mycket kött som fungerar.
  • kivirush
    Anonym (skygglappar) skrev 2017-07-12 18:56:03 följande:

Våldtäkter, jämställdhet och kvinnoförtryck!

Våldtäkter, misshandel som begås av kvinnor mot män. Riktig jämställdhet. Mäns problem överlag. Könsstympning på pojkar, spädbarn som inte kan ge medgivande. Fattar inte att det kan vara lagligt I Sverige 2017.
    Säger lite vad jag vill.
  • Farfallos
    kivirush skrev 2017-07-13 08:03:07 följande:
    Våldtäkter, misshandel som begås av kvinnor mot män. Riktig jämställdhet. Mäns problem överlag. Könsstympning på pojkar, spädbarn som inte kan ge medgivande. Fattar inte att det kan vara lagligt I Sverige 2017.
    Vit kränkt man?

Jo du, den känner jag till. Ruskigt sällan man ser vettiga diskussioner på det ämnet.
  • kivirush
    Farfallos skrev 2017-07-13 08:11:23 följande:

Vit kränkt man?

Jo du, den känner jag till. Ruskigt sällan man ser vettiga diskussioner på det ämnet.

Fint att jag inte ens är man då :p

Tycker bara att det är en diskussion som aldrig får tas.

Speciellt när det kommer till manlig könsstympning. Det ses av någon anledning som okej att könsstympa pojkar då det är lagligt. Jag vill inte förminska problemen med kvinnlig könsstympning. Men ingen ska få sitt kön stympat utan sitt medgivande.
    Säger lite vad jag vill.
  • EpicNurse
    kivirush skrev 2017-07-13 08:30:33 följande:

Speciellt när det kommer till manlig könsstympning. Det ses av någon anledning som okej att könsstympa pojkar då det är lagligt. Jag vill inte förminska problemen med kvinnlig könsstympning. Men ingen ska få sitt kön stympat utan sitt medgivande.

Håller med!!! Helt sjukt att det är LAGLIGT med manlig omskärelse i Sverige. Så förlegat och totalt onödigt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Farfallos
    kivirush skrev 2017-07-13 08:30:33 följande:
    Nä... Omskärelse av pojkar kan inte jämföras med den "stympning" som sker av kvinnor i vissa kulturer, och ska därför inte ställas mot varandra. Utan det ska väl möjligen ställas mot en tänkt meningslös tatuering i pannan på spädbarn, eller bara mot det orimliga att på kulturella grunder få göra meningslösa ingrepp i en fullt frisk kropp, på en människa som inte själv har möjlighet att säga ja eller nej.

Och misshandel sedan... Denna artikel låg bakom en lång och infekterad trån för några år sedan tinyurl.com/ydfjn2wn
  • Pentra
    Anonym (faktor) skrev 2017-07-12 21:25:06 följande:
    Håller med. Känns som om vissa tar det personligt om man ens antyder att fyra barn per familj i resursslösande västländer inte är bra för planeten.

Om man skulle hålla sig till max tre barn per äktenskap så skulle befolkningen stanna på en hälsosam nivå, detta bl.a. eftersom att alla inte vill skaffa barn. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Vilka saker är svårast att diskutera idag?