• inalife

Sköldsköterln

Hej, är gravid i vecka 8, allt såg bra ut på VUL igår.

Nu e det såhär att jag haft för höga värden och har fått Graves sjukdom och måste gå på tabletter för att få sköldkörteln att producera så normalt med hormoner dom möjligt.

Jag har läst mkt på nätet och fått info från min läkare men e så orolig att barnet kan ta skada (vet att det göt det om jag inte tar tabletter men det finns ngt ökad risk för missfall upp till v.13)

Finns det ngn här som har erfarenhet av denna sjukdom och graviditet ?

• Svar på tråden Sköldsköterln
  • PlusLängtan

Hej.

Jag är nu i v 20 (19+4) och har samma som du. Var livrädd för bebisen när jag fick reda på detta i ca v 12 efter inskrivningen hos min BM.

Fick börja med Tiotil 3 tabletter / dag. Men har nu fått ner mina värden och äter 2 tabletter om dagen. Läkare håller koll varannan vecka på hormonerna och jag får säkert 5 extra ultraljud med läkare (inte barnmorska) med start i v 22. Risken att bebisen ska ta skada när du äter medicin är liten. Oroa dig inte. Dom kommer hålla koll på den! Men jag vet hur orolig man blir. Klart finns det en liten oro hos mig ändå, men inget att tänka på, då blir man galen!

• inalife

Tack så jätte mkt för svar, har känt mig så ensam.

Jag ska ta en tablett tiotil i 7dgr sen en halv fram till nästa blodprov.

Känns skönt att veta att det förhoppnigdsvis kommer gå jätte bra och att tabletterna hjälper

• PlusLängtan

Då fick du börja med mycket lägre dos än mig. Vad skönt. Jag är nu nere på en tablett sen igår. Och förhoppningsvis så kan vi snart vara utan :)

Svar på tråden Sköldsköterln