• LinaSöderström97

Kan man kräva det?

Hej! Glad
    Jag är 20 år och väntar barn med min sambo nu i december. 

Vi hade då en barnmorska som vi verkligen inte trivdes hos då hon började fråga om min sambo var snäll mot mig och om han var en bra kille. 
    Hon var så ironisk så man visste inte riktigt om hon skojade eller inte. 

När hon då frågade om nära sjukdomar så berättade han om att hans biologiska mamma gick bort i cancer väldigt ungt och att hans nu mormor har cancer men då fick han en spydig kommentar att hon frågade mig och inte honom. 

Vi har fått gå på ett ända besök och det var då inskrivningen i maj & fått höra mig omkring hos familj och vänner om hur jag ska göra? 

För har inte fått höra nåt hjärtljud än så är ju lite orolig (som förstföderska) om barnet verkligen finns och "lever" i magen så at säga. 

Men åter då till min fråga. 
    Vi har nu fått en ny tid hos en annan barnmorska och ska dit nu redan imorgon (Den 14 Juli)
    Så då undrar jag  kan vi då kräva att få lyssna på hjärtat? 

För den 20 Juli ska vi på ultraljud och är så orolig att dem då inte ska hitta något hjärtljud osv. 
  • Svar på tråden Kan man kräva det?
  • Skånetjej01

Jag har aldrig fått höra hjärtljuden så tidigt, så om man kan kräva det vet jag faktiskt inte. Men det är ju inte så lång tid kvar till rul.

• princess77

Kräva vet jag inte ni jan fråga om hon vill lyssna pga oro. "Bara" ett besök hos BM är inte konstigt så tidigt i graviditeten. Man går oftare efter vecka 25. Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 19. Jag har bara varit på ett besök också förutom Kub ultraljudet som gjordes i vecka 12 pga att jag är över 35.

• EpicNurse

Man ha oftast bara ett besök i v 6 (hälsosamtal), och ett i v 13 (inskrivningssamtal). Sen har man inget förrän efter rutinultraljudet. Och man brukar inte lyssna på hjärtljud förrän efter rutinultraljudet.

Så nej, man kan inte kräva det för det ingår inte i basprogrammet. Man kan fråga om hon kan göra det, men det är inte alls konstigt om hon inte vill göra det.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • mammaåten

Som andra sagt så går man inte regelbundet på möten innan RUL. Jag gick på ett, eller möjligtvis två bara.

De vill inte lyssna på hjärtljuden så tidigt, så nej jag vet inte om du kan kräva det. Efter v 25 tror jag man börjar lyssna på hjärtljud här.

• Snuttis2

Du har fått svar på flera frågor ovan dock reagerar jag på bm bemötande! Tycker att du ska fråga vem som kommer bli din planerade bm som ska följa er under graviditeten. Skulle det vara surtanten som du träffade första tillfället så be om en annan direkt! Viktigt att ni känner er bekväma med den ni har och känner er hörda o sedda!

Att de frågar runt relationen är helt normalt men självklart ska de bete sig respektfullt mot er båda! Vet inte hur du eller din kille är som person kanske tyckte hon att han tog för mkt plats?

• Lena

Är du säker på hon verkligen var spydig och inte bara ni som tog illa upp. Tanken är att båda föräldrarna ska svara och frågor om förhållandet precis som om tobak och alkohol ingår i första hälsosamtalet.

Hjärtljud brukar man inte lyssna på innan v18 för det finns risk för man inte hör det fast allt är som det ska.

Svar på tråden Kan man kräva det?