• pewwelin

Svårt med mat till 7.5 månaders

Har lite funderingar å undrar hur ni andra har gjort. Har en 7.5 månaders som är svår att få i mat. Ibland går det bra med burkmat, sen kan det vara flera dagar som han ej vill äta alls, smakar bara en sked å vill inte öppna munnen mer. Lika med hemmagjord mat.

Gröt , välling, tillskotsnäring och frukt går jätre bra, lika om han får hålla i bitar själv som rån, smörgås osv. Brukar det ge med sig?

Sen tänkte jag fråga om det är vanligt bebisar sätter i halsen och spyr? Brukar hända här ibland vid bitar

• Svar på tråden Svårt med mat till 7.5 månaders
  • Jag är bara jag

Här går allt ner- och med råge! Skrattande Inget vi hittills provat har ratats. Lagar all mat själv så burkmat vet jag inget om. Har du testat att krydda maten lite? Jag ger inga bitar, men lite har han satt i halsen ibland ändå.

• Liuq

Han är ganska liten ännu och det är normalt att ära så som han gör. En del barn gapar ivrigt efter skeden medan andra tar lite mer tid på sig. Det är normalt och finns gott om tid för honom att utveckla ätandet.

Om han tar ersättning, välling gröt och frukt så får han k sig den näring han behöver. Om han äter på sked av gröt och frukt så tränar han motoriken i munnen.

Det är helt normalt att kräks lite av att få bitar i munnen, var uppmärksam så han inte sätter ordentligt i halsen men annars är det en okej del i utvecklingen att klökas och tom kräkas när man tränar på att hantera olika konsistenser.

Om han växer bra och utvecklas som han ska så kan du vara lugn och låta honom komma igång med ätandet i sin egen takt.

• Shelbot

Hade samma problem när min dotter var i den åldern. 2 veckor senare dyker tänder upp. Sedan kom aptiten tillbaka.

• pewwelin
    Liuq skrev 2017-07-14 19:38:13 följande:

Han är ganska liten ännu och det är normalt att ära så som han gör. En del barn gapar ivrigt efter skeden medan andra tar lite mer tid på sig. Det är normalt och finns gott om tid för honom att utveckla ätandet.

Om han tar ersättning, välling gröt och frukt så får han k sig den näring han behöver. Om han äter på sked av gröt och frukt så tränar han motoriken i munnen.

Det är helt normalt att kräks lite av att få bitar i munnen, var uppmärksam så han inte sätter ordentligt i halsen men annars är det en okej del i utvecklingen att klökas och tom kräkas när man tränar på att hantera olika konsistenser.

Om han växer bra och utvecklas som han ska så kan du vara lugn och låta honom komma igång med ätandet i sin egen takt.

Tack så mkt för svar :) Blir så orolig bara när ätandet går bra i ena stunden men sen huxflux vill han inte ha. Likaså med bitarna som han har ätit i över 1 månad och sen börja spy. Upplever nästan att det hela börja när de två första tänderna börja titta upp.. Ska man bara fortsätta som vanligt eller bör man inte ge mat? Hoppa över bitar? Han älskar ju att få plocka själv, kan bli sur ibland när jag kommer med något för han vill gärna ta det själv :p
  • Nitan

Jag kan tipsa om Ann Fernholms bok Smakäventyret - den finns att låna på biblioteket. Där får du många goda råd.

• jjeessiicahh

Min dotter på precis ett år har haft jätteproblem med maten, men fick redan på att det är tänderna när jag var hos tandläkaren med henne. Varm mat gör jätteont för vissa barn, min dotter är en utav dem. Går då jättebra med banan, mackor med leverpastej och välling. Kan gå 2 veckor som hon vägrar äta, för att sedan äta som en häst. Stressa inte över detta, ta det bara som det kommer, dag för dag. Vissa barn reagerar inte alls när tänderna är påväg upp och äter som de ska hela tiden :)

Med tanke på att spy när de sätter i halsen så är det vanligt ja. Min kusin son spyr fortfarande om han sätter i halsen och han är 2,5 år. Inget att oroa sig för, en reflex som de har för att få upp det som fastnat :)

• Jheld
    Hej,
    vi lagar all vår mat själv (ingen burkmat således) och vår lilla dotter äter allt som vi äter. Ibland kan hon verka helt ointresserad av maten trots att hon är hungrig. Någon gång har det berott på att hon själv vill hålla i skeden/gaffeln. Ibland låter vi något av hennes gosedjur "mata" henne. Hon tycker om kokta morötter och broccoli men ibland så "trilskas" hon även med dessa. Då brukar vi säga att kaniner (som hon älskar) äter morötter och då brukar hon villigt öppna munnen och ta en tugga (har funkat sedan hon var 1 år). Oftast räcker det med att hon börjar äta sedan går det av bara farten så att säga. Lycka till med ätandet Glad
Svar på tråden Svårt med mat till 7.5 månaders