• tinatim

har lite svårt att komma till ro vid läggdags. Han brukar gå lägga sig mellan kl 19-20, men tar oftast 1 timme innan han

Hej! Min son som är 3 1/2 år har lite svårt att komma till ro vid läggdags. Han brukar gå lägga sig mellan kl 19-20 men oftast tar det upp till 1 timma innan han somnar måste ligga kvar tills han somnar. Söker lite tips på hur ni andra gör?

• Svar på tråden har lite svårt att komma till ro vid läggdags. Han brukar gå lägga sig mellan kl 19-20, men tar oftast 1 timme innan han
  • konichiwa

Sådär var vårt första barn. Har inga bra råd tyvärr. Men när han var 5 år förklarade vi att vi vill ha vuxentid på kvällen och ligger jämte honom max 10 min. Funkade ett tag. Nu är han 6,5 och vill somna med oss i soffan. Funkar helt ok. Vi bär upp honom när han somnat.

Vår yngsta är 3,5 och somnar tack och lov snabbt!

Testa att läsa Kaninen som inte vill sova för honom, det funkade ett tag på vår äldsta innan han överlistade oss och vägrade lyssna på den boken, haha.

• konichiwa

Ett annat tips: Jag smyger med mobilen när jag lägger och kollar på serier utan ljud :)

• legomum

Prova sätta på en cd saga för barnet som han kan lyssna på. Mina brukar varva ner och lyssna. Min ena somnar så fort han varvat ner och den andre lyssnar klart och somnar sedan.
    Fungerade inte med att läsa för mina, hade mest fötter i boken om jag ens hade den kvar i handen ibland flög den iväg också...

Så lyssnar din lille på saga så kan ju du så sakteliga ta och lämna rummet innan han somnat.

• Clotilda

Svårt att ge råd eftersom det är så individuellt det där med sömnen. Vårt äldsta barn har det varit jättejobbigt med ända tills han fyllde 5. Timslånga nattningar, timslånga vak på natten, hysteriska skrik om man inte satt bredvid sängen... osv. Med den yngsta gick det lättare. För vår äldsta var det nog helt enkelt så att han inte var redo för något annat, fast vi hade nog kunnat göra en del grejer lite annorlunda förstås. Vi var dock helt enkelt för trötta.

Det som till slut fungerade, och som fungerade på den yngsta, var att berätta hur det kommer gå till innan, prata om det flera gånger under dagen eller kanske under flera dagar och se till så att barnet i förväg själv säger ja till upplägget: ikväll kommer jag att läsa en saga för dig sedan kommer jag att säga godnatt och gå ut till soffan i några minuter innan jag kommer tilllbaka och tittar till dig, och sedan kommer jag att titta till dig många gånger tills du sover.

I början blir det att gå fram och tillbaka ofta, men man kan dryga ut tiden däremellan mer och mer. Det tog ungefär en vecka innan det satt. I början gick de såklart upp och då fick vi gå tillbaka med dem och stoppa om dem, men det var mycket lite gråt. Och vid gråt har jag alltid kramat om och tröstat, hållit om en stund till det blivit bättre. Men jag tror som sagt att barnen helt enkelt var redo för jag hade inte kunnat vara stenhård och låta dem ligga och gråta. Men du har en 3,5-åring och om du har ett verbalt barn så har du ju alla möjligheter att prata om läggningen, hur du vill ha det och vad han skulle kunna gå med på eller om han har några andra idéer om hur läggningen ska gå lättare (inom rimliga gränser förstås).

Långt inlägg. Hoppas du fick någon tanke med dig i alla fall.

• Clotilda

Ska tilllägga att vi också använt CD-sagor efter den vanliga sagan, så de har inte legat i ett mörkt och tyst rum. Någon liten lampa har också varit tänd. Och sovrumsdörren öppen.

Och sen när vi väl gjorde det här så bestämde vi oss för att vi inte under några omständigheter fick bli irriterade, varken på barnet eller oss själva om det inte fungerade. Och vi skulle testa i en vecka innan vi gav upp.

Svar på tråden har lite svårt att komma till ro vid läggdags. Han brukar gå lägga sig mellan kl 19-20, men tar oftast 1 timme innan han