• Älva00

Sönderslagen framtand 2,5 år - vad händer nu?

Dottern föll och tanden gick av!!! Vi har fruktansvärt dåligt samvete, borde varit snabbare!!!

Men vad händer nu, det ser ju hemskt ut. Vi har gett Alvedon och ska till tandläkaren imorgon, men låter de gluggen vara så eller åtgärdar de den? Ser ut som att hon varit i slagsmål... ska de dra ut den och sen är det ett hål där till  7 år??

• Svar på tråden Sönderslagen framtand 2,5 år - vad händer nu?
  • Euforia

Hände exakt samma med mitt barn i 2-års åldern. De drar ut det som är kvar av tanden och ja det blir en glugg tills tanden växer fram i 6-års åldern.

• Älva00
    Euforia skrev 2017-07-17 02:05:57 följande:

Hände exakt samma med mitt barn i 2-års åldern. De drar ut det som är kvar av tanden och ja det blir en glugg tills tanden växer fram i 6-års åldern.

Men huh, blir de inte retade då? Eller får svårt att prata? Varför lägger de inte någonting där...?
  • Älva00

Och hur drar de ut den, får barnet lugnande eller sövs det ned??

• Euforia

Mitt barn fick bedövning och så drog de ut. Men det fanns inte så mycket kvar av tanden. Talet märkte vi inget på och retad har han aldrig blivit. Barn är ju vana vid att barn tappar tänder så mer konstigt om någon retar för det...

• Euforia

Det är inte mycket att göra, de börjar ju inte tillverka implantat eller krona till en 2-åring för att en mjölktand lossnat... samma om det blir hål, oftast drar de ut mjölktanden istället för lagar.

Det kommer att bli bra!

• konichiwa

Min son ramlade och slog in 3 tänder. De trycktes alltså upp i tandköttet och försvann. När tänderna kom ut igen så hamnade de snett och huller om buller. På en vuxen hade det inte sett klokt ut men ha är mest gullig. Blir absolut inte retad. Barn bryr sig inte, det är vuxna som är nojiga och snackar skit om andras utseende.

• 2009

Min brorsdotter, 3 år, slog nyligen sina båda framtänder så att rötterna dog. De gav henne lugnande och bedövning och sen drog de båda tänderna. Hon har inga besvär nu efteråt, bara det att hon fick lära sig att bita med kindtänderna istället för framtänderna. Hon blev dessutom galet söt med den där gluggen, även om det inte har med saken att göra... :)

• Älva00

Tack!! Hon fick lugnande och de drog ut tanden idag. Mycket gråt dock. Kommer hon minnas detta?? De var tvungna hålla fast henne en kort stund för hon ville iväg precis när de skulle dra ut den med tången. Hon var lugn strax innan vid röntgen. Men när hon behövde ligga ner på mig och de hade händerna i hennes mun pga spruta med bedövning och annat....

Stackars så jobbigt. Efteråt var hon jätterädd och skakade och grät massor.

Svar på tråden Sönderslagen framtand 2,5 år - vad händer nu?