• Mullvaden17

Tips kring provsvar/ sekundär barnlöshet

Hej

Jag (36,5 år) och min man (39,5 år) har försökt få till ett syskon till vår treåriga dotter (som kom till på naturlig väg) utan framgång i ca 1,5 år. Jag har haft två missed abortions (ett före vårt barn (kom igång av sig självt v 13, dött V6-7), ett efter (upptäcktes vid ultraljud v9, dött v 4-5). Under våren har vi gjort två misslyckade ivf samt ett försök med trombyl/prednisolon/Fragmin/dropp naturlig väg (misslyckat) då det finns misstanke att jag har överaktivt immunförsvar. Jag har celiaki sen barnsben, äter glutenfritt. Mannens spermier verkade av bra kvalitet.

Under våren har jag gjort några tester för att kolla blodvärden generellt och om det föreligger immunproblematik.

Grundläggande immuntester visade:

T-lymfocyter: CD3+ 2,17 Ref 0,78-2,07 (78 % ref 68-83%)

B-lymfocyter: CD19+ 0,46 ref 0,09-0,40 ( 17% ref 9-24 % )

NK-cell: CD+16/+56/-3 0,12 ref 0,07-0,42 (4% ref 4-17%)

Andra tester hos husläkaren (annan läkare) visade (listar bara dem utanför refintervallen)

hb 110 (ref 117-153) ,

B-EVF 0,33 (ref 0,35-0,46),

B-Erytrocyter 3,7 (ref 3,9-5,2)

Därtill var järn och ferritin åt det lägre hållet, 12 (ref 9-34) resp 21 (7-120), TSH var ok på 1,3.

Någon som har lite koll på detta eller har liknande erfarenheter? Jag har pratat med respektive läkare som tagit testerna men inte upplevt särskilt uttömmande svar från någon och inte heller fått reda på hur -om - det finns koppling mellan de olika provsvaren. Ev näringsbrister typ vitamin vet jag inget om i dagsläget.

Vi ska göra ytterligare ivf till hösten och planerar då köra trombyl/pred igen, och därefter funderar vi på äggdonation. Men om tex immunproblematik eller någon brist föreligger, hur påverkar det chanserna för att donation ska lyckas? IVF kliniken menar att våra misslyckade försök beror på dåliga ägg. (Om så är fallet bådar det gott för donation, men om inte vilket jag tycker provsvaren indikerar, riskerar behandlingen misslyckas).

All läsning om infertilitet, missfall, blodstatus, immunproblematik, celiaki osv som finns är lite av en djungel! Någon med eller utan celiaki som varit med om liknande, eller bara har lite koll på ämnet och kan råda?

Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips kring provsvar/ sekundär barnlöshet
  • UndrandeSökare

Mullvaden - Du är varmt välkommen till Atentråden här på Familjeliv. Där hittar du många i samma situation som dig som endera är på väg till Aten eller redan varit där och fått hjälp. Tråden heter så här: "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Svar på tråden Tips kring provsvar/ sekundär barnlöshet