• hggeli

Toxoplasmos

Livrädd.gravid. vår katt har skitit överallt då han är resrädd. Min make har annars skött lådan men nu var jag tvungen hjälp.a

Är gravid. Och vi ska resa i övermorgon är risk samma sak händer. Han är så rädd resa.

Vår barnmorska sa det är ingen fara då han är innekatt men han har varit utekatt för några år sen.

Vad tror ni är det någon som varit tvungen plocka låda eller hantera avföring från katt som har varit utekatt förr och är gravida. Jag är så rädd jag ska bli smittad med den jäkla bakterien. Han har ju varit utekatt en gång även om han nu är innekatt sen ett par år. Vet ej hur den bakterien fungerar om den försvinner om de haft det en gång ???

• Svar på tråden Toxoplasmos
  • dagg88

Hej!

Jag tror inte du behöver vara orolig, speciellt inte om det är en innekatt. :) Men tänk på god handhygien (handskar, tvätta händerna noga samt eventuellt sprita händerna). Det kan vara bra att tänka på god handhygien om man hållit på med jord oxå.

Om jag förstått det hela rätt så är det väldigt ovanligt att smittas samt att man blir immun om man haft det.

• Snuttis2

Har utekatter o har också varit super rädd för att bli smittad! Har du plasthandskar hemma eller möjlighet att fixa?

Min man har fått styra med det mesta runt djuren men ena katten blev dålig en period o vi fick hjälpas åt!

Har satsat på handskar och ordentlig handtvätt efteråt , om möjligt inte hanterat mat i nära anslutning till att jag fått hugga i .

Noga handhygien ska räcka men jag förstår din oro !

Saknar själv info om hur länge bakterierna lever i djuret och/eller överlever utanför katten!

• Asdfghjk

Ingen fara! Du ligger bra till av många olika anledningar

Till att börja med är faktiskt största delen av befolkningen smittade, dvs det är stor chans att du redan haft det och är immun. Nummer två är att den vanligaste smittvägen faktiskt är via livsmedel, kött! Och till allra sist - oocysterna som utskiljs i avföringen kräver några dagars "mognad" innan de är infektiva. Så klappa katten och ta det lugnt, ser är mycket liten risk för dig!

• hggeli

Tack för alla era svar. Åh det lugnar mig mkt. Blev så rädd.

Min make har fått sköta det men går inte lika bra som när jag gör det för katten är mer tydd till mig han klöste honom så jag öppnade dörren sen sprang han ut o h jag fick bära in honom.

Har nu duschat sen har vi skurat överallt.

Nu hade tydligen inte min man tvättat honom med tvål utan bara ljummet vatten. Suck jag brukar ta rikligt med tvål eller kattschampoo så han blir ren. Men men vill inte utsätta kattstackaren för dusch igen. Får hoppas ni har rätt i att jag är immun. Har haft utekatt sen jag var liten så. Hoppas det.

Återigen tack för svar. Ska försöka va så renlig och låta bli att sköta hans avföring men han sover ju alltid med mig och är nära så det kanske hade smittat ändå om han haft det och jag inte var immun. Men får hoppas han kanske inte har det eller att jag är immun och haft det.

Me. Suck finns så mkt vara orolig över som gravid. Speciellt då vi tappade ett barn i vecka 21 är jag så rädd nu. :(

• hggeli

Har läst på rätt mkt nu och med era svar och det tror jag det är.mkt liten risk jag ska smittas av vår innekatt.

Risken är nog i princip noll :) puuh skönt.

Svar på tråden Toxoplasmos