• Anonym (Nyfiken)

Belastningsregister?

Finns många olika belastningsregister att hämta ut? Jag undrar varför?

Ser att det står belastningsregister för barn/ungdomar, för föreingar, försäkringsförmdelare osv...

Står inte alla punkter med? Tänkte om fortkörning står med i t.ex för barn/ungdomar? Eller är det just om man är dömd för våld mot barn eller annat?

• Svar på tråden Belastningsregister?
  • Anonym (Olika)

Olika brott står med beroende på vad utdraget är till för. För skola/barnomsorg är det tex grövre brott som misshandel, mord, sexualbrott etc. Som handläggare vid ex Skatteverket är det fler andra brott som häleri, bedrägeri mfl.

• Aniiee

Du tänker baklänges.

Belastningsregistret för ungdomar är där de registrerar ungdomar som begått brott. Registert för föreningar är där de registrerar att föreningar begått brott. Osv.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Nyfiken)

Så om jag begär för LSS-barn och ungdomar? Och jag är dömd tidigare för snatteri, stöld eller grövre stölder, alternativ fortkörning så syns inte det?

• Anonym (Olika)

Nej precis. Det står endast med brott som inneburit allvarlig kräkning av annan person.

• Anonym (Olika)

I Sverige är skyddet för den personliga integriteten mkt högt. Därav den begränsade tillgången av (olika) information i registerutdragen.

• Anonym (Nyfiken)

Det är väl bra så folk kan få en andra chans tänker jag?

Om någon har gjort ett grovt rån o vill jobba med ungdomar så är väl det bra att inte det syns om nu personen har tagit sitt straff på allvar. Hen kanske är jätte bra o snäll mot barn

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-07-19 21:48:27 följande:

Det är väl bra så folk kan få en andra chans tänker jag?

Om någon har gjort ett grovt rån o vill jobba med ungdomar så är väl det bra att inte det syns om nu personen har tagit sitt straff på allvar. Hen kanske är jätte bra o snäll mot barn

Registerutdragen skiter i om någon tagit sitt straff bra eller inte. Olika typer av jobb ger genom sin bakomliggande lagstiftning tillgång till olika delar av belastnings och misstankeregistret.
  • Anonym (Nyfiken)

Jo det förstår jag. Men vad ja fattar det som så syns ekonomiska stölder o sånt i en register.t.rx barn o ungdomar så är man därför fri o inget syns?

Svar på tråden Belastningsregister?