• Sundancekid

Får bara fp i ett halvår??

Hej allihopa, nu kanske jag låter helt dum i huvudet som inte kan eller fattar detta men behöver verkligen hjälp!

I maj födde jag en liten pojke och hade ansökt om föräldrapenning i ett år, jag och min sambo hade planerat att jag skulle vara "ledig" i ett år och sambon skulle ta ut 10 dagar och möjligtvis ta ut dagar nästa sommar så vi kan börja skola in till hösten istället. Nu till problemet, idag fick jag brev från försäkringskassan om att jag bara har dagar som räcker till november, alltså om 4 månader! Har inte jag rätt till ett år? Vi har väl 90 dagar var och sen extra dagar som man kan ge varandra? Fattar verkligen ingenting just nu.. Vill verkligen vara hemma med sonen i ett år men behöver ju fp då, hur ska man göra?

Ursäkta om det blev rörigt, blev bara så jäkla stressad när jag läste brevet.

• Svar på tråden Får bara fp i ett halvår??
  • Linnis92

Har din sambo fört över alla sina dagar (förutom 90) till dig? Han måste gå in på kassans hemsida och göra det.

• Bosan

Dagarna är fördelade lika på dig och din sambo. Han måste överlåta sin del av dagarna till dig på försäkringskassans hemsida. Dock är ju 90 dagar låsta och kan inte överlåtas.

Jag antar iaf att det är problemet :)

• viseversa

Ni får hälften var. Han måste föra över sina dagar till dig. Ja förutom dom han inte kan ge bort då.

• Anonym (Läs)

Din partner får föra över sina dagar i så fall.

Gå in på mina sidor och läs på och planera ordentligt. Du kanske inte kan ta ut fullt? Klarar ni er på mindre pengar?

• Kerubmamman

Dina sgi-dagar plus de han kan föra över är 300 totalt. Om du tar ut sju dagar per vecka räcker sgi-dagarna tio månader.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Två föräldrar)

Ni är två föräldrar som fått lika många dagar var. 90 dagar var är låsta till var och en, de andra kan ni fördela, men din man måste göra ett aktivt val och föra över sina dagar till dig om ni kommit överens om det. Detta gör han på fks hemsida.

• Anonym (Sandra)

Hur många dagar per vecka tar ni ut?

Svar på tråden Får bara fp i ett halvår??