• vinterlilja

5års kalas

Hej!

Vårt barn fyller 5 nu till hösten.. och på vår förskola är de 12 i sin grupp.

Det här är första gången vi ska ha kalas, hade gärna väntat till nästa år då det finns en klass att bjuda. Men alla andra har ju kalas... problemet är lite att min dotter väldigt sällan blir bjuden. Antar att det beror på att de andra föräldrarna tror att vi inte bjuder, men jag är verkligen i valet och kvalet. Ska vi bjuda de barnen och låtsas som att det regnar eller ska vi strunta i dem också? Vet ju att jag borde vara vuxen men jag vill innerst inne inte vara det. Hur hade ni gjort? 2 av "barnen" (föräldrarna) har inte bjudit mitt barn 2 år i rad.

• Svar på tråden 5års kalas
  • Almina

Om det är 12 barn i gruppen, och inga andra ni tänkt bjuda, så hade jag bjudit allihop. Alternativet skulle vara att bjuda bara de 3-4 som ditt barn leker mest med + eventuella andra vänner. Att bjuda alla utom 2 känns elakt.

• Lena

Det är inte okej att välja bort två barn för saker som föräldrarna kanske har gjort

• Anonym (SåÄrDet)

Jag bjuder de grabben vill. Och vill han inte ha någon person så är det bara så.

• Anonym (Tina)

Hade man bjudit alla utom en så hade det varit fel, men du väljer att inte bjuda två och som dessutom inte bjuder ditt barn, jag fattar det som att alla andra blir bjuden utom ditt barn? Så gör lika mot dom.

Hade mitt barn blivit mobbad så hade jag bjudit alla utom den eller dom som mobbar. Mina barn ska känna sig trygg i sitt hem, och det hade jag gjort med gott samvete.

• Carambolan

Jag hade absolut bjudit alla, om den enda orsaken att inte vilja bjuda dem var att de inte bjöd er. De kanske hade små kalas med bara de närmaste.

• Clotilda

Jag hade inte bjudit hela gruppen eftersom att 12 barn i min värld är för många för ett barnkalas. Däremot hade jag inte låtit bli att bjuda två barn av princip. Jag brukar fråga mina barn vilka de leker med och vilka de vill bjuda. Oftast har man ju koll på vilka som är deras kompisar och tillsammans kanske man kan begränsa antalet gäster. 6-8 barn för ett barnkalas för en femåring tycker jag är rimligt.

• randigorutig

Hade utgått från att bjuda alla men checkat av med dottern först så det inte blir så att man bjuder nån som är elak mot henne. De är så små i den åldern så jag tänker inte på vem som bjöd vem eller nåt sånt. Min dotter leker gärna med de flesta i gruppen och då är det väl ett ypperligt tillfälle att samla alla kompisar och förhoppningsvis stärka vänskapen.

• milli79

Hade bjudit alla eller 3-5st. Hade vi haft det hemma och bra med plats hade jag sett till att alla fick komma. Alla barn har ju inte kalas för sina kompisar eller bara för några få.

• Anonym (Y)

Låter som ett underligt resonemang - du funderar på att inte bjuda två barn för att de aldrig har bjudit ditt barn, som i sin tur heller aldrig har bjudit dem. Om du börjar bjuda dem så bjuder de kanske tillbaka, men det vet du ju inte förrän du provat.

Jag hade nog hellre frågat dottern vilka hon vill bjuda istället dock (så länge hon inte säger alla utom en eller två stackare, då är det bättre att begränsa antalet ytterligare i så fall). Det är ju hennes kalas och hennes vänner.

• vinterlilja

Jag har kollat med dottern och hon vill gärna bjuda dem. Så jag har tänkt att vi ändå gör det. Problemet är lite överlag att andra barn är väldigt elaka mot mitt barn. Våran tjej är "lite mer som en kille" leker högljutt, klättrar, skriker och är rätt bestämd. Men hon är aldrig elak mot andra eller exkluderande.

Det är där någonstans som jag blir så jäkla arg!

Som tur är förstår hon inte att att de andra faktiskt är dumma mot henne. Det är där jag som förälder vill sätta ner foten och inte bjuda dem. Så som sagt är jag kluven.

Dottern berättade att 2 barn hade sagt att dom inte kan komma på hennes kalas.. och sen skrattade hon och sa; dom måste vara väldigt upptagna när dom aldrig kan komma eftersom dom inte ens vet när det är.

Så egentligen handlar det inte bara om att jag inte vill bjuda för att dom inte bjuder. På vår förskola, som har en särskild inriktning så är de flesta föräldrar egen företagare och Friluftsmuppar. Vi är inte särskilt

Friluftsintresserad och vi bägge jobbar med tunga fordon.. vi har även raggarbilar till fritiden.

Jag försöker vara med i förskolegruppen och gör en massa saker på min fritid för förskolan. Men lika barn leka bäst? Eller haha

Svar på tråden 5års kalas