• Vr2017

Kan rul ha fel? Eller tänker jag fel?

Väntar mitt första barn nu i oktober (12) nu är det så att sen rul hsr jag tyckt att jag har fått fel på bf då det inte alls stämmer in på ägglossning eller mens. För enligt deras uträkningar så skulle fostret ha blivit till 6 jan men hade ägglossning 28 december och mens den 11 januari. Jag vet att första mensen kan komma även om man är gravid. Men befruktningen stämmer inte alls.

Kan rul ha fel? Jag har försökt få svar från min bm men hon vill inte svara på det.

Största anledningen till att jag frågar är att jag nu börjar få kraftigare sammandragningar och har vart inne för det fick bricanyl spruta plus tabletter för det och de ända som säger är att jag borde inte ha sammandragningar så här hårt så tidigt är ju i v 29 nu.

Sen så undrar jag jag var rökare men började sluta så fort vi skulle försöka skaffa barn. Men jag plussade innan beräknad mens och dagen innan jag plussade så fick jag ett snedsteg och tog 1 cigg bara men jag har alltid undrat efter som jag var rökare och även fast jag hade slutat förutom den enda ciggen dagen innan hur mycket kan det påverka fostrets utveckling kan man ha fått fel bf pga det?

Jag kan verkligen inte släppa tanken att det är fel på datumet och speciellt inte nu när jag fick så kraftiga och onda sammandragningar så börjar man undra mera om det skulle sätta igång tidgare vad som händer då. För då är det skillnad på om det är bf 12 okt eller 19 okt (beräknat på ägglossning)

• Svar på tråden Kan rul ha fel? Eller tänker jag fel?
  • EpicNurse

Det spelar faktiskt ingen större roll vad du tror för man kommer ändå utgå ifrån dateringen på RUL! Sen skiljer det ju bara en vecka på det du har räknat till och vad RUL säger så det är ju ingen större skillnad! Dessutom är ju fostret beräknat att vara större än enligt datum för ägglossningen, så det är ju inte som att det är mindre än det borde. Alla foster växer olika och dateringarna som görs är ungefärliga.

Den cigaretten påverkade inte graviditeten, utan det är snarare rökningen under ägglossningen som påverkar graviditeten i så fall! Oavsett är det bra att du inte röker nu!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • linnis83

Jag har bf 9/10 och hade sista mensens första dag den 6/1, ägglossningen borde ha varit kring 19/1.

Vi borde ligga ganska lika så det troliga är väl att du blev gravid på ägglossningen som kom efter din mens 11/1?

• Vr2017

Men nu är det så att om jag ska täkna på sista mensen som bm gjorde först så skulle det vara 19/10 som bm men efter rul så säger dom 12/10 som bf vilket betyder att jag skulle ha blivit befruktad den 6/1 vilket inte alld stämmer in då jag fick en mens den 11/1 och ha ägglossning igen då skulle jag ha haft ägglossning 26/1 och jag vet att jag hade ägglossning den 28 december och skriver man in ägglossningsdatumet och beräknar bf efter det så skulle jag vara i v 32 nu och inte 29.

• alade

Du kanske inte hade mens den 11/1 utan en blödning i tidig graviditet. Min första graviditet hade jag fyra dagar blödning som jag räknade som mens. Några dagar senare upptäckte jag en massa skumma symptom och tog ett test som var positivt. Jag hade alltså min blödning utan att graviditeten påverkades.

Men jag fattar inte riktigt varför du är så orolig över detta? Du är längre gången än du trodde bara. Allt verkar ju vara bra med bebisen.

• EpicNurse

Fast nu tänker du ju fel.. man kan inte räkna en ägglossning som sista mens.

Oavsett så spelar det ingen roll för man utgår ifrån RUL.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Cecese

Men om du hade blivit gravid vid ägglossningen 28 december borde du ha ett bf runt 20 september. Rul är inte felfritt men så mycket fel räknar det inte. Förmodligen blev du gravid efter mensen i januari, dvs du hade ägglossning och blev gravid i slutet av januari. 

• LottaU

Rul är inte alltid korrekt! Där mäter de hur stor bebisen är, och får fram ett bf ur en standardkurva de har. Vissa bebisar växer snabbare och andra långsammare.

Jag har gjort ivf, och vet därmed prick när ägget blev befruktat. Enligt rul var bebisen ett antal dagar äldre - dvs min bebis växer snabbare än genomsnittet.

Bf är bara en uppskattning - och de säger väl att förlossningen normalt sker under en period av ca 4 veckor runt bf (2 v innan till 2 v efter). :)

• telly

RUL räknar ut när bebisen ska vara klar, inte när den blev till. De växer lite i olika takt ju.

BF feb 2018
  • LottaU
    telly skrev 2017-08-11 21:11:06 följande:

RUL räknar ut när bebisen ska vara klar, inte när den blev till. De växer lite i olika takt ju.

Var har du hört det?

Vad jag hört från läkare och barnmorskor är det är inte riktigt sant. Tex ger rul inte nytt bf i de fall ivf gjorts pga det beräknas ta ca 40 veckor att baka klart en bebis oavsett hur stor / liten den är.
  • telly
    LottaU skrev 2017-08-11 22:44:44 följande:

Var har du hört det?

Vad jag hört från läkare och barnmorskor är det är inte riktigt sant. Tex ger rul inte nytt bf i de fall ivf gjorts pga det beräknas ta ca 40 veckor att baka klart en bebis oavsett hur stor / liten den är.

Min egen teori!

Finns ju folk som haft 1 samlag och ändå får ett bf som skulle betyda att de plussat en vecka efter befruktning.
    BF feb 2018
  • Mascaraklumpar

Rul kan diffa på upp till en vecka, i enstaka fall ännu mer. Man tar hänsyn till detta på förlossningen, t.ex försöker man rädda barn redan från vecka 21 om det finns en misstanke om att man är längre gången än vad rul visat (normalt är vecka 22), så det är ingen fara om man får fel datum.

När det gäller rökning så är risken för barnet ganska proportionell mot antalet cigaretter man rökt. Röker man ett paket om dagen så blir det över 5000 på 9 månader = 5000 så stor risk att drabbas av tillväxthämning, fosterdöd mm pga rökningen som om man bara rökt en cigg.

• Mascaraklumpar
    telly skrev 2017-08-12 10:04:46 följande:
    Min egen teori!

Finns ju folk som haft 1 samlag och ändå får ett bf som skulle betyda att de plussat en vecka efter befruktning.
    Denna hypotes hade även obstretikerna i USA för bara några år sedan. Man utgck från att rul alltid visade när barnet var redo att födas, och för att mödrarna skulle slippa gå över tiden med allt det innebär så satte man helt enkelt igång dem någon gång mellan vecka 38 och 40 när barnet skulle vara färdigt. Resultatet blev att neonatalavdelningarna blev överbelagda eftersom en andel av barnen var yngre än beräknat och inte alls redo att komma ut.
  • Anonym (Njaee)

Tror inte att de skulle kunna se fel på en hel månad på kub eller rul. Låter helt osannolikt. Så olika växer inte foster under den första halvan av graviditeten.

Svar på tråden Kan rul ha fel? Eller tänker jag fel?