• Anonym (Lis)

Mycket snack om jämställdhet, men vad gör vi egentligen?

Skriver anonymt då jag lånar gubbens konto :)

Jag tycker man ofta läser, både forumtrådar och artiklar, om att det måste vara jämställt mellan föräldrar. Föräldraledighet, karriär, pension, kvinnofällor, jämställdhetsbonus osv. Vissa vill ju "kompensera upp" kvinnors löner då kvinnor är hemma mer med barn och därför får mindre tid för karriären och därmed lägre lön. 

Ville inte dessa kvinnor vara hemma eller vad? Inget fel med att ta hela ledigheten såklart, men är det då inte självklart att man tex får mindre tid till karriären? Man har ju "offrat" detta för tid med barnet.

Jag är en av dom som förespråkar att föräldrarna ska få välja helt själva hur dom lägger upp sin tid. Men om någon väljer att tex vara hemma med barnet hela perioden, så ska ju denne inte förvänta sig någon gräddfil sen.

Här har vi helt separat ekonomi och enbart större inköp görs tillsammans. Han har 2 jobb och tjänar nästan dubbelt så mycket som jag. Ändå vill jag inte att han betalar något för mig.

Vad tycker ni? Är det för mycket hyckleri?
    Jag tycker i alla fall det är för många som vill äta kakan och samtidigt ha den kvar.

• Svar på tråden Mycket snack om jämställdhet, men vad gör vi egentligen?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-27 19:34:55 följande:
    Offerkofta? Nä, det har väl bara de som ger upp något för någon annan och inte trivs med sitt val. Själv lever jag i ett jämställt förhållande där det är jag som har högst lön.

Däremot förvånas jag över hur någon, som din man, kan utnyttja någon annan som de säger sig älska. Och det förvånar mig att det finns så många kvinnor som nöjer sig med så lite som du verkar göra.

Så sin man är alltså så snål att han inte kan tänka sig att köpa robotgräsklippare och vedklyv? Annars skulle ju det frigöra tid så han kunde vara med barnen någon gång ibland också..

Fast, i och för sig, eftersom du anser att du också kunde ta ett extrajobb samtidigt som din man har två arbeten kanske ni inte är så intresserade av deras väl och ve någon av er. För min del skulle det definitivt ha varit ett hinder att ta extrajobb om min partner jobbade mer än heltid. Men vi ser ju uppenbarligen olika på det mesta vad gäller familj, så era barn får väl vara glada att du värderar hemmasysslor som matlagning och tvätt så högt att du är hemma när nu din mans högst prioritet är hans bankkonto.
    Hur utnyttjar han mig? Han arbetar med tunga sysslor här hemma som inte jag vill göra. Skulle kunna köpa en robotdammsugare och anställa en hushållerska också.
    Förklara gärna hur mitt förhållande inte är jämställt. Är det bara för att min man inte ger mig hälften av allt han tjänar?
    Är ditt förhållande jämställt för att du har högst lön?

Har jag sagt att han inte är med barnen? Han leker förmodligen mer med dom än med mig. Just i detta nu är dom ute och spelar volleyboll.
    Anonym (asdf) skrev 2017-07-27 19:37:11 följande:
    Du skulle inte hinna ha två jobb med tanke på hur mycket du fixar hemma. Eller skulle du fixa en städerska och hushållerska då? Antar att du skulle betala hela deras lön också.
    Jo det skulle jag då jag oftast ligger och läser när han jobbar på kvällen.
    Anonym (asdf) skrev 2017-07-27 19:41:24 följande:
    Har ni inga gemensamma intressen.

Förstår att du inte lever på svältgränsen. Men hur skulle ni gjort om du inte tjänat några pengar. Eller haft minimilön. Skulle ni då ätit olika maträtter, anpassat till respektive budget, till middag?

Hur gör ni förresten med semesterresor (antar ni reser ihop ibland i alla fall)? Anpassar ni resan efter din plånbok?
    Ne inte många.

Skulle jag ha det så skralt så skulle han givetvis försörja mig fullt ut tills jag hittade ett nytt/bättre arbete.

Vi reser inte jättemycket. Men när det händer så har vi lagt (lika mycket) i en gemensam kassa under en period.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-27 20:13:26 följande:

Hur utnyttjar han mig? Han arbetar med tunga sysslor här hemma som inte jag vill göra. Skulle kunna köpa en robotdammsugare och anställa en hushållerska också.

Förklara gärna hur mitt förhållande inte är jämställt. Är det bara för att min man inte ger mig hälften av allt han tjänar?

Är ditt förhållande jämställt för att du har högst lön?

Har jag sagt att han inte är med barnen? Han leker förmodligen mer med dom än med mig. Just i detta nu är dom ute och spelar volleyboll.Jo det skulle jag då jag oftast ligger och läser när han jobbar på kvällen.Ne inte många.

Skulle jag ha det så skralt så skulle han givetvis försörja mig fullt ut tills jag hittade ett nytt/bättre arbete.

Vi reser inte jättemycket. Men när det händer så har vi lagt (lika mycket) i en gemensam kassa under en period.

Nej, mitt förhållande är inte jämställt för att jag tjänar mer, men för att jag inte har frikort att göra mindre bara för att jag tjänar mer. Det är jämställt för att vi fördelar ansvar för familj och hem så att inte en gör det mesta (som du ju gör) och att vi dessutom månar om att inte utnyttja den andre för vår egen vinning (som jag anser att din man gör).

I mina ögon är ditt förhållande INTE jämställt eftersom du, som du själv säger, tar huvudansvar för hem och familj, att din man istället för att bidra till familjen satsar på att jobba och fylla sitt eget bankkonto och när han väl är hemma är han "lekfarbror" ( leker mer än du med dem -för att du inte har tid som fixar markservicen åt dem kanske?).

Du är, utifrån hur du framställer dig själv här i tråden, typexemplet på FL-brud som " baaaara tar ansvaret för hem och familj medans mannen jobbar för att det är ROLIGT och passar oss bäst". För att sedan, den dag förhållandet spricker, sitta och skapa bittra trådar om hur han blåste dig och i sitt nya förhållande plötsligt kan dela både hemmasysslor och ekonomi.

Sen, med det du skriver om att du visst skulle kunna ta ett extrajobb, så verkar det ju dessutom vara ett Kalle Ankajobb din man gör i sitt egna företag. Om det går att göra så med vänsterhanden att han kan göra det samtidigt som han går in och tar mer ansvar för barn och hem medan du jobbar. Ja, då förstår jag ännu mindre varför du inte ställer fler krav på honom redan nu?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-27 21:04:10 följande:
    Nej, mitt förhållande är inte jämställt för att jag tjänar mer, men för att jag inte har frikort att göra mindre bara för att jag tjänar mer. Det är jämställt för att vi fördelar ansvar för familj och hem så att inte en gör det mesta (som du ju gör) och att vi dessutom månar om att inte utnyttja den andre för vår egen vinning (som jag anser att din man gör).

I mina ögon är ditt förhållande INTE jämställt eftersom du, som du själv säger, tar huvudansvar för hem och familj, att din man istället för att bidra till familjen satsar på att jobba och fylla sitt eget bankkonto och när han väl är hemma är han "lekfarbror" ( leker mer än du med dem -för att du inte har tid som fixar markservicen åt dem kanske?).

Du är, utifrån hur du framställer dig själv här i tråden, typexemplet på FL-brud som " baaaara tar ansvaret för hem och familj medans mannen jobbar för att det är ROLIGT och passar oss bäst". För att sedan, den dag förhållandet spricker, sitta och skapa bittra trådar om hur han blåste dig och i sitt nya förhållande plötsligt kan dela både hemmasysslor och ekonomi.

Sen, med det du skriver om att du visst skulle kunna ta ett extrajobb, så verkar det ju dessutom vara ett Kalle Ankajobb din man gör i sitt egna företag. Om det går att göra så med vänsterhanden att han kan göra det samtidigt som han går in och tar mer ansvar för barn och hem medan du jobbar. Ja, då förstår jag ännu mindre varför du inte ställer fler krav på honom redan nu?
    Klart det är mycket jobb med hemmet. Men jag gör hellre det än allt min man gör.

Jag tycker i alla fall det är jättebra att min man leker med barnen. Om han inte hade gjort det hade du ju skrivit typ "klart han skiter i dig och barnen".

Det min man gör som extrajobb är grafiskt design på frilans och spelprogrammering. Varför antar du att det är ett kalle anka-jobb? Och som jag skrev sitter jag vanligtvis och läser när han jobbar på kvällen. Så jag kunde ju lika gärna gjort ett liknande jobb och dragit in extra pengar jag också. Men jag VILL inte det. Tänka sig va?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-27 21:24:30 följande:

Klart det är mycket jobb med hemmet. Men jag gör hellre det än allt min man gör.

Jag tycker i alla fall det är jättebra att min man leker med barnen. Om han inte hade gjort det hade du ju skrivit typ "klart han skiter i dig och barnen".

Det min man gör som extrajobb är grafiskt design på frilans och spelprogrammering. Varför antar du att det är ett kalle anka-jobb? Och som jag skrev sitter jag vanligtvis och läser när han jobbar på kvällen. Så jag kunde ju lika gärna gjort ett liknande jobb och dragit in extra pengar jag också. Men jag VILL inte det. Tänka sig va?

Ok, jag är van vid att jobba med deadlines och har uppgifter som inte bara går att avbryta när ett barn vaknar och vill att en förälder kommer utan att det sedan tar tid att återuppta processen, men din man kanske levererar när han känner för det och skulle fixa att ta ansvar om du började jobba.

Men om du nu gör allt hemarbete när du kommit hem efter jobbet och sedan lägger dig och läser när barnen somnat, vad gör då HAN under motsvarande tid mellan arbete och extrajobbet när barnen somnat? Du skriver själv att du gör mest därhemma, och en gräsmatta behöver ju inte klippas varje dag direkt...

Så, även om han nu tycker att hemarbete är tråkigt, varför anser han att bara du skall göra det? Varför vill han inte ta lite av de (i hans ögon) "tråkiga" hemmasysslorna för att ge dig tid att göra annat - läsa några kapitel till kanske, eller spela volleyboll med barnen?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-27 21:43:31 följande:
    Ok, jag är van vid att jobba med deadlines och har uppgifter som inte bara går att avbryta när ett barn vaknar och vill att en förälder kommer utan att det sedan tar tid att återuppta processen, men din man kanske levererar när han känner för det och skulle fixa att ta ansvar om du började jobba.

Men om du nu gör allt hemarbete när du kommit hem efter jobbet och sedan lägger dig och läser när barnen somnat, vad gör då HAN under motsvarande tid mellan arbete och extrajobbet när barnen somnat? Du skriver själv att du gör mest därhemma, och en gräsmatta behöver ju inte klippas varje dag direkt...

Så, även om han nu tycker att hemarbete är tråkigt, varför anser han att bara du skall göra det? Varför vill han inte ta lite av de (i hans ögon) "tråkiga" hemmasysslorna för att ge dig tid att göra annat - läsa några kapitel till kanske, eller spela volleyboll med barnen?
    Han anser inte att bara jag ska göra det. Men det är så vi har delat upp det. Han klyver, bygger altan, målar möbler, klipper gräs, tvättar bilarna, mekar i verkstad, vattnar i landet osv.

Vadå OM jag började jobba. Vilket ansvar skulle han behöva ta om jag jobbade på kvällen som han? Det hade ju inte blivit någon skillnad alls.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-27 22:40:52 följande:

Han anser inte att bara jag ska göra det. Men det är så vi har delat upp det. Han klyver, bygger altan, målar möbler, klipper gräs, tvättar bilarna, mekar i verkstad, vattnar i landet osv.Vadå OM jag började jobba. Vilket ansvar skulle han behöva ta om jag jobbade på kvällen som han? Det hade ju inte blivit någon skillnad alls.

I inlägg #39 skrev du att han "klippte gräs, skottade snö, krattade löv och tvättade bilar" och att du gjorde resten (dvs allt det dagliga arbetet för hem och familj). Hur kan han då INTE anse att du skall göra mer än honom hemma? Om han tyckte att ni skulle ta lika mycket ansvar för familjen skulle han väl ha sett till att hemmasysslorna blev lite mer rättvist fördelade. Då skulle han ha sett till att bidra med lika mycket till familjen som du gör.

Tja, jag kanske som sagt uppfattat det fel vad gäller seriositeten med din mans extrajobb. Men om era barn ex.vis vaknar med magsjuka och har kräkts ner sängen, ligger du då kvar och läser din bok medan han släpper det han har för händerna, går iväg och hjälper barnet att tvätta sig ren, bäddar om säng och kör en maskin söliga lakan osv? Eller är det du som går dit, eftersom han ju faktiskt jobbar? Om han redan tar allt sådant som kan inträffa kvälls-/nattetid så blir det ju ingen skillnad för honom, men annars skulle jag tro att det bli svårare för honom att leverera det han skall i sitt företag om du skulle du jobba kvällstid precis som han.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-27 23:22:39 följande:
    I inlägg #39 skrev du att han "klippte gräs, skottade snö, krattade löv och tvättade bilar" och att du gjorde resten (dvs allt det dagliga arbetet för hem och familj). Hur kan han då INTE anse att du skall göra mer än honom hemma? Om han tyckte att ni skulle ta lika mycket ansvar för familjen skulle han väl ha sett till att hemmasysslorna blev lite mer rättvist fördelade. Då skulle han ha sett till att bidra med lika mycket till familjen som du gör.

Tja, jag kanske som sagt uppfattat det fel vad gäller seriositeten med din mans extrajobb. Men om era barn ex.vis vaknar med magsjuka och har kräkts ner sängen, ligger du då kvar och läser din bok medan han släpper det han har för händerna, går iväg och hjälper barnet att tvätta sig ren, bäddar om säng och kör en maskin söliga lakan osv? Eller är det du som går dit, eftersom han ju faktiskt jobbar? Om han redan tar allt sådant som kan inträffa kvälls-/nattetid så blir det ju ingen skillnad för honom, men annars skulle jag tro att det bli svårare för honom att leverera det han skall i sitt företag om du skulle du jobba kvällstid precis som han.
    Om någon får magsjuka hjälper vi såklart våra barn. Det är ingens "uppgift" att göra det. Den som sitter bäst till fixar det. Om den ena är vaken så går den tex. Annars hjälps vi väl åt ömsesidigt. Han jobbar per timme och kan ta vilka pauser han vill. 

Jag räknade bara upp exempel på saker han gör. Inte EXAKT vad han gör och enbart det. Jag kanske gör FLER saker. Men han gör tyngre saker. Jag vill inte göra de saker han vanligtvis gör och vice versa.

Herregud människa. Millimeterrättvisan hemma hos dig kan ju inte vara rolig.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-28 00:29:43 följande:

Om någon får magsjuka hjälper vi såklart våra barn. Det är ingens "uppgift" att göra det. Den som sitter bäst till fixar det. Om den ena är vaken så går den tex. Annars hjälps vi väl åt ömsesidigt. Han jobbar per timme och kan ta vilka pauser han vill. 

Jag räknade bara upp exempel på saker han gör. Inte EXAKT vad han gör och enbart det. Jag kanske gör FLER saker. Men han gör tyngre saker. Jag vill inte göra de saker han vanligtvis gör och vice versa.

Herregud människa. Millimeterrättvisan hemma hos dig kan ju inte vara rolig.

Ok, han jobbar per timma och gör inget mer avancerat än att det går att avbryta när som helst utan att han stör processen i arbetet. Ja, men då förstår jag att det inte skulle vara så svårt för er att jobba båda två under tiden som barnen sover. Men, om ditt extrajobb innebar att åka iväg på hemtjänstuppdrag, skulle han fixa allt därhemma då också eller är du bunden vid att vara hemma när han jobbar?

Ja,ja, jag fattar att du är fast i kvinnofällan och inte ser det själv. Tragagiskt att ni värderar det hemarbete han gör (de TUNGA sakerna) så mycket mer än det du gör -klassisk kvinnofälla det också.

Det sorgliga är bara att era barn kommer att växa upp med bilden av att det är kvinnor som gör allt vardagsarbete därhemma och pappor som är sååå duktiga som kan bygga en altan (ni måste ha otroligt många och avancerade altaner om en sån sak räknas upp som "hans" uppgifter) och att de riskerar att ta in de mönstren i sina kommande relationer. Det blir tufft för dem (särskilt om ni har söner) om de möter en partner med modernare syn på jämställdhet, som inte bara accepterar att kvinnor skall göra "allt" utom lite gräsklippning och att slå in en spik då och då.

Nej, vet du, det är inte särskilt jobbigt att leva i ett jämställt förhållande, men jag förstår att det låter som en utopi för dig och att det därför känns oöverstigligt att tänka sig det.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 08:47:08 följande:
    Ok, han jobbar per timma och gör inget mer avancerat än att det går att avbryta när som helst utan att han stör processen i arbetet. Ja, men då förstår jag att det inte skulle vara så svårt för er att jobba båda två under tiden som barnen sover. Men, om ditt extrajobb innebar att åka iväg på hemtjänstuppdrag, skulle han fixa allt därhemma då också eller är du bunden vid att vara hemma när han jobbar?

Ja,ja, jag fattar att du är fast i kvinnofällan och inte ser det själv. Tragagiskt att ni värderar det hemarbete han gör (de TUNGA sakerna) så mycket mer än det du gör -klassisk kvinnofälla det också.

Det sorgliga är bara att era barn kommer att växa upp med bilden av att det är kvinnor som gör allt vardagsarbete därhemma och pappor som är sååå duktiga som kan bygga en altan (ni måste ha otroligt många och avancerade altaner om en sån sak räknas upp som "hans" uppgifter) och att de riskerar att ta in de mönstren i sina kommande relationer. Det blir tufft för dem (särskilt om ni har söner) om de möter en partner med modernare syn på jämställdhet, som inte bara accepterar att kvinnor skall göra "allt" utom lite gräsklippning och att slå in en spik då och då.

Nej, vet du, det är inte särskilt jobbigt att leva i ett jämställt förhållande, men jag förstår att det låter som en utopi för dig och att det därför känns oöverstigligt att tänka sig det.
    Jag nämnde att han bygger altan för att det är ett projekt han håller på med just nu. 

Jag skulle inte ta ett extrajobb som innebar att jag skulle åka iväg eller påverkade mitt jobb hemma, så det är en icke-fråga. 

Varför är det en kvinnofälla att göra hemarbete? Vilken fälla faller jag i menar du? 

Vi fördelar inte arbete efter normer. Vi fördelar det efter vad som funkar bra för oss. Allt behöver inte vara politiskt korrekt hela tiden. Det går utmärkt för en kvinna att städa. 

Har du snöat in dig på att vi har det dåligt här hemma för att du själv lever i nåt ansträngt förhållande eller? Jag undrar vems liv som är mest tragiskt.
    Sen verkar du fått för dig att min mans liv är en dans på rosor medan mitt suger. Skulle nog säga att bådas liv är en dans på rosor, hemarbete är inte tungt.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-28 10:57:56 följande:

Jag skulle inte ta ett extrajobb som innebar att jag skulle åka iväg eller påverkade mitt jobb hemma, så det är en icke-fråga. 

.

Så, om det behövdes i hans egna företag att han åkte iväg och träffade kunder skulle han inte heller kunna göra det för att han inte kan lämna hemmet?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 11:12:43 följande:
    Så, om det behövdes i hans egna företag att han åkte iväg och träffade kunder skulle han inte heller kunna göra det för att han inte kan lämna hemmet?
    Tvivlar jag på. Men det behövs inte. Han träffar inte kunder i vanliga fall, men speciellt inte 11-01 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-28 11:24:27 följande:

Tvivlar jag på. Men det behövs inte. Han träffar inte kunder i vanliga fall, men speciellt inte 11-01 

Så han träffar aldrig någon av sina kunder ansikte mot ansikte? Inte ens dag-/tidig kvällstid?

Ok, ja ju mer du skriver förstår jag att det nog inte är så mycket till sidoverksamhet han har om han aldrig ens behöver träffa kunder för att prata igenom arbetet de vill ha utfört. )
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 11:32:08 följande:
    Så han träffar aldrig någon av sina kunder ansikte mot ansikte? Inte ens dag-/tidig kvällstid?

Ok, ja ju mer du skriver förstår jag att det nog inte är så mycket till sidoverksamhet han har om han aldrig ens behöver träffa kunder för att prata igenom arbetet de vill ha utfört. )
    Nej han träffar aldrig dom. Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar i den branschen. Han fakturerar 995kr/h för sin frilans. Sen får han månadsintäkter från crowdfunding till sitt spel. Varför skulle inte det vara en ok sidoaktivitet?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-28 12:27:56 följande:

Nej han träffar aldrig dom. Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar i den branschen. Han fakturerar 995kr/h för sin frilans. Sen får han månadsintäkter från crowdfunding till sitt spel. Varför skulle inte det vara en ok sidoaktivitet?

Nä, ni är ju nöjda med att han tjänar pengar till sitt konto medan du sköter om honom så att han orkar med sina båda jobb.

Låter ungefär som de kvinnor som i början av 1900-talet tyckte att kvinnor inte behövde rösträtt eftersom mannen ju kunde bestämma för familjen. Det där med kvinnlig rösträtt var ju bara något som jämställdhetsivrare och feminister drev på om.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 12:58:07 följande:
    Nä, ni är ju nöjda med att han tjänar pengar till sitt konto medan du sköter om honom så att han orkar med sina båda jobb.

Låter ungefär som de kvinnor som i början av 1900-talet tyckte att kvinnor inte behövde rösträtt eftersom mannen ju kunde bestämma för familjen. Det där med kvinnlig rösträtt var ju bara något som jämställdhetsivrare och feminister drev på om.
    Och han sköter om mig.

Vad är din diagnos egentligen?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 08:47:08 följande:

Är inte jämställdhet i grunden att man bidrar med lika mycket men att man också får ge och ta och byta sysslor om man inte trivs med allt man gör, att valmöjligheten finns där så att båda blir lika nöjda, är båda lika nöjda behöver man inte ändra på något även om man inte gör lika mycket.
    Lika nöjda, kan det bli mer jämställt?

Men det spelar ingen roll hur nöjd Lis och hennes gubbe är, det ska vara jämställdhet på Qwertys villkor, annars är det fel.

Dom verkar vara på samma våglängd trotts att dom tycker om att göra olika sysslor, varför bråka om olika sysslor, byta sysslor för sakens skull om det innebär att båda blir mindre nöjd? Dom kan ju inte anpassa sitt förhållande efter dej, du är inte en del av deras förhållande och det är inte dej det handlar om.

Du är, utifrån hur du framställer dig själv här i tråden, typexemplet på en radikalfeminist som " baaaara gnäller, ser sig själv som ett offer och tar sej friheten att bestämma för hem och familj medans mannen ska vara tyst för att det passar dej bäst". För att sedan, den dag förhållandet spricker, sitta och skapa bittra trådar om hur mycket offer du är för att du är kvinna och det är samhällets fel.
    Ja,ja, jag fattar att du är fast i "feministfällan" och inte ser det själv.
    Ingen större risk om de lär sig att kommunicera, samarbeta, respektera andra och se saker ur bådas perspektiv, att lär dem att bidra med sitt, det brukar ändå ingå i uppfostran så de inte hamnar i cirkeln mamma fixar allt, ungarna svinar ner över allt, inte städar undan sitt eget skit och förväntar sig att mamma ska passa upp. Mamma surar, känner sig tagen för given och pappa surar och känner sig tagen för given när han betalar allt som ungarna vill ha.
    Funkar bra :)

Jag kanske trivs med att hålla rent i huset, tvätta och laga vår mat? Det funkar för oss så varför inte?

Och det är ju inget som stoppar mig att ha fler jobb heller. Men jag vill inte det.

Jag vill klippa 2500kvm gräs och klyva en massa kubik ved lika lite som man min vill laga mat och tvätta.

Han arbetar med tunga sysslor här hemma som inte jag vill göra.

Så jag kunde ju lika gärna gjort ett liknande jobb och dragit in extra pengar jag också. Men jag VILL inte det. Tänka sig va?

Jag vill inte göra de saker han vanligtvis gör och vice versa.
    Vad är problemet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Lis) skrev 2017-07-23 15:27:59 följande:

Ville inte dessa kvinnor vara hemma eller vad? Inget fel med att ta hela ledigheten såklart, men är det då inte självklart att man tex får mindre tid till karriären? Man har ju "offrat" detta för tid med barnet.

Jag är en av dom som förespråkar att föräldrarna ska få välja helt själva hur dom lägger upp sin tid. Men om någon väljer att tex vara hemma med barnet hela perioden, så ska ju denne inte förvänta sig någon gräddfil sen.
    Ja och nej. Familjer borde få välja själva hur de delar upp sinsemellan, MEN Sverige saknar en lag där den arbetande parten då ska kunna ställas ansvarig för försörjning av den icke-arbetande parten under en tid även om de går isär.

Om man som familj väljer att en inte arbetar utanför hemmet, borde försörjningsbördan även under en upplärningstid av den icke-arbetande personen falla på familjen enbart, inte på samhället i form av försörjningsstöd. Eftersom denna lag inte finns idag, borde t ex fl-ledigheten delas 50-50, gärna genom en lag som jag ser det, för att säkerställa att båda parter har möjligheter försörja sig ifall de skulle gå isär.
  • Anonym (Qwerty)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-28 16:10:58 följande:

Du är, utifrån hur du framställer dig själv här i tråden, typexemplet på en radikalfeminist som " baaaara gnäller, ser sig själv som ett offer och tar sej friheten att bestämma för hem och familj medans mannen ska vara tyst för att det passar dej bäst". För att sedan, den dag förhållandet spricker, sitta och skapa bittra trådar om hur mycket offer du är för att du är kvinna och det är samhällets fel.

Ja,ja, jag fattar att du är fast i "feministfällan" och inte ser det själv.

Hahaha, nej jag har inte en man "som håller sig tyst för att det passar mig bäst". Även om det kanske inte finns i din närhet, eller ens i din begreppsvärld så existerar det faktiskt män som på allvar tror på jämställdhet mellan könen. Män som inte "blir bestämda över" vad gäller familj och hem utan som faktiskt själva vill ta ansvar för sina hem och barn tillsammans med sin partner -de där som inte är "barnvakt" åt sina egna barn eller "hjälper till" hemma.

Män som inte bara reagerar på kvinnofridskränkningar när de kan dra rasistiska poänger från det, utan reagerar oavsett vilken hudfärg förövaren har (och som inte kör med argumenten "våra kvinnor"). Inte alla (vare sig män eller kvinnor) uppskattar dem; en del kvinnor tycker tex att de "blivit fråntagna" tre månaders föräldraledighet bara för att lagstiftningen nu låst tre månader till respektive förälder.

Det fina i kråksången är ju att förhållanden som är mer jämställda har större chans att hålla än de ojämställda så jag löper nog mindre risk för att behöva skriva trådar i framtiden -grattis till mig!

Mamma surar, känner sig tagen för given och pappa surar och känner sig tagen för given när han betalar allt som ungarna vill ha.

I TS fall har pappa ingen anledning att sura, det är ju inte pappa som betalar allt. Mamma däremot skulle ju kunna tröttna på att ha huvudansvaret som hon har...
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-07-28 19:02:18 följande:
    Hahaha, nej jag har inte en man "som håller sig tyst för att det passar mig bäst". Även om det kanske inte finns i din närhet, eller ens i din begreppsvärld så existerar det faktiskt män som på allvar tror på jämställdhet mellan könen. Män som inte "blir bestämda över" vad gäller familj och hem utan som faktiskt själva vill ta ansvar för sina hem och barn tillsammans med sin partner -de där som inte är "barnvakt" åt sina egna barn eller "hjälper till" hemma.

Män som inte bara reagerar på kvinnofridskränkningar när de kan dra rasistiska poänger från det, utan reagerar oavsett vilken hudfärg förövaren har (och som inte kör med argumenten "våra kvinnor"). Inte alla (vare sig män eller kvinnor) uppskattar dem; en del kvinnor tycker tex att de "blivit fråntagna" tre månaders föräldraledighet bara för att lagstiftningen nu låst tre månader till respektive förälder.

Det fina i kråksången är ju att förhållanden som är mer jämställda har större chans att hålla än de ojämställda så jag löper nog mindre risk för att behöva skriva trådar i framtiden -grattis till mig!

Mamma surar, känner sig tagen för given och pappa surar och känner sig tagen för given när han betalar allt som ungarna vill ha.

I TS fall har pappa ingen anledning att sura, det är ju inte pappa som betalar allt. Mamma däremot skulle ju kunna tröttna på att ha huvudansvaret som hon har...
    "om de lär sig att kommunicera, samarbeta, respektera andra och se saker ur bådas perspektiv, att lär dem att bidra med sitt, det brukar ändå ingå i uppfostran"
    "Lika nöjda, kan det bli mer jämställt?"

Vad är det med det du inte begriper?

Du fortsätter att läsa in saker som ingen har skrivit och anser dig ha tolkningsföreträde hur det ska vara för andra. Radikalfeminist...jag kan fortsätta bygga på det på samma sätt. Du struntar i att Lis är nöjd för att det inte passar in i din bild av hur det ska vara p.g.a att trycker in Lis en stereotyp bild (som stämmer på många) och letar fel för att ha något att gnälla på.

"Däremot förvånas jag över hur någon, som din man, kan utnyttja någon annan som de säger sig älska." Du har redan bestämt hur det är för att du bara ser det ur ditt eget perspektiv, när din gubbe inser vad som händer kommer du vara en av de som skapar snyft trådar och tycker synd om dej själv.
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-25 16:41:00 följande:
    Det kan vara en fördel att ha sakliga argument om du inte vill att dina "argument" ska bli ogiltigförklarade.
    Det är okej att dra egna slutsatser, gör du aldrig det?

Det händer, ibland vet jag inte ens hur jag lyckats dragit slutsatserna men jag är ju fri att göra vilka tolkningar som helst.

• Canadasvensk

Håller med i mycket av det du skriver Qwerty.

Tror det bara är att acceptera att TS är en dörrmatta utan att veta om det.

Svar på tråden Mycket snack om jämställdhet, men vad gör vi egentligen?