• mamma 86

När själv hemma på morgonen?

Jag är ensamstående mamma till en 9 åring som ska börja 3:an. Vi bor nära skolan och jag jobbar nära. Min dotter är inte redo att vara hemma själv på morgonen så det är inte aktuellt än, men är nyfiken på när era barn kunde vara hemma själv innan skolan började? Det varierar när jag måste få hemifrån men iaf 3 dagar i veckan måste jag gå hemifrån mellan 07.05-07.20. En av dessa dagarna börjar skolan 9.00.

Min dotter fastnar lätt framför ipaden på morgonen så det skulle oroa mig lite. Samtidigt är hon orolig för att inte komma i tid, så kanske skulle lösa sig om jag ringde och påminner henne. Frukost slutar serveras på fritids redan 07.20.

Hur ser det ut för er? Hur länge är de själv hemma på morgonen? Jag jobbar som sagt nära men kan absolut inte gå från mitt jobb hur som helst, speciellt inte på morgonen då vi är färre personal.

• Svar på tråden När själv hemma på morgonen?
  • Mrs Green

När min tjej började fyran ändrades både mitt och min mans jobb så vi behövde gå hemifrån vid 7.30 och dotter gick iväg till skolan kl 8. Vi hann alltså se till att hon kom upp och klädde på sig och gjorde frukost, och när vi gick brukade hon ställa en timer på ca en kvart så visste hon när det var dags att stänga av ipaden, borsta tänderna och sätta på sig ytterkläder
    Det hade säkert funkat lite tidigare också om det varit nödvändigt, men vi behövde inte då.

• legomum

Från att jag var 8 år så var jag hemma en stund innan det var dags att gå till skolan.
    Man växer ju med uppgiften och lär sig att snabba på om man riskerar bli sen.

• Badfantasten

Jag ställer fram frukost 07:10 när jag går, och barnen började vid 9 och 10 års ålder äta då när jag gick, sen går de själva till skolan 07:45.

• mamma 86

Hon känner sig inte redo själv än, är ganska ängslig därav att vi inte har börjat än. Men rätt som det är känner hon sig säkert redo :) bra tips med timern!

• Fru Ve