• Anonym (Ledsen)

Min kille vill att jag gör abort

Hej,

Jag är gravid och det är just nu vecka 5 tror jag.

Min kille verkar tro att det är lätt att göra en abort bara piller och inget mer än så. Vi har tidigare en dotter på snart 6 år som längtar efter ett syskon. Jag vill inte göra abort men då förlorar jag honom, våran första dotter var inte planerad hände av en olycka med p-piller som han än idag inte tror mig på. Jag älskar min kille och vi har varit tillsammans i ca 3 år nu. Senaste året har vi bott tillsammans, han kanske vill ha ett till om 1-2 år. Men han har inte dom riktiga känslorna så att han älskar mig riktigt han säger att han trivs med mig och så. Men åh gråter inombords hela tiden.

• Svar på tråden Min kille vill att jag gör abort
  • Anonym (SåÄrDet)

Tycler inte du ska lyssna på någon av bitterfittorna här inne som säger lyssna inte på honom eller lämna honom. Detta är något ni TVÅ ska ta beslut om för det är ni

TVÅ som ska ta hand om barnet ifall ni behåller det och intr en massa kärringar som skriver här inne.

Lyxka till

• Anonym (M)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-26 18:04:39 följande:

men har pratat med gyn idag och dom sa att jag ändå inte får göra abort fören jag skulle vara psykisk stabil, ska få en remiss till en kurator oavsett mitt val

Har inget riktigt bra råd, förutom att du får visst göra abort oavsett ditt psykiska tillstånd. Vi har fri abort i Sverige fram till v.18, vilket här innebär att vårdpersonal inte får eller ska lägga sig i eller kräva en anledning till abort. Man ska erbjudas samtalsstöd, men det är heöt frivilligt att göra. Men de kommer aldrig hindra dig från att få göra en abort pga att du intr skulle vara psykiskt stabil. Så det där har du nog fått om bakfoten, eller så har någon begått ett grovt tjänstefel.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-26 06:00:58 följande:

Hej,

Jag är gravid och det är just nu vecka 5 tror jag.

Min kille verkar tro att det är lätt att göra en abort bara piller och inget mer än så. Vi har tidigare en dotter på snart 6 år som längtar efter ett syskon. Jag vill inte göra abort men då förlorar jag honom, våran första dotter var inte planerad hände av en olycka med p-piller som han än idag inte tror mig på. Jag älskar min kille och vi har varit tillsammans i ca 3 år nu. Senaste året har vi bott tillsammans, han kanske vill ha ett till om 1-2 år. Men han har inte dom riktiga känslorna så att han älskar mig riktigt han säger att han trivs med mig och så. Men åh gråter inombords hela tiden.

Vill man inte ha barn skyddar man sig. Det är så simpelt. Ni har ju tydligen valt att  inte skydda er, då får ni va beredda på konsekvenserna. Du har ingen rätt att ta bort ett liv bara för att ni, av nån sjuk anledning inte kunde skydda er eller för att det inte passar honom. Abort borde vara olagligt.
  • Anonym ("män")

Riktiga män som ställer upp när de gör någon med barn saknar jag..... Vissa saker och moral var bättre förr.

• Anonym (Anja)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-07-26 19:37:58 följande:

Vill man inte ha barn skyddar man sig. Det är så simpelt. Ni har ju tydligen valt att  inte skydda er, då får ni va beredda på konsekvenserna. Du har ingen rätt att ta bort ett liv bara för att ni, av nån sjuk anledning inte kunde skydda er eller för att det inte passar honom. Abort borde vara olagligt.

Du vet väl att man kan bli gravid trots skydd?
  • Anonym (Anja)

Ts, börja med att lämna honom! Han verkar vara ett riktigt as. Sen bestämmer du om du vill behålla barnet. Det är enbart ditt beslut, det spelar ingen roll vad han vill.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Anja) skrev 2017-07-26 19:50:55 följande:
    Du vet väl att man kan bli gravid trots skydd?

Du vet väl att om man använder skydd klokt är risken väldigt minimal? 

Även om det inte fanns preventivmedel alls skulle abort vara olagligt.

Du har ingen auktoritär att avgöra vad som är liv. Du har heller ingen rätt att avsluta ett heller. Om du inte vill bli kallad mördare och bli fängslad.

• Anonym (M)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-07-26 20:01:57 följande:

Du har ingen auktoritär att avgöra vad som är liv. Du har heller ingen rätt att avsluta ett heller. Om du inte vill bli kallad mördare och bli fängslad.

I din värld kanske. Men nu är det så att abort är lagligt och överlag accepterat, alltstå blir man inte kalöad mördare och fängslad - mer än i din fantasivärld.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (hmmm) skrev 2017-07-26 20:01:57 följande:

Jag behöver inte ha den auktoriteten heller. Abort är lagligt i Sverige, och ingen kommer sättas i fängelse för mord om dom gör en abort.

Skulle föreslå att du kollar på dokumentären "After Tiller" (fanns på Netflix förut, i alla fall). Följer några abortläkare i USA efter mordet på deras kollega George Tiller 2009. Då kanske du kan få lite insikt till varför några människor väljer att göra en abort.
  • nevermind

Din kille är en idiot. Gör inte abort. Du kommer ångra dig. Och jag tror inte ett ögonblick på att det kommer bli syskonförsök om ett år.

• nevermind
    oluityy skrev 2017-07-26 18:10:18 följande:

Haha, så du blev gravid med er 6-åring under tiden din kille var tillsammans med sitt ex? Hör du inte hur knasigt det låter! Vad håller du på med? Har du ingen som helst självrespekt? Är det dessa värderingar som du vill föra över till din dotter? 

Skärpning!

Det står att han var med en annan tjej under graviditeten, de kan ju ha träffats efter befruktningen.
  • Anonym (Uuu)

Om jag hade varit tillsammans med en kille i 3 år och kan inte älskar mig? What? Snälla lämna och hitta nån som älskar dig, tycker det låter som att han är bekväm och inte Vill bli besvärad.

• Anonym (du är värd mer)

''killen vill inte fören jag gjort abort prata om oss hur det ska bli.''
    Alltså, manipulering eller vad? Tänker han stanna med dig om du gör abort? Nä, han låter ju inte riktigt som en person värd att lägga mer av din tid på.
    Självklart är det ett beslut som ska tas gemensamt av er båda, men i slutändan är det du och din kropp som påverkas av det så det är du som i slutändan får känna efter hur DU känner är rätt för dig/er.

Att han kanske vill ha ett till barn om 1-2 år, varför göra så stor omöjlig grej av det nu? Låter som att han bara säger det för att ge dig förhoppningar om ett barn sen så du ska göra abort nu...

Nu känner ju inte vi som skriver här varken honom eller dig, så det enda jag egentligen kan säga är se över din situation, tänk på vad som kommer få dig må bra eftersom i det långa loppen leder glad mamma till glad(a) barn. 
    (Även om barnet du redan har i första hand ska prioriteras och må bra, men det tror jag är rätt uppenbart och att det redan är något du tänker på.)

• Anonym (Ledsen)

Han har nu sagt att han bara sagt att han vill ha barn men inte menat det. Så jag har levt med honom i förhoppningen att få barn och en familj, han sa till våran dotter här för 3 månader sen att hon skulle få syskon. Hon har gått och hoppats men åh, jag vill ju behålla men han gjort mitt liv till bajs just nu

Han blev tillsammans med den andra efter mig så, det ända han pratar om är aborten, han är arg och jag har flyttat till min mor med dottern då han anser att jag har ansvaret för henne och jag har min familj som ställt upp för henne och mig jämt. Jag är glad att jag har henne, jag vill inte vara elak och behålla och skapa ångest hos honom men jag är igentligen emot abort och vill inte gå igenom en abort

Men han kommer bli så arg om jag skulle välja att behålla. Han tror inte på mig att våran dotter är ett p-piller barn och jag sagt att det faktiskt finns många såna fall

• Anonym (Anja)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-28 08:19:54 följande:

Han har nu sagt att han bara sagt att han vill ha barn men inte menat det. Så jag har levt med honom i förhoppningen att få barn och en familj, han sa till våran dotter här för 3 månader sen att hon skulle få syskon. Hon har gått och hoppats men åh, jag vill ju behålla men han gjort mitt liv till bajs just nu

Han blev tillsammans med den andra efter mig så, det ända han pratar om är aborten, han är arg och jag har flyttat till min mor med dottern då han anser att jag har ansvaret för henne och jag har min familj som ställt upp för henne och mig jämt. Jag är glad att jag har henne, jag vill inte vara elak och behålla och skapa ångest hos honom men jag är igentligen emot abort och vill inte gå igenom en abort

Men han kommer bli så arg om jag skulle välja att behålla. Han tror inte på mig att våran dotter är ett p-piller barn och jag sagt att det faktiskt finns många såna fall

Du är inte "elak" om du behåller. Du måste göra vad som känns rätt för dig. Han vet mycket väl att sex kan leda till barn.

Bra att du är hos dina föräldrar nu. Tycker inte att du ska gå tillbaka till killen. Behåll barnet, och se till att killen betalar underhåll för båda sina barn.
  • Anonym (du är värd mer)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-28 08:19:54 följande:

Vill du behålla och känner att det är det rätta, gör det. Du är inte elak. Han är elak som försöker pressa dig till något du inte vill utsätta din kropp för. Det är bara den gravida som kan känna efter i sig själv vad som känns rätt att göra och inte. 
    Han har haft sex med dig, risken att bli med barn finns alltid och han får ärligt talat skylla sig själv. 

Jag antar att du redan tänkt på de negativa sidorna av att behålla men även de negativa i att göra abort osv, det som återstår är ju att du känner efter vad som känns rätt för dig. Och sedan att du inte låter honom förstöra för dig eller det barn ni redan har mer.
    Du är värd kärlek, någon som stöttar dig och som älskar dig. :)

Är han våldsam och blir arg etc finns det hjälp att få även kring det. 
    Är det så skulle det ju även vara bäst om du fick ensam vårdnad av barnet/barnen, men att du sen (om det inte är skadligt för barnet/barnen) tyvärr ändå kommer behöva ha kontakt med honom, men isåfall bara för barnet/barnens skull.

Hoppas det går bra för dig!

• PiaMedP

Tuftt läge. Man måste förstå hans oro. Du kanske kan bjuda in honom till dina förälddrar och prata om detta i lugn och ro. 
    Du måste förstå hur han tänker och tvärtom. Lycka till! :)

• Anonym (Me)
    Anonym (du är värd mer) skrev 2017-07-28 00:54:04 följande:

''killen vill inte fören jag gjort abort prata om oss hur det ska bli.''
    Alltså, manipulering eller vad? Tänker han stanna med dig om du gör abort? Nä, han låter ju inte riktigt som en person värd att lägga mer av din tid på.
    Självklart är det ett beslut som ska tas gemensamt av er båda, men i slutändan är det du och din kropp som påverkas av det så det är du som i slutändan får känna efter hur DU känner är rätt för dig/er.

Att han kanske vill ha ett till barn om 1-2 år, varför göra så stor omöjlig grej av det nu? Låter som att han bara säger det för att ge dig förhoppningar om ett barn sen så du ska göra abort nu...

Nu känner ju inte vi som skriver här varken honom eller dig, så det enda jag egentligen kan säga är se över din situation, tänk på vad som kommer få dig må bra eftersom i det långa loppen leder glad mamma till glad(a) barn. 
    (Även om barnet du redan har i första hand ska prioriteras och må bra, men det tror jag är rätt uppenbart och att det redan är något du tänker på.)

Håller med
  • Anonym (mmm)

oavsett killens skäl verkar han mest bara ha dig "i brist på bättre" eftersom han inte kan säga att han älskar dig. Så vill väl ingen leva? Oavsett om du tänker behålla barnet eller inte, lämna den här killen. Du har det inte helt bra med honom vilket du vet. 

• Julllia

Men hallå lämna honom. Han älskar dig inte efter 3 år! din familj säger att du ska göra det(och dom är säkert ett bättre omdöme än dig eftersom man ju lätt blir blind av kärlek). Gör det först. Han verkar inte värd dig.

Vad gäller barnet så tycker jag du ska göra det som känns bäst för dig. Jag tror att du kommer må dåligt länge om du genomgår en abort för jag får den känslan av att läsa det du skriver. Du verkar redan må dåligt pga den här manen och därför skulle det vara det sämsta beslutet någonsin att bli nästintill tvingad av en man, som redan får dig att må dåligt, att göra ett val som kommer få dig att må ännu sämre.
    Se till att han betalar underhåll för båda sina barn och lämna honom sen. Du ska inte ha dåligt samvete. Det är han som ska ha det. Och är han människa nog att få dåligt samvete och försöka krypa tillbaka till dig, låt han inte. Såna människor ändras aldrig. 

Svar på tråden Min kille vill att jag gör abort