• Anonym (Förälder)

Kostnad vid jourhemsplacering?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av eller känner till hur det funkar ekonomiskt för föräldrarna när ens barn placeras i jourhem?

Tar kommunen ut en avgift per dygn och är det något som man förväntas fortsätta betala?

• Svar på tråden Kostnad vid jourhemsplacering?
  • Anonym (Familjehem)
    Anonym (Mamm) skrev 2017-07-28 06:40:32 följande:

Läs om och läs rätt själv du!!!

Jag VET att pengarna finns och ska räcka, familjehem tjänar grova pengar på de stackars barnen. MEN när fam hemmen är giriga och inte sköter omsorgen måste föräldrarna steppa in och ta över det så inte barnen behöver lida ÄNNU mer. Räcker med att soc snott deras trygghet och liv/föräldrar.

Jag tjänade inte en krona då jag var familjehem, ersättningen är löjligt låg. Barnet är placerat just för att barnet ska få trygghet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mamm) skrev 2017-07-29 10:30:40 följande:

Läs om, läs rätt. Har arbetat många år med familjehem, bara 1,5 år med försörjningsstöd.

Jobbade du i många år på en socialförvaltning där det fungerade så? Vad gjorde du åt saken? Du pratar om soc som "de andra" eller en stor koloss som var ute efter att förstöra människor liv. Om du arbetade där i många år var du högst delaktig i saken. Det var ditt ansvar att se till att det fanns fungerande familjehem. Vad gjorde du åt missförhållandena som du var delaktig i?
  • Anonym (jj)
    Anonym (Anna) skrev 2017-07-29 11:16:00 följande:

Jobbade du i många år på en socialförvaltning där det fungerade så? Vad gjorde du åt saken? Du pratar om soc som "de andra" eller en stor koloss som var ute efter att förstöra människor liv. Om du arbetade där i många år var du högst delaktig i saken. Det var ditt ansvar att se till att det fanns fungerande familjehem. Vad gjorde du åt missförhållandena som du var delaktig i?

Såg till att få sitt eget barn placerat vad det verkar...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (jj) skrev 2017-07-29 11:31:51 följande:

Såg till att få sitt eget barn placerat vad det verkar...

Ja ganska uppenbart att det är bakgrunden.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Mamm) skrev 2017-07-28 08:59:03 följande:

Varken jag eller någon av mina kollegor har någonsin under flera års tid kommit i kontakt med ett bra och välfungerande familjehem så jag är mycket skeptisk att det ens finns!

Slutade min anställning på försörjningsstöd förra hösten då jag anser att socialtjänsten inte sköter den delen på ett rättssäkert vis heller.

Socialförvaltningen bör revideras rejält eller helt läggas net!

Aldrig mer soc! Nu arbetar jag med IT istället.

Varför har ni under "flera års tid" inte gjort något åt alla missförhållanden i alla dessa familjehem?
  • Anonym (Mamm)
    Anonym (Va) skrev 2017-07-29 14:49:20 följande:
    Varför har ni under "flera års tid" inte gjort något åt alla missförhållanden i alla dessa familjehem?
    För att soc tycker det är enklare att blunda för missförhållanden i familjehem så de kan fortsätta placera stackars ungar där istället för att hjälpa familjer!
  • Anonym (Va)
    Anonym (Mamm) skrev 2017-07-30 17:44:42 följande:

För att soc tycker det är enklare att blunda för missförhållanden i familjehem så de kan fortsätta placera stackars ungar där istället för att hjälpa familjer!

Du också tydligen eftersom du inte gjorde något åt det.
  • Anonym (Jourhemsmamma)

Tror inte en sekund på att " Mamm " har jobbat på Soc. Och definitivt inte med utsatta barn. Då borde du ju faktiskt veta om att man knappast tjänar några grova pengar som Familjehem. Tror snarare att du är en förälder som faktiskt har fått ditt barn Familjehems placerad. Ditt svart/vita sätt att generalisera gällande familjehem tycker jag talar sitt eget språk. Hade du verkligen arbetat med utsatta barn så hade du också mött de barn som utsatts för sexuella övergrepp, misshandel, misär och missbrukande förälder där drogerna kommer i första hand. Men dem säger du inte ETT ORD OM! Så om vi nu ska prata om dåliga familjehem som bara är ute efter de ENORMA summor i arvode så kanske vi också ska prata om totalt inkompetenta Soc handläggare? Eller så kanske du ska lägga energi på att jobba med dig själv så att du kan få hem ditt barn?

• Anonym (Mamm)
    Anonym (Jourhemsmamma) skrev 2017-07-30 23:41:03 följande:

Tror inte en sekund på att " Mamm " har jobbat på Soc. Och definitivt inte med utsatta barn. Då borde du ju faktiskt veta om att man knappast tjänar några grova pengar som Familjehem. Tror snarare att du är en förälder som faktiskt har fått ditt barn Familjehems placerad. Ditt svart/vita sätt att generalisera gällande familjehem tycker jag talar sitt eget språk. Hade du verkligen arbetat med utsatta barn så hade du också mött de barn som utsatts för sexuella övergrepp, misshandel, misär och missbrukande förälder där drogerna kommer i första hand. Men dem säger du inte ETT ORD OM! Så om vi nu ska prata om dåliga familjehem som bara är ute efter de ENORMA summor i arvode så kanske vi också ska prata om totalt inkompetenta Soc handläggare? Eller så kanske du ska lägga energi på att jobba med dig själv så att du kan få hem ditt barn?

Jag har inget placerat barn. Jag har skrivit att jag arbetat med familjehemsärenden, inte att jag arbetat på soc med utsatta barn!

När det gäller jobb på soc har jag enbart arbetat med försörjningsstöd.

Jag vet exakt hur mycket familjehem tjänar och därav tycker jag det är bedrövligt att dem snikar in på barnens levnadsstandard för att använda barnens pengar till sina egna intressen. När mitt barn bodde i familjehem reste familjen utomlands 3 ggr, 3 v i Thailand, samt till Turkiet och Grekland. Jag ordnade pass till barnet men barnet fick inte följa med nån gång. Detta trots att de fick extra pengar av soc till resor.

Mig störde det inte eftersom barnet reste med mig istället, men det var efter allt detta jag började arbeta med familjehems barn.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamm) skrev 2017-07-31 08:12:11 följande:

Jag har inget placerat barn. Jag har skrivit att jag arbetat med familjehemsärenden, inte att jag arbetat på soc med utsatta barn!

Jag vet exakt hur mycket familjehem tjänar och därav tycker jag det är bedrövligt att dem snikar in på barnens levnadsstandard för att använda barnens pengar till sina egna intressen. När mitt barn bodde i familjehem reste familjen utomlands 3 ggr, 3 v i Thailand, samt till Turkiet och Grekland. Jag ordnade pass till barnet men barnet fick inte följa med nån gång. Detta trots att de fick extra pengar av soc till resor.

Mig störde det inte eftersom barnet reste med mig istället, men det var efter allt detta jag började arbeta med familjehems barn.

Du tullar lite på sanningen här när du låter påskina att du har nån slags myndighetsroll där du jobbar med familjehemsplacerade barn. Skulle tippa på att ditt "jobb" när det gäller detta snarare är nån slags ideel intresseförening för missnöjda föräldrar som har placerade barn. Så din bild kanske är aningen skev...
  • Mirja von Beau
    Anonym (asdf) skrev 2017-07-27 19:11:33 följande:
    En mobil kostar någon hundring i månaden, en begagnad cykel en tusing, internet har man i familjen oftast ändå. De flesta tonåringar barn barnbidraget men det ska oftast täcka både kläder, hygienprodukter och nöjen.

1050 + 1573 + 1573 = 4196

Kallar du det att leva i misär?
    Nja du, med tanke på vad jourhemmet kostar....?!
  • Anonym (Soc.)
    Mirja von Beau skrev 2017-07-31 13:03:22 följande:

Nja du, med tanke på vad jourhemmet kostar....?!

Fast jourhemmet betalar du ju inte för.
  • Anonym (Jourhemsmamma)

Ja du Mamm .....Du har alltså personligen råkat ut för ett oseriöst familjehem och därifrån drar slutsatsen att alla Familjehem är likadana! Jag skulle mycket gärna vilja veta i vilken egenskap du " arbetat med Familjehemsärenden" ? Dina påståenden är så urbota löjliga så man kan inte låta bli att undra. Både vad gäller mig ( som nyss kom hem från utlandsresa med min placering) och många andra Familjehem jag har kontakt med så känner vi knappast igen oss i din beskrivning av hur hemska vi är. Men däremot så känner jag igen dig från andra tidigare trådar där du konsekvent subjektivt dissar samtliga familjehem lika svart/vitt som nu. Och det enda du är ute efter liksom många andra i din situation som inte klarat sin föräldrarroll är att istället för att reflektera över dig själv lägga ifrån dig skulden på samhället. Och då ligger ju Soc och familjehem bra till. Och därmed faller det sig naturligt att du inte har förmågan att se sambandet mellan utsatta barn och Familjehemsärenden som du påstår dig ha arbetat med. För det ligger i sakens natur att det finns en koppling mellan dem. Utan dessa barn - inget behov av Familjehemsärenden. Så jag instämmer med " Soc" i att du troligen har haft engagemang i någon sådan förening för föräldrar som vill lägga skulden på allt och alla för att rättfärdiga sig själva. Något patetiskt i mitt tycke!

• Anonym (anonym)
    Det är väl inte konstigt att åka utomlands flera veckor per år om man som familj har en ok inkomst, de flesta jag känner där båda föräldrarna arbetar har råd med 3-4 veckors resande per år.
  • Fjäril kär

Och du tror på riktigt att enda anledningen i hela världen till utebliven resa beror på pengar?

Alla placerade barn klarar inte av att resa tillsammans med familjehemmet och det kan bero på olika svårigheter hos barnet, svårigheter att samarbeta med biologiska familjen osv osv

Sånt händer hela tiden och många planerade resor uteblir eller måste bokas om.

Att ditt barns familjehem ansökte om pengar till resan men inte kunde ta med barnet tyder ju snarare på något annat än ren girighet.

Jag tror knappast att de ordagrant sa till dig att ditt barn inte får åka och att de nu får extra reskassa?

Du vet väl dessutom om att vissa utgifter som ansöks extra måste redovisas?
  • Anonym (Majken)

Men säg till dem att de ringer dig om barnet vägrar åka till läkaren. Eller hur har du gjort själv när barnet inte vill åka, har du ringt och avbokat eller bara låtit det vara?

Svar på tråden Kostnad vid jourhemsplacering?