Vild unge och orolig mamma
Min son är 15 månader och lärde sig gå vid 13 månader. Nu springer han och är överallt och ingenstans. Klättrar, hoppar och totalt orädd. Vi bor på landet och är ute varje dag så han får springa av sig och aktiveras varje dag. Förstår att han är inne i första trotset också då han blir arg om han inte får göra det han vill.
Min fråga är väl egentligen hur gör man för att slappna av lite? Jag är så orolig att han ska slå sig, ramla, rymma, äta nåt olämpligt mm. Jag kan aldrig slappna av går bakom hela tiden. Kan även tillägga att vi köpt sele för att ha i större folksamlingar då han bara vill springa och vägrar vagnen. Pappan litar jag på och kan slappna av lite när han är med honom. Men inte om någon vän eller mormor/morfar ska passa. Är livrädd att de ska titta bort en sekund så har han ramlat å skadat sig. Så att få barnpassning är nästan mer stressande än avslappnande då jag inte har kontroll.
Är jag för orolig? Känner att jag är helt psykiskt slut efter en dag. De säger att det släpper när man får andra barnet men hur kan man ens vilja ha fler barn om man är så orolig med första.
Han ska börja på förskola i höst och tror han är mer än redo för det för han älskar leka med andra barn och är väldigt social. Då måste jag ju kunna släppa kontrollen!