• Polett

Vild unge och orolig mamma

Min son är 15 månader och lärde sig gå vid 13 månader. Nu springer han och är överallt och ingenstans. Klättrar, hoppar och totalt orädd. Vi bor på landet och är ute varje dag så han får springa av sig och aktiveras varje dag. Förstår att han är inne i första trotset också då han blir arg om han inte får göra det han vill.
    Min fråga är väl egentligen hur gör man för att slappna av lite? Jag är så orolig att han ska slå sig, ramla, rymma, äta nåt olämpligt mm. Jag kan aldrig slappna av går bakom hela tiden. Kan även tillägga att vi köpt sele för att ha i större folksamlingar då han bara vill springa och vägrar vagnen. Pappan litar jag på och kan slappna av lite när han är med honom. Men inte om någon vän eller mormor/morfar ska passa. Är livrädd att de ska titta bort en sekund så har han ramlat å skadat sig. Så att få barnpassning är nästan mer stressande än avslappnande då jag inte har kontroll.
    Är jag för orolig? Känner att jag är helt psykiskt slut efter en dag. De säger att det släpper när man får andra barnet men hur kan man ens vilja ha fler barn om man är så orolig med första.
    Han ska börja på förskola i höst och tror han är mer än redo för det för han älskar leka med andra barn och är väldigt social. Då måste jag ju kunna släppa kontrollen!

• Svar på tråden Vild unge och orolig mamma
  • scanmia

Som mamma till vilda barn själv så kan jag verkligen känna igen mig i vad du beskriver. Ungarna verkar vara i det närmaste suicidala från de att de börjar krypa tills de är runt tre år. Det gäller att vara med precis hela tiden. Jag trodde att jag ville ha barn tätt inpå varandra, men det var inte att tänka på utan fick vänta lite längre. Vi har tre och ett halvt år mellan våra barn och främsta anledningen till det är att vi föräldrar inte kände att vi skulle orka med innan dess. Inte så att de blir mindre vilda egentligen, men de utvecklar i alla fall någon sorts överlevnadsinstinkt och gör inte de allra mest huvudlösa grejerna hela tiden. Ja och så går de ju att resonera med och på det stora hela så blir dynamiken helt annorlunda.
    Bästa tipset är att barnsäkra så mycket du kan. Ju fler ställen som du kan slappna av på desto mer tid och energi kan du ägna åt att njuta av ditt barn, slappna av lite själv och faktiskt ge det lite eget utrymme åt barnet att utforska utan en massa nej, stopp och akta.
    Jag har faktiskt inga riktigt bra andra tips. Vi hade inte barnvakter till våra barn när de var riktigt vilda. Det gick liksom inte att be dem att inte gå på toaletten eller ta fokus från barnet alls under tiden vi var borta. Förskolan kändes trygg, för de var ju alltid personal närvarande och allt var barnvänligt och tillåtet. På förskolan var pedagogerna underbara och de försäkrade oss om att även om våra ungar hade mer energi än de andra på avdelningen tillsammans så var det något de betraktade som positivt och härligt. De var ju glada och trevliga illbattingar.
    Även om vi inte hade barnvakter där vi kunde gå iväg så var det jätteskönt när någon släkting eller annan vuxen var där just för att man ju kunde få de där små andningshålen att gå och kissa eller göra något inte barnsäkert (tömma diskmaskinen tex). Extra händer hjälpte. 
    Ett av våra barn är en lugn och försiktig general och han fick mig att inse att föräldrar till barn som inte är vilda verkligen inte begriper vad vi talar om. Det är en helt annan verklighet de lever i. 

• Annelie 76

Jag har också två vildingar och jag håller med ovanstående. Vi har tre år mellan barnen just för att det var först då det blev aningen lugnare.
    Vi har det barnsäkrat hemma och ev barnvakter får vara här och vakta. Fast än är det bara mormor som barnvaktar och hon är ju hellre här där det finns leksaker.
    Min äldsta vilding har blivit aningens lugnare från 4-årsåldern. Han är ju vild fortfarande men nu går det att resonera med honom. Han fyller snart 6 och är en bra hjälp för att hålla ordning på sin vilda lillebror som är 3.

• ABC73

Inhägnade förskolegårdar är en välsignelse när man har aktiva barn I den åldern. De är av naturliga skäl rimligt barnsäkrade, med rymningssäkra staket.

Perfekt att gå dit kvällstid, på helger eller när förskolan har sommarstängt.

Maximal barnsäkring hemma är också att rekommendera.

• ABC73

Kom ihåg att det inte är farligt att trilla och slå sig lite

Min filosofi numera är att så länge läkarvård inte kräfs, så är det en möjlighet för barnen att lära sig sina begränsningar och lära sig vad som är farligt.

Alltså är det OK att trilla från en liten sten, men inte nerför ett 2 m högt stup.

Ska de smaka på något är det bra om det är något som inte är giftigt, men smakar riktigt illa...

• Kattflickan

Hög igenkänningsfaktor! Från 14 månader har vi behövt vakta vår nu tvåårige son hela tiden! Han är dessutom lång för sin ålder så han når att klättra högt på många ställen. Många säger att vi ska slappna av men han har ju inget vett. På 10 sekunder drog han fram en stol till staketet på en bekants altan, klättrade upp och var på väg över kanten. Fallet hade blivit tre meter om jag inte stoppat honom. Man vill ju ha honom vid liv så jag fortsätter vakta. Små fall kan han få göra men det gäller att se de riktiga farorna. Han är oerhört duktig grovmotoriskt nu vid två års ålder så exempelvis i mindre trappor släpper vi honom.

Jag förstår dig! Du har en jobbig period framför dig.

Vår dotter var inte fullt lika vild och vid 2,5 års ålder blev det bättre med henne.

Svar på tråden Vild unge och orolig mamma