• argan85

Föräldrapenning och tjänstledigt

Hej,

Jag undrar en sak. Hur blir det med rätten till föräldrapenning i kombination med tjänstledigt?

Jag och min sambo behöver ju båda jobba ca åtta månader för att vi båda ska få rätt till föräldrapenning. Men om vi tar tjänstledigt (för att åka på en resa och eventuellt volontärjobba), räknas den tiden vi jobbat innan då (som den hade gjort om vi tagit tjänstledigt för att plugga) eller behöver vi börja om de åtta månaderna då?

Alltså, är det bättre att vänta med att försöka bli med barn till efter tjänstledigheten (alternativt att vi struntar i volontärplanerna ifall att min sambo skulle bli gravid)?

Tack för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning och tjänstledigt
  • Carambolan

Tjänstledigt utan lön skyddar inte SGI, så ni måste "börja om" efteråt. Tre månader kan man vara tjänstledig från lönearbete utan att förlora sin SGI (genom det som kallas "efterskydd", gäller även vid arbetslöshet etc.) men sen måste man arbeta, studera eller vara inskriven på AF.

• argan85

Tack för svar. Menar du att om vi är tjänstlediga mindre än tre månader så måste vi inte börja om? Eller måste vi börja om i vilket fall som helst?

Tack.

• Carambolan
    argan85 skrev 2017-08-02 00:00:04 följande:

Tack för svar. Menar du att om vi är tjänstlediga mindre än tre månader så måste vi inte börja om? Eller måste vi börja om i vilket fall som helst?

Tack.

Är ni bara lediga tre månader behöver ni inte börja om.
Svar på tråden Föräldrapenning och tjänstledigt