• Anonym (kär och förvirrad)

Vad vill egentligen mitt ex med vår relation?

Mitt ex dumpade mig i våras på grund av att han inte hade några känslor kvar, han sa att han inte älskade mig heller. Jag kämpade och försökte verkligen få honom att tänka om men han var säker på vad han ville. Till saken hör att jag blev gravid i samma veva men valde att göra abort pga situationen och andra omständigheter. Mådde skit på grund av allt jag hade förlorat men han var verkligen ett stöd under själva aborten och tiden efteråt, han hörde av sig då och då i flera veckor för att kolla hur jag mådde osv. 

Nu när aborten är "över" har han börjat höra av sig och vill hitta på saker med mig och det gör mig verkligen förvirrad för han vet ju att jag inte har kommit över honom än. Han bjuder på middagar, vill gå på evenemang, myskvällar, promenader.. Vi har inte haft sex sedan vi separerade så det handlar inte om det. Däremot har vi kyssts... Han kanske vill ha en sexuell relation med mig men det känns ju lite overkill att bete sig som han gör om han bara vill ligga? Han får helt säkert sex på annat håll så jag vet att han inte har brist på det.

Det här ger mig ju givetvis hopp och jag känner mig pirrigt nykär efter varje gång vi har setts. Han är riktigt dum om han inte fattar att jag känner såhär. Varför gör han såhär? Förstår ingenting... Han erbjuder sig även att skjutsa mig hit och dit utan att jag har bett om det och när jag kollade i hans badrumsskåp hade han kvar min tandborste och smink som jag glömt kvar?? Givetvis bör jag fråga honom vad han vill få ut av det här och det ska jag göra nästa gång vi ses men vill gärna höra vad ni tror om det hela.

• Svar på tråden Vad vill egentligen mitt ex med vår relation?
  • Anonym (J)

Förstår att du vill se det som tecken på att han vill ha dig tillbaka men jag tror snarare att det handlar om att ha kakan och äta den. Det är jobbigt att börja om efter att en relation tagit slut och någon som varit självklar i ens vardag plötsligt försvinner och man måste göra allt själv. Det är en jobbig omställning även om man inte vill fortsätta vara ihop. Då är det för många lättare att fortsätta relationen i en ny tappning tills man vant sig vid att vara själv eller hittat någon att ersätta den förre partnern med. Det handlar inte om sex i sig (även om också sexet kan vara bekvämt att behålla då man vet vad man har) utan att det är jobbigt att gå från allt till inget. Tycker du ska bryta om du inte känner att du klarar av att ha en övergångsperiod utan att få förhoppningar om en framtid. Antingen så får han panik och vill bli ihop igen eller så får du tid ifrån honom och kan läka.

• Tecum

"Man saknar inte kon förrän båset är tomt" heter det, så det är möjligt att han faktiskt saknar dig och åtminstone leker med tankan att bli ihop igen.

Men jag tror snarare att han tycker synd om dig då du blev ledsen och vill vara snäll för att lindra din smärta. Tyvärr begriper han då inte att det är tvärtom, han petar i blödande sår. Eller så vill han ha dig som kompis men det ger samma dåliga effekt för dig.

Så fråga honom rent ut och försök "läsa mellan raderna" när han svarar, inte säkert att han är helt ärlig...

Tecum skrev 2017-07-28 15:27:15 följande:

"Man saknar inte kon förrän båset är tomt" heter det, så det är möjligt att han faktiskt saknar dig och åtminstone leker med tankan att bli ihop igen.

Men jag tror snarare att han tycker synd om dig då du blev ledsen och vill vara snäll för att lindra din smärta. Tyvärr begriper han då inte att det är tvärtom, han petar i blödande sår. Eller så vill han ha dig som kompis men det ger samma dåliga effekt för dig.

Så fråga honom rent ut och försök "läsa mellan raderna" när han svarar, inte säkert att han är helt ärlig...

Hoppas verkligen att han saknar mig och funderar på att ge oss en chans men tror faktiskt också att det lutar åt att han tycker synd om mig. Det märktes tydligt att han hade lite dåligt samvete efter aborten. Han trodde inte att det skulle vara så jobbigt som det var. Han var alltså med mig under den dagen. Men hur tänker han om han umgås med mig för att han tycker synd om mig? Förstår att han kanske gjorde det i början, men nu? Han vet att jag är mitt glada jag igen. 

Tänker också att han kanske vill vara kompis med mig för ibland säger han saker som känns mer kompisaktiga. Antingen så friendzonar han mig eller så vill han testa mig och se om jag reagerar. I och för sig så försöker jag vara rätt chill med honom nu och håller honom lite på avstånd känslomässigt för att se hur han beter sig och det verkar ju tydlig funka. Han tog totalt avstånd när jag var klängig och gråtandes försökte få honom tillbaka. Jag kommer absolut fråga honom och förklara att jag fortfarande älskar honom och inte vill bli sårad ännu en gång.
  • Anonym (Sägifrån)

Det är jättesvårt för någon utomstående att veta hur han tänker. Men jag tycker att du ska säga ifrån, säg som det är! Att du verkligen trivs med att umgås med honom, att det har varit jättekul och mysigt osv. Men att det är väldigt jobbigt då du fortfarande har känslor för honom och de ökar ju mer ni umgås.. så får han helt enkelt säga som det är? Det är ju inte schysst mot dig att fortsätta om han inte är intresserad av dig på det viset. Du måste isåfall få en ärlig chans att komma över honom, så att du kan gå vidare och må bra.. kanske träffa någon ny som faktiskt vill vara med dig, på riktigt. Du kommer veta vad han är ute efter så fort du har lyft den här diskussionen, antingen kommer han få lite "panik" och inte kunna släpp dig, ge dig någon form av kärleksförklaring. Eller så säger han "aha ja de förstår jag, ja men då kanske jag ska hålla mig borta då". Och då vet du ju isåfall att han inte är intresserad av mer tyvärr.

Det kan ju vara så att han faktiskt vill vara med dig. Eller så är det bara så att han känner sig ensam, behöver någon, vill ha sällskap och närhet.. och träffar dig för hans egen skull. Inte för att just DU är rätt. Isåfall kommer han ju klippa av all kontakt så fort han träffar någon annan han blir kär i. Och det kommer smälla riktigt hårt mot dig. Så ta tag i det på en gång så fort som möjligt, för att minimera skada för dig själv ifall han inte är intresserad egentligen.

• Arboga

Nästa gång han ringer och vill hitta på nåt så säger du att du har annat att göra, att du ska träffa någon, när han frågar med vem så nämner du ett killnamn.
    Sen lär du märka vad ha vill med eran "relation".

• Anonym (Skydda ditt hjärta)

Min erfarenhet säger att om en kille verkligen älskar en och vill vara med en "på riktigt", så märker man det rätt så tydligt... Så detta låter tyvärr mer som om han är bekväm i att bara få känna närheten till "nån", eller att det är kul att "hänga" med dig som vän, eller så.

Men, det kan ju vara fel. Tycker inte du ska låta tiden gå, utan fråga rakt ut nästa gång ni pratar/ses. Fråga om han vill vara ihop igen på riktigt. Visar han då några som helst tvivel i sina svar, ("Vi får se", "Jag behöver tid", eller dylikt), så klipp all kontakt tills du kommit över honom.

Tänk på att han faktiskt redan lämnat dig en gång och att du behöver skydda ditt hjärta nu och få ett rakt svar! Det handlar om din självrespekt. Egentligen är det ju HAN som borde fråga dig om du kan tänka dig att ta tillbaka honom.... Håller tummarna att han är seriös när/om du frågar!

• Miss Skywalker
    Arboga skrev 2017-07-29 12:30:14 följande:

Nästa gång han ringer och vill hitta på nåt så säger du att du har annat att göra, att du ska träffa någon, när han frågar med vem så nämner du ett killnamn.
    Sen lär du märka vad ha vill med eran "relation".

Svartsjuka och kärlek är två olika saker. Ts säg åt honom att han ger dig falska förhoppningar som han håller på nu..
  • Arboga
    Miss Skywalker skrev 2017-07-29 15:52:45 följande:
    Svartsjuka och kärlek är två olika saker. Ts säg åt honom att han ger dig falska förhoppningar som han håller på nu..
    Eh, va?
  • Anonym (Sägifrån)

Hur har det gått Ts?

• Anonym (nja)

Utifrån mina egna erfarenheter så gör killar så där "för säkerhets skull". Mitt ex gjorde så där också, jag blev rätt förvirrad då jag var helt säker på att vi båda inte ville ha tillbaka varann. Pressade honom och till slut klämde han fram nåt i stil med "tänk om jag aldrig kommer få ha så bra sex som vi har haft" 
    Så han ville egentligen inte ha tillbaka mig på riktigt, men gärna ha sex. 

Tycker du ska ta avstånd som nån annan skrev. Vill han verkligen på riktigt vara med dig får han visa det. Men, vill du verkligen vara med någon som betedde sig så att du kände dig nödgad till att göra en abort? Vad händer om du råkar bli gravid igen? 

Träffade honom igår och då tog jag mod till mig och frågade vad han ville. Fick svaret jag visste att jag skulle få innerst inne men som jag verkligen inte ville höra :( Han vill bara vara kompis med mig. Han sa att han hade fått känslan av att jag hade kommit över honom (pga saker jag sagt) och att jag också ville ha en kompisrelation... Sa att jag inte klarar av att vara endast kompis utan att jag vill ha hela honom. Allt eller inget! Känns förjävligt att behöva bryta helt men jag måste försöka tänka på mina känslor. Blev så ledsen och sårad ännu en gång, men nu är det fan nog med tårar över den karln.

• Anonym (Sägifrån)
    Anonym (kär och förvirrad) skrev 2017-07-31 16:42:03 följande:

Träffade honom igår och då tog jag mod till mig och frågade vad han ville. Fick svaret jag visste att jag skulle få innerst inne men som jag verkligen inte ville höra :( Han vill bara vara kompis med mig. Han sa att han hade fått känslan av att jag hade kommit över honom (pga saker jag sagt) och att jag också ville ha en kompisrelation... Sa att jag inte klarar av att vara endast kompis utan att jag vill ha hela honom. Allt eller inget! Känns förjävligt att behöva bryta helt men jag måste försöka tänka på mina känslor. Blev så ledsen och sårad ännu en gång, men nu är det fan nog med tårar över den karln.

Förstår att det känns förjävligt just nu, och det kommer kännas så ett tag. Men det går över! Även om det inte känns så.. dag för dag så kommer du inse att du tänker mer sällan på honom, för att en dag ha gått hela dagen ut att du tänkt på honom en enda gång. Och du kommer träffa någon annan så småningom, som kommer vilja ge dig all kärlek du behöver. Som kommer vilja dela sitt liv med dig! Ta hand om dig TS, deppa, bryt ihop, och sen släpper du honom! Om han inte behöver dig, varför ska du känna att du behöver honom? Du är bättre än så :)
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad vill egentligen mitt ex med vår relation?