Hantera och bli av med irritationsmoment i relationen.
Hej Familjeliv!
Jag har lite problem i min relation och irritationsmoment i mitt samboförhållande som jag hoppas med er hjälp kunna få lite klarhet med. Jag och min sambo(jag 28år, hon 22år) sen 1,5 år tillbaka, har lite små irritations moment i vårt förhållande och jag vill veta hur ni ser på detta och hur man ska tackla dem på ett bra sätt.
Jag är ganska framåt och hittar gärna på saker medan hon är mer tillbakadragen och oftast hellre ligger i soffa/sängen. Jag har många vänner och hon har inga, vilket ställer till problem hon alltid förlitar sig på att om vi ska hitta på något så följer hon med och vi hittar enbart på saker med mina vänner om hon vill. Annars vill hon vara hemma och hon blir dessutom sur på mig om jag åker iväg.
I vardagen så har vi för tillfället båda heltidsjobb när hon kommer från jobbet gör hon inget annat än att sitta med sin telefon. Det har gått så långt så att jag brukar säga till henne ?hälsa Kenneth? vilket jag då syftar till att det är hennes kille vid sidan av för att hon aldrig släpper telefonen?
När det kommer till alla dom här roliga hushållssysslorna såsom att städa, klippa gräset, diska, laga mat med mera. Så ser vi det på två olika sätt. Hon säger att vi ska dela dem rakt av Punkt. Jag anser att den som är hemma mest gör mest saker hemma. Jag fick ofta spydiga kommentar om att jag inte gjorde tillräckligt hemma när jag jobbade som mest och var borta ca 12 timmar/dag, samtidigt som hon mer eller mindre var ledig 2-3 dagar i veckan och de övriga dagarna var borta som mest 6 timmar.
Nu däremot när vi jobbar ungefär lika mycket, har jag inte sett henne röra varken disken, dammsugaren eller lagat mat ända sen hon började jobba. Har påpekat detta lite snyggt.
Det jag stör mig mest på här är hennes ?vi ska dela på hushållssysslorna rakt av? Nu när hon jobbar lika mycket som mig så ?orkar? hon inte, men när jag inte orkade kunde man få en utskällning om att man inte gör tillräckligt. Med mina egna ord så tycker jag att vi alltid har delat på sysslorna ganska jämt. Hon har lagat mer mat och tvättat mer än mig det säger jag verkligen inget om, men då har jag istället lagat våra bilar, klippt gräset dammsugit osv. För övrigt så tycker hon inte att laga bilarna räknas som en hushållssyssla då det bara är jag som kan göra det?.
När det kommer till att räkningar ska betalas så låter det verkligen helt annorlunda. Då helt plötsligt så ska det fördelas utefter vad man har för inkomst förövrigt så står jag för 95% av boende kostnaderna maten delar vi dock lika på.
När det kommer till ekonomin så är det även här lite småsaker som jag kan störa mig. Jag jobbar heltid och har en hyfsat bra inkomst. Hon har precis slutat studera och har nu ett sommarjobb och med lite tur så blir hennes jobb förlängt eller att hon hittar något annat och då hoppas jag att dessa problem ?själv? löser sig.
Vårt sexliv blir bara sämre och sämre. När vi träffades hade vi sex ca 4-5 gånger per dag. När nykär-period tog slut övergick det till 2-3 gånger i veckan och se dess har det bara blivit längre och längre mellan varven. Nu är det ca 1,5 -2 veckor mellanrum. Jag vill gärna ha sex 1-2 gånger i veckan, men hon orkar inte/vill inte.
Det som tyvärr är ett genomgående mönster i hennes betande är att om hon inte får som hon vill så blir hon girning. Medan jag försöker kompromissa men får oftast lägga mig platt för att hon inte ska bli sur och förstöra kvällen, vilket jag vet är fel av mig?
Det är såklart två sidor till varje berättelse och detta är hur jag upplever vår relation. Jag är helt övertygad om att det säkert finns en hel uppsjö med saker som hon stör sig på mig med också.
Hur ser ni på detta? Hur ska jag ta upp dessa problem på ett bra sätt så att hon faktiskt förstår att allt inte alltid kan vara på hennes och villkor?