• Tardbard

Hantera och bli av med irritationsmoment i relationen.

Hej Familjeliv!

Jag har lite problem i min relation och irritationsmoment i mitt samboförhållande  som jag hoppas med er hjälp kunna få lite klarhet med. Jag och min sambo(jag 28år, hon 22år) sen 1,5 år tillbaka, har lite små irritations moment i vårt förhållande och jag vill veta hur ni ser på detta och hur man ska tackla dem på ett bra sätt.

Jag är ganska framåt och hittar gärna på saker medan hon är mer tillbakadragen och oftast hellre ligger i soffa/sängen. Jag har många vänner och hon har inga, vilket ställer till problem hon alltid förlitar sig på att om vi ska hitta på något så följer hon med och vi hittar enbart på saker med mina vänner om hon vill. Annars vill hon vara hemma och hon blir dessutom sur på mig om jag åker iväg.

I vardagen så har vi för tillfället båda heltidsjobb när hon kommer från jobbet gör hon inget annat än att sitta med sin telefon. Det har gått så långt så att jag brukar säga till henne ?hälsa Kenneth? vilket jag då syftar till att det är hennes kille vid sidan av för att hon aldrig släpper telefonen?

När det kommer till alla dom här roliga hushållssysslorna såsom att städa, klippa gräset, diska, laga mat med mera. Så ser vi det på två olika sätt. Hon säger att vi ska dela dem rakt av Punkt. Jag anser att den som är hemma mest gör mest saker hemma. Jag fick ofta spydiga kommentar om att jag inte gjorde tillräckligt hemma när jag jobbade som mest och var borta ca 12 timmar/dag, samtidigt som hon mer eller mindre var ledig 2-3 dagar i veckan och de övriga dagarna var borta som mest 6 timmar.
    Nu däremot när vi jobbar ungefär lika mycket, har jag inte sett henne röra varken disken, dammsugaren eller lagat mat ända sen hon började jobba. Har påpekat detta lite snyggt.

Det jag stör mig mest på här är hennes ?vi ska dela på hushållssysslorna rakt av? Nu när hon jobbar lika mycket som mig så ?orkar? hon inte, men när jag inte orkade kunde man få en utskällning om att man inte gör tillräckligt. Med mina egna ord så tycker jag att vi alltid har delat på sysslorna ganska jämt. Hon har lagat mer mat och tvättat mer än mig det säger jag verkligen inget om, men då har jag istället lagat våra bilar, klippt gräset dammsugit osv. För övrigt så tycker hon inte att laga bilarna räknas som en hushållssyssla då det bara är jag som kan göra det?.

När det kommer till att räkningar ska betalas så låter det verkligen helt annorlunda. Då helt plötsligt så ska det fördelas utefter vad man har för inkomst förövrigt så står jag för 95% av boende kostnaderna maten delar vi dock lika på.

När det kommer till ekonomin så är det även här lite småsaker som jag kan störa mig. Jag jobbar heltid och har en hyfsat bra inkomst. Hon har precis slutat studera och har nu ett sommarjobb och med lite tur så blir hennes jobb förlängt eller att hon hittar något annat och då hoppas jag att dessa problem ?själv? löser sig.

Vårt sexliv blir bara sämre och sämre. När vi träffades hade vi sex ca 4-5 gånger per dag. När nykär-period tog slut övergick det till 2-3 gånger i veckan och se dess har det bara blivit längre och längre mellan varven. Nu är det ca 1,5 -2 veckor mellanrum. Jag vill gärna ha sex 1-2 gånger i veckan, men hon orkar inte/vill inte.

Det som tyvärr är ett genomgående mönster i hennes betande är att om hon inte får som hon vill så blir hon girning. Medan jag försöker kompromissa men får oftast lägga mig platt för att hon inte ska bli sur och förstöra kvällen, vilket jag vet är fel av mig?

Det är såklart två sidor till varje berättelse och detta är hur jag upplever vår relation. Jag är helt övertygad om att det säkert finns en hel uppsjö med saker som hon stör sig på mig med också.

Hur ser ni på detta? Hur ska jag ta upp dessa problem på ett bra sätt så att hon faktiskt förstår att allt inte alltid kan vara på hennes och villkor?

• Svar på tråden Hantera och bli av med irritationsmoment i relationen.
  • Stårschan

I mina öron låter det som om ni redan har börjat växa ifrån varandra ganska ordentligt, vilket inte är så märkligt med tanke på hur ung hon var när ni träffades.

Om du innerst inne tror att ni verkligen passar ihop och bör leva med varandra livet ut och bilda familj och allt sånt så får du lov att sätta ner foten, och rakt och enkelt säga precis det du har skrivit här. Att du upplever henne som bekväm och egoistisk, och att det är dålig stil att ha en uppsättning regler för sig själv, men en annan för sin sambo. Hon låter ärligt talat inte särskilt kul att leva ihop med, och om inte ens sexlivet är bra efter så pass kort tid ihop (utan barn!) och ni inte verkar ha några gemensamma intressen så undrar jag om det här verkligen är något för dig att satsa på.

• Anonym (TantVit)

Hon beter sig väldigt barnsligt. Kanske inte så konstigt givet åldern. Värre är att hon låter som en lite tråkigt person. Inga vänner...? Alls? Kan hon inte börja med någon aktivitet där hon träffar folk? Hon kan väl inte tillbringa livet på soffan?

Om du tror att detta är ett förhållande som du vill satsa på så måste du hjälpa henne att växa upp. Men det är många områden där hon behöver växa. :) Hur mycket tålamod har du?

Sätt er ner en kväll, spalta upp allt som behöver göras under exempelvis en månads tid. Gör en fördelning som går efter antal arbetstimmar eller liknande. Visa henne handgripligen hur mycket du jobbar för hushållet. Ta med henne en gång när bilen ska tvättas och vaxas och låt henne göra det mesta att jobbet. Erbjud dig att ta tvätten en vecka om hon gör något du brukar göra. Eller liknande.

Det där med pengar är väldigt viktigt i längden. Knepigt och känsligt. Finns nog ingen annan väg än att sätta sig ner och visa i kronor och ören hur mycket olika saker kostar. Flyttade hon direkt från föräldrarahemmet ihop med dig? Hon kanske aldrig har fått lära sig hantera ekonomin på ett ansvarsfullt sätt.

Sexbiten känner nog många igen sig i... Har ni redan hamnat där...?

• Anonym (...)

Inget fel i det men ni har befunnit er i olika faser i livet. Hon är i rörelse från en fas (studentlivet) till en annan (jobblivet). Jag vet av egen erfarenhet att det förändrar vardagen och till viss del även relationen. Hon har varit mer beroende av dig under studenttiden och rör sig nu mot en tillvaro som mer liknar din, ekonomiskt och tidsmässigt. Det är en omställning som hon själv kanske inte har hunnit landa i och därför inte har ork till något mer just nu. Denna förändringen kan vara värd att diskutera för det påverkar säkert er på många plan. Hennes beteende att hon måste få som hon vill har jag inga svar på. Ni måste båda två vilja förstå varandra, och när ni gör det så blir det lättare att visa varandra förståelse, empati och värme.. För det kanske bara är så att ni båda behöver höra: "Jag förstår att du inte orkar just nu. Vi tar disken imorgon" eller "Jag tar den här räkningen så kan du göra någonting roligt för pengarna istället".

• Tardbard

Tack för svaren.

Ja, helt vän-lös är hon inte, men nästan. Det är inte allt för ofta hon vill hitta på saker med sina egna vänner, och hon sitter inte enbart i soffan men det är inte så mycket social aktivitet på vardagarna om man säger så.

Sedan skall också nämnas att vi har en hel del gemensamma intresse och har roligt när vi utövar dem. Så allt är inte grått och trist.

Ja hon flyttade mer eller mindre in hos mig från föräldrahemmet. Såhär i efterhand önskar jag att hon skulle ha bott själv ett år eller så bara för att hon ska få lära sig vad saker och ting kostar.

När jag läser detta själv i efterhand så inser jag att jag får henne att framstå som en bortskämd flicka som fått allt hon har pekat på. Vilket inte direkt är sant om man ser till hennes föräldrar. När man pratar med henne så förstår hon att saker kostar och jag tror att vi löser den ekonomiska biten utan några större problem när hon får mer än ett sommar-jobb. Hon har studerat färdigt nu och det verkar som att det finns goda chanser till jobb.

Sexlivet har jag pratat med henne om. Jag får svaren att det är på grund att hon är trött på efter jobb. Vilket faktiskt märks skillnad för hon är mycket sugen efter att hon har varit ledig i någon dag och att det är hormoner från hennes preventivmedel. Jag tror dock inte att det har så mycket med saken att göra för hon var likadan när vi hade en period med kondom.

Det jag främst vill komma bukt med i vårt förhållande är att hon ska inse att hon inte alltid kan få som hon vill och att man inte kan frångå sina ansvar. Problemet är att jag måste få henne att själv inse att hon tänker så, för om man säger det till henne kommer det inte gå in i skallen på henne.

Jag har också kommit fram till slutsatsen att hon behöver växa upp lite, men hur? Hon måste inse det själv.

Svar på tråden Hantera och bli av med irritationsmoment i relationen.