• nottiz

Väcka bebis för mat på natten?

Har en 3 månaders som tappade 10% av sin födelsevikt men efter att ha varit kvar på sjukhuset i 6 dagar gick upp ibland 150 gram i veckan fram tills tvåmånaders kontrollen. (hade då tappat 40g på 12dagar) började ge ersättning 2x90g per dag ett mål morgon och kväll efter amning. Ger ibland en "hel" ersättnings matning istället för amaning (pumpar då ut till senare) ammar lite drygt varannan timme. Ska tilläggas att bebis har sovit hela nätter 11-07 sedan 1 vecka gammal och är pigg och alert all vaken tid. MEN blir lite nojig att inte väcka för mat under natten. Försöker jag väcka är det i stort sätt omöjligt att få respons utan bröstet blir mer som en napp där det snuttas om bebis inte vaknar själv som händer i snitt gång i veckan.

Tacksam för svar (förstagångsförälder)

• Svar på tråden Väcka bebis för mat på natten?
  • TrolletsMor

Om bebis går upp som hen ska och mår bra i öveigt skulle jag inte väcka för att mata. Som det låter så får bebis inte i sig några större mängder på natten när du väcker ändå.
    Du kan ju ringa till BVC och be att få extra tider för vägning om du vill testa att låta bebis sova men vill ha lite extra koll :) 

• viseversa

Jag har aldrig väckt mina bebisar på nätterna för mat. Hade jag haft ett väldigt litet barn som inte går upp som hen ska så ja. Men går barnet upp i vikt som hen ska och inte är trött och slö och inte orkar äta på dagarna så nej då väcker jag inte.

• Miriami

Väckte vår bebis varje natt och gav ersättning och det gick bra. Vår bebis ville sova mycket och fick väckas för mat. Tycker att man ska väcka den första tiden.

• Buffy02

Ok, tack för svar! Gick på min magkänsla och har inte väckt för att mata. Verkar som att vikten har stabiliserat sig och nu följer kurvan uppåt och ligger strax över.

Svar på tråden Väcka bebis för mat på natten?