• Elise88

Behandlas mot skabb?

När man behandlar mot skabb, måste man då smörja innanför könet också som tjej? Det står att även könsorgan måste smörjas men menar det även innanför? salvan heter tenutex, någon som behandlat tidigare och vet?

• Svar på tråden Behandlas mot skabb?
  • äsch

Aj, nej det skulle jag definitivt inte göra. Detta är sagt helt utan kunskap om huruvida man borde göra det eller inte, men med tanke på hur Tenutex luktar och känns, så känns det orimligt. Har dock bara använt den mot huvudlöss för X antal år sedan. Hoppas det finns någon mer kunnig som kan svara.

• äsch
    äsch skrev 2017-07-29 17:20:21 följande:

Aj, nej det skulle jag definitivt inte göra. Detta är sagt helt utan kunskap om huruvida man borde göra det eller inte, men med tanke på hur Tenutex luktar och känns, så känns det orimligt. Har dock bara använt den mot huvudlöss för X antal år sedan. Hoppas det finns någon mer kunnig som kan svara.

Alltså det jag menar är att du nog bör undvika slemhinnor men smörja in över allt annars. Vet dock inte alls om det är rätt.
  • äsch
    HannahL skrev 2017-07-29 18:39:05 följande:

Råkade skicka för fort, aj säger jag för tyvärr så är svaret ja, du måste även innanför. Vet för vi undrade samma sak och fick till svar att hela underlivet måste smörjas när vi ringde och frågade, även innuti. 

Väldigt obehaglig upplevelse men det är bara att bita ihop.

Huuu, lider med TS!
  • Elise88

Tack för svar! Smörjt in inre delarna också nu och det bränner och svider otroligt mycket, aldrig varit med om något liknande, vet inte hur jag ska klara det här i 24 timmar...

• happysunday
    Elise88 skrev 2017-07-29 19:37:19 följande:

Tack för svar! Smörjt in inre delarna också nu och det bränner och svider otroligt mycket, aldrig varit med om något liknande, vet inte hur jag ska klara det här i 24 timmar...

Du ska inte smörja vaginan invändigt. Skabb lever i huden, inte slemhinnan.
  • happysunday
    HannahL skrev 2017-07-29 20:00:35 följande:

Trodde också det men efter jag ringt och frågat fick jag till svar att man visst måste smörja invändigt i slidan också.

Ringt och frågat vem?
  • happysunday
    HannahL skrev 2017-07-29 22:14:57 följande:
    Vårdcentralen jag var till först.  Jag ville inte tro det själv men det var bara att gå igenom det.
    Då fick du tyvärr felaktig information.
    T.o.m företaget som tillverkar Tenutex ger informationen att bara smörja på hudsidan/utsidan av blygdläpparna.
    Tyvärr kan inte all sjukvårdspersonal ha kunskap om alla läkemedel och alla behandlingar och ger ibland felaktiga råd.
  • Elise88
    happysunday skrev 2017-07-29 23:36:36 följande:
    Då fick du tyvärr felaktig information.
    T.o.m företaget som tillverkar Tenutex ger informationen att bara smörja på hudsidan/utsidan av blygdläpparna.
    Tyvärr kan inte all sjukvårdspersonal ha kunskap om alla läkemedel och alla behandlingar och ger ibland felaktiga råd.

Var hittade du information från företaget som säger det?

Uppdatering: Sköljde ur salvan efter ett par timmar för jag klarade inte av smärtan, blivit helt röd mellan blygdläpparna och det känns som ett öppet sår nästan, ringde in till sjukvårdsupplysningen och fick också svar att jag måste in innanför också....

Samlar krafttag för att smörja in igen och klara det till imorgon.

Svar på tråden Behandlas mot skabb?